مهدی سیم ریز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وظیفه اصلی این موسسه معرفی هنرها و شاهکارهای موجود در معماری حرم مطهر و آثار نفیس در گنجینه و کتابخانه آستان قدس که در برگیرنده فرهنگ و تمدن ایران و اسلام است، می باشد.
وی برخی آثار نفیس بازنشر شده توسط موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی را مناجات نامه حضرت علی (ع) به خط میرعلی هروی، دعای صباح به خط 'ام السلمه' دختر فتحعلی شاه قاجار، مناجات نامه جامی، مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری، کتیبه های مسجد گوهرشاد برشمرد.
معاون هنری موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی بیان کرد: شاخص ترین این نسخه ها دو قرآن از پسران شاهرخ تیموری می باشد که توسط این موسسه بازنشر شده است.
سیم ریز اظهار کرد: اولین قرآنی که توسط این موسسه بازنشر شد، قرآن ابراهیم سلطان پسر دوم شاهرخ تیموری بود که کتاب اصلی با تمام ویژگی های ابتدایی خود در اختیار آستان قدس رضوی قرار دارد و از دیدگاه کارشناسان یک قرآن منحصر به فرد و بی نظیر به شمار می رود.
وی اضافه کرد: ابراهیم سلطان تعدادی از سوره های قرآن را گزینش و آنها را کتابت کرده بود لذا نسخه اصلی قرآن ابراهیم سلطان منتخبی از سوره های قرآن کریم شامل 12 سوره در 32 صفحه است.
معاون هنری موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی بیان کرد: در بازنشر قرآن ابراهیم سلطان نیز در ابعاد واقعی آن به طول 70 سانتیمتر و عرض 50 سانتیمتر نیز از بهترین کاغذ دست ساز و چاپ قرآنی همراه با بهترین نقوش و هنرهای به کار رفته توسط ماهرترین هنرمندان و صحافان بهره گرفته شد.
سیم ریز یادآور شد: بازنشر قرآن بایسنقر پسر اول شاهرخ تیموری که بزرگترین قرآن خطی کتابت شده در تاریخ اسلام می باشد و برخی از صفحات آن در موزه آستان قدس رضوی قرار دارد، در دستور کار موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی قرار گرفت.
وی اظهار کرد: قرآن بایسنقری در ابتدا نسخه کاملی بوده که توسط بایسنقر کتابت شده اما در طول تاریخ دچار حوادثی شده و برخی از صفحات آن مفقود می شود به طوری که بیشترین صفحات این قرآن به تعداد 144 صفحه در اختیار آستان قدس رضوی و تعدادی از صفحات دیگر آن در برخی موزه های بزرگ دنیا می باشد.
معاون هنری موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی گفت: برخی کارشناسان معتقدند که قرآن بایسنقری موجود به خط بایسنقر کتابت نشده اما همه کارشناسان بر اینکه قرآن ابراهیم سلطان توسط خود وی کتابت شده است، اتفاق نظر دارند.
سیم ریز اظهار کرد: نسخه اصلی قرآن بایسنقری دو متر طول و یک متر و 20 سانتیمتر عرض دارد اما بازنشر این نسخه به دلیل برخی محدودیت ها در ابعاد کمی کوچکتر با بهره گیری از بهترین کاغذ، طرح ها و نقوش قرآنی و صحافی انجام شده است.
وی درباره تولیدات انیمیشنی این موسسه نیز گفت: سال گذشته انیمیشن تلویزیونی 'در مسیر باران' توسط این مجموعه ساخته و در جشنواره فیلم فجر نیز حائز رتبه شد.
سیم ریز افزود: امسال انیمیشن تلویزیونی 'میزبان خورشید' که به داستان زندگی بانوان بی بی شطیطه و بانو پسندیده در نیشابور اشاره دارد، توسط موسسه طراحی و کار تولید آن به اتمام رسیده است که همزمان با دهه کرامت امسال از رسانه ملی پخش می شود.
7489/507
خبرنگار:میترا عبداللهی**انتشار دهنده:شاهین فرشاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.