در این چارچوب میزگردی با موضوع 'امام راحل و انتخابات' با حضور رئیس اداره تبلیغات اسلامی مشهد، دبیر مجمع روحانیون مبارز خراسان رضوی، دبیر حزب موتلفه اسلامی خراسان رضوی و مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی در ایرنای مشهد برگزار شد و دیدگاههای مختلف در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

* امام راحل نماد روشنفکری پیشرفته در قرن بیستم
رئیس اداره تبلیغات اسلامی مشهد در میزگرد ایرنا گفت: تاکنون کتابهای زیادی درباره امام راحل به چاپ رسیده است اما درباره ابعاد شخصیتی ایشان تولیدات محدودی صورت گرفته که شاید در این قضیه بتوان بخشهای میانی مدیریتی کشور را مسئول دانست.
حجت الاسلام محمد بخشی افزود: قبل از اینکه به بررسی دیدگاه بنیانگذار کبیر انقلاب درباره انتخابات بپردازیم لازم است که بدانیم امام که بود و چه شخصیتی داشت. با بررسی سیر تفکر فقهی علمای شیعی از قرن هشتم تا قرن چهاردهم که نقطه اوج آن از قرن هشتم هجری قمری به بعد بوده حضور عالم شیعی به نام حضرت امام خمینی(ره) با ویژگیهای منحصر به فرد در اواخر قرن سیزدهم قمری قطعا یک اتفاق ساده نیست.
وی اظهار کرد: حضور امام راحل در نتیجه تداوم فقه شیعی است که پایه های آن را علمای شیعه از صدر اسلام تاکنون گذاشتند، در قرن سیزدهم این پایه ها بسیار بارور شد و پس از مرحوم شیخ بهای، شهید صدر و مرحوم بروجردی، این فقه شیعی به امام راحل رسید.
وی گفت امام راحل نماد فقه شیعی پیشرفته ای می شود و آن را نمایندگی می کند به طوری که جلال آل احمد امام خمینی (ره) را به عنوان نماد روشنفکری پیشرفته معرفی می کند.

* انتخابات از منظر امام راحل ویترین جمهوریت نظام است
رئیس اداره تبلیغات اسلامی مشهد با اشاره به جمله تاریخی امام راحل مبنی بر اینکه 'جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر' گفت: امام راحل برای جمهوریت ارزش زیادی قائل بود که هنگام نامگذاری حکومت آن را جمهوری اسلامی نام نهادند.
حجت الاسلام بخشی اظهار کرد: جمهوریت دارای اقتضائاتی است به این معنا که مردم بتوانند در یک فضای آزادانه مدون در چارچوب موازین اسلامی، جمهوریت خود را محقق کنند، اما ویترین جمهوریت در نگاه امام راحل انتخابات است.
وی گفت: امام راحل هنگام تدوین قانون اساسی بویژه در بخش بندهای مربوط به انتخابات، خیلی حساس بودند و تذکر می دادند که نباید حقوق و شان مردم اندکی کاهش یابد.
وی بیان کرد: امام راحل برای انتخابات یک محتوا، ارزش و شانی قائل است و مبانی تفکر امام خمینی (ره) در بحث انتخابات و مردم سالاری دینی، مبانی دینی است که همه برآمده از فقه شیعه و پایبندی به قوانین موضوعه است.

* توسعه سیاسی و مردمسالاری دینی تحقق یکی از آرمانهای امام راحل
دبیر حزب موتلفه اسلامی خراسان رضوی نیز در میزگرد ایرنا در مشهد گفت: آرمانهای امام راحل بسیار بلندتر از آن چیزی است که در چهار دهه اخیر بطور کامل تحقق پیدا کرده باشد.
جواد آرین منش افزود: امام راحل دوست داشتند که ایران یک کشور کاملا مستقل از ابعاد مختلف باشد، اسلام بطور کامل در کشور تحقق پیدا کند و عدالت و ارزشهای دینی در جامعه برقرار شود که طبیعتا امروز آرمانهای امام راحل محقق نشده است.
وی ادامه داد: در اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان یادگار بزرگ امام خمینی(ره) آرمانهای امام راحل تجلی پیدا کرده که نمونه هایی از آن ایجاد محیطی برای رشد فضائل اخلاقی، طرد کامل استعمار، محو کامل استبداد و خودکامگی، مشارکت مردم در همه زمینه ها، رفع تبعیضات، رفع فقر، داشتن رفاه اجتماعی و شغل برای هر فرد و احقاق حقوق مردم بود اما در تحقق این موارد جامعه ایران در میانه راه قرار دارد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی خراسان رضوی گفت: اگر بخواهیم بگوییم که از ابعاد سه گانه استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نظام کدامیک بیشتر محقق شده است، پاسخ این است که کشور در عرصه استقلال سیاسی پیشرفت های خیلی خوبی داشته است.
وی افزود: اینکه امروز مردم آزادانه در پای صندوق های رای حضور می یابند و رای خود را به کاندیدای مورد نظر می دهند و بعد هم آثار انتخاب خود را احساس می کنند، نشان دهنده تحقق بخشی از خواسته های امام راحل در عرصه مردمسالاری دینی است.
آرین منش ادامه داد: تاکید امام راحل در حوزه انتخابات، حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام بود که بخش جمهوریت به معنای مشارکت حداکثری مردم و برگزاری یک انتخابات آزادانه و سالم که همه آحاد مردم بتوانند کاندیدای مورد نظر خود را در مجلس، شورا و ریاست جمهوری انتخاب کنند می باشد.
او افزود: بنابراین می توان گفت بخش قابل ملاحظه ای از توسعه سیاسی و مردمسالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی که جزو آرمان های امام راحل بوده، تحقق یافته است.

* بایدها و نبایدهای انتخابات از دیدگاه امام راحل
دبیر حزب موتلفه اسلامی خراسان رضوی با اشاره به بایدهای امام راحل در انتخابات گفت: تکیه بر آرای مردم و پرهیز از دسته بندی آن، از بایدهای امام راحل در انتخابات بود.
وی افزود: معمولا اگر آرای مردم بر وفق مراد برخی افراد باشد می گویند مردم آگاه، مردم قهرمان و مردم همیشه در صحنه. اما اگر رای نیاوردند می گویند که مردم متوجه نیستند و دچار انحراف شدند و آگاهی لازم را ندارند. این در حالیست که امام راحل تکیه مطلق بر این مهم داشتند که آنچه اکثریت مردم تصمیم بگیرند درست است و اکثریت اشتباه نمی کنند.
آرین منش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، وحدت و همدلی مردم در صحنه انتخابات، التزام به جمهوریت و آرای مردم، توجه به عقلانیت و نقدپذیری، پذیرش رای مخالف، رعایت ادب اسلامی و برگزاری سالم انتخابات را جزو تاکیدات امام راحل برشمرد.
وی همچنین بداخلاقی های انتخاباتی و سیاسی، هتک حرمت رقبا و کاندیداها، عدم رعایت حیثیت مردم و کاندیداها، عدم ایجاد فضای سالم برای جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات از سوی رسانه ها و مطبوعات، تفرقه و عدم عبرت آموزی از تاریخ بویژه بخش مشروطیت را از نبایدهای امام راحل در انتخابات دانست.
دبیر حزب موتلفه اسلامی خراسان رضوی گفت: امام راحل رفتارهایی که مانع تدوام نهضت مشروطیت شد را تفرقه، اختلافات بی اساس، کم توجهی به ارزشهای دینی و اسلامی می دانستند و نسبت به آنها هشدار می دادند.

* دیدگاه امام راحل درباره نقش شورای نگهبان در انتخابات جامه عمل پوشانده شد
مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی نیز در میزگرد ایرنا در مشهد گفت: امام راحل در ابعاد مختلف به موضوع انتخابات نگاه ویژه ای دارند بطوری که در وهله نخست انتخابات به عنوان یک اصل مردمسالاری دینی یعنی اجرای یکی از اصول اساسی که اسلام به آن اعتقاد دارد، باید در جامعه نمود داشته باشد.
سید حمید موسوی افزود: برگزاری انتخابات یکی از مهمترین و شایسته ترین نمودهایی است که می توان برای مردمسالاری دینی بیان کرد لذا با این دیدگاه امام راحل چند نکته را مدنظر قرار دادند.
وی بیان کرد: امام راحل نقش مردم را در انتخابات بسیار مورد تاکید قرار دادند، به این معنا که افزون بر اجرای اصل مردم سالاری دینی، یک مسئولیت و تکلیف سنگینی بر دوش مردم قرار می گیرد.
مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: از دیدگاه امام راحل انتخاب مردم در تعیین سرنوشت کشور و جامعه اشان تاثیرگذار است لذا باید مردم در فرصتی که برای آنان فراهم شده تا به عرصه انتخابات وارد شوند و اراده خود را حاکم سازند، دقت کنند که چقدر انتخابشان با اهداف تعیین شده برای نظام همخوانی دارد.
وی افزود: دیدگاه دیگر امام راحل در موضوع انتخابات، کشورهای معاند و مخالف و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی است لذا بر حضور همگان در انتخابات تاکید می کنند.
موسوی ادامه داد: تاکید حضرت امام خمینی(ره) بر حضور آحاد مردم در پای صندوقهای رای و استفاده از فرصت رای دادن به مردم یک بعد بین المللی ویژه ای از دیدگاه آن حضرت برای تقویت پایه های نظام مقدس دارد تا همه مردم برای تعیین سرنوشت خود احساس مسئولیت کنند و با رای دادن در این امر دخیل باشند.
وی گفت: توصیه دیگر امام راحل در انتخابات، به کاندیداها و نحوه ارائه و معرفی خود به مردم است، امام راحل به کسانی که کاندید می شوند، تاکید دارند که با مردم صداقت داشته باشند و با اجتناب از مشوش کردن فضا، توهین و افترا بستن به دیگران و بگو مگو با دیگر کاندیداها فقط برنامه هایشان را بگویند.
موسوی افزود: از دیدگاه امام راحل کاندیدایی که می خواهد خود را در انتخابات به مردم معرفی کند باید در کردار و گفتار و در رفتار به گونه ای باشد که نمودی از یک انسان ایده آل و دارای حداقل ویژگی های فردی که در جایگاه تصمیم گیری برای نظام قرار می گیرد، ارائه دهد.
وی ادامه داد: بخش مهم دیگری که امام راحل به آن تاکید داشتند، برگزاری سالم و درست انتخابات توسط مسئولان و ناظران بود.
او با بیان اینکه از دیدگاه امام راحل همه باید تابع قانون باشند گفت: در انتخابات سالهای اخیر حملات زیادی متوجه شورای نگهبان خصوصا از ناحیه کسانی که به هر دلیلی پیروز میدان نبودند شده است که نمونه بارز آن اتفاقات ناگواری بود که در سال 88 رخ داد.
وی افزود: امام راحل از همان ابتدا تاکید کردند که اگر کسی بخواهد با نظر شورای نگهبان مخالفت کند باید بررسی کرد که سر منشا آن از کجاست که خوشبختانه در انتخابات اخیر نسبت به موضوع شورای نگهبان دیدگاه امام راحل جامه عمل پوشانده شد.

* خطر پوپولیسم در انتخابات مردمسالاری دینی را تهدید می کند
رئیس اداره تبلیغات اسلامی مشهد در ادامه میزگرد ایرنا با اشاره به بایدها و نبایدهای امام راحل برای انتخابات گفت: امام راحل به مردم توصیه می کند که شرکت در انتخابات یک وظیفه الهی، ملی و انسانی است.
حجت الاسلام بخشی افزود: از دیدگاه امام راحل حضور مردم در انتخابات تنها تایید حکومت نیست بلکه این مهم یکی از ثمرات مشارکت است. از دیدگاه امام راحل مردم وقتی در انتخابات حضور پیدا کنند خواسته های واقعی خود را بیان می کنند لذا این فرصت فراهم می شود که مسئولان تاکنون چه فعالیت هایی داشتند و پس از انتخاب برای تحقق خواسته های مردم باید چه برنامه ای داشته باشند.
وی ادامه داد: امام راحل بر عدم حضور نظامیان در انتخابات بسیار تاکید دارند و با کلمات قاطعانه ای به نظامیان فرمودند که 'حق ندارند به انتخابات وارد شوند' اما در مقابل امام راحل بر حضور حوزویان در انتخابات تاکید دارند مبنی بر اینکه متولیان امر دین وظیفه دارند به مردم اطلاع رسانی کنند تا آنان انتخاب درستی داشته باشند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی مشهد گفت: در بخش اهتمام حوزویان نسبت به آگاهی مردم در انتخابات کم کاریهای زیادی وجود دارد و اکنون این نظریه مبنی بر اینکه چرا باید طلبه ها به مردم درباره انتخابات اطلاع رسانی کنند طرفداران زیادی پیدا کرده است.
وی افزود: اینکه طلبه ها به مردم بگویند به چه کسی رای دهند یا به چه کسی رای ندهند، خطای آنان است ولی اینکه طلبه ها به مردم اطلاع رسانی کنند تکلیفی بر دوش آنان است.
حجت الاسلام بخشی ادامه داد: توصیه دیگر امام راحل در انتخابات مربوط به برگزارکنندگان و مجریان انتخابات می شود که بایدها و نبایدها در این زمینه سلبی یا ایجابی است.
وی گفت: امام راحل در بخش ایجابی بایدها و نبایدهای انتخابات، می فرمایند که ' کاری کنید مردم راحت رای دهند' یا اینکه 'مجریان انتخابات حق ندارند به مردم بگویند به چه کسی رای دهند یا به چه کسی رای ندهند'، از این رو مجریان باید انتخابات را صحیح و خوب برگزار کنند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی مشهد افزود: با اینکه امام راحل در دل بنی صدر را انسان شایسته ای برای منصب ریاست جمهوری نمی دانستند اما چون مردم به وی رای داده بود امام فرمودند 'من در انتخابات دخالت نمی کنم جز جایی که کسی بخواهد در مقابل رای مردم بایستد.'
وی بیان کرد: پذیرش انتخاب مردم از سوی امام راحل و رهبر معظم انقلاب و اینکه آن دو بزرگوار در برابر کسانی که می خواهند رای مردم را به چالش بکشند؛ ایستادگی می کنند، یک الگوست.
حجت الاسلام بخشی با اشاره به اینکه خطر پوپولیسم یا وعده های عوام فریبانه در انتخابات، مردمسالاری دینی را در کشور تهدید می کند افزود: مردم یک سری خواسته ها و یک سری نیازهایی دارند که لزوما خواسته ها ونیازها مشابه نیست
وی گفت: تحریک خواسته ها و بالا بردن سطح توقعاتی از سوی مردم که نیاز نیست، پوپولیسم و عوامگرایی و عوام فریبی است و این قسمت مخرب مردم سالاری دینی به شمار می رود.
او بیان کرد: پوپولیسم به این معناست که مردم در انتخابات احساس کنند به نیازها و خواسته های آنان از سوی کاندیداها توجه می شود و آنان به دنبال تحقق این نیازها هستند اما در واقع اینگونه نیست و برخی کاندیداها یا فضاسازی و تحریک خواسته های مردم تنها به دنبال جذب آرا هستند اما لزوما به دنبال براورده کردن این خواسته ها نیستند.

* اخلاق انتخاباتی و جامعه آزاد از دیدگاه امام راحل
دبیر مجمع روحانیون مبارز خراسان رضوی در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: امام راحل در بیانات خود مربوط به انتخابات تاکید زیادی بر رعایت مسائل شرعی داشتند اما رعایت موازین اخلاقی بویژه در انتخابات ریاست جمهوری امسال خیلی کمرنگ بود و این موضوع نیز از عدم فعالیت کافی احزاب نشات می گیرد.
حجت الاسلام علی عجم افزود: اگر احزاب در یک کشور فعال باشند، مردم مواضع گروهها را می شناختند و دیگر احتیاج به غوغاسالاری و وعده های آنچنانی و اتهام وارد کردن به کاندیداها نبود.
وی بیان کرد: تا به سمتی حرکت نکنیم که بتوانیم انتخابات خود را از طریق احزاب فراگیر و با مواضع شناخته شده نهادینه نکنیم، بداخلاقی های انتخاباتی وجود خواهد داشت.
دبیر مجمع روحانیون مبارز خراسان رضوی گفت: انتخابات به معنای وجود آزادی در کشور است، کلام جاوید امام راحل مبنی بر اینکه 'میزان رای ملت است' یک دیدگاه انسان شناسانه دینی است زیرا انتخاب از ویژگی های انسان می باشد و انسان موجودی انتخاب گر است.
وی افزود: تکیه بر مردم و مردم الاری دینی مهمترین بخش سیاسی زندگی امام راحل را تشکیل می دهد و این برگرفته از تفکر دینی است که انسان را مسئول سرنوشت خود می داند.
عجم ادامه داد: در شرایط کنونی جامعه انتخابات سهم زیادی در ساختن سرنوشت انسانها دارد و مهمترین مساله زندگی مردم است؛ در تمام دنیا نیز بهترین راه برای اصلاح امور، کم هزینه ترین حرکت و عاقلانه ترین و پرنتیجه ترین حرکت، انتخابات است.
وی گفت: ملت ایران از زمان مشروطیت تاکنون یعنی بیش از 100 سال مبارزه کرده است تا خواسته خود را به حکومت و دولت بقبولاند که باید خواسته مردم اجرا شود. اینکه اکنون مردم آرای خود را براحتی در صندوق اخذ رای می اندازند و در کشور تحول ساز می شوند دستاورد کمی برای جمهوری اسلامی نیست.
دبیر مجمع روحانیون مبارز خراسان رضوی افزود: در تاریخ تشیع مرد فقیه و عالم دینی مانند امام راحل وجود نداشته است که اینقدر بر نظر مردم تکیه کند و این مهم یکی از نقاط برجسته در زندگی امام خمینی(ره) می باشد زیرا معظم له معتقدند که مردم باید آزاد باشند و خودشان نظر دهند.

*بداخلاقی جریانهای سیاسی بر خلاف آرمانهای امام راحل
دبیر حزب موتلفه اسلامی خراسان رضوی در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: در کشور سلامت انتخابات تا حد زیادی تامین شده زیرا وقتی 16 نفر به نمایندگی از شورای نگهبان، نماینده کاندیداها، هیات اجرایی و سایر دست اندرکاران در محل صندوق رای حضور دارند و همگی مراقب یکدیگر هستند در نهایت احتمال بروز تخلفات کوچک وجود دارد اما اینکه کسی رای را جابه جا کند یا میلیون ها رای جابه جا شود، تقریبا غیرممکن است.
آرین منش افزود: بر اساس آنچه امام راحل می فرمایند و شرکت در انتخابات را یک تکلیف شرعی می دانند ما مامور به تکلیف هستیم و نه نتیجه لذا همه مراحل انتخابات باید برای رضای خدا و بر مبنای اخلاق اسلامی شکل بگیرد.
وی ادامه داد: چطور می توان با در نظر گرفتن آرمانها و تاکیدات امام راحل، به افراد تهمت زد، دروغ گفت، به دیگران افترا بست و افراد را منتسب به شرایطی کرد که امکان ارائه مستندات وجود ندارد یا ذهن مردم را مشوش نمود، مسائل را سیاه و سفید یا رای مردم را حلال و حرام کرد. این عمل به معنای استفاده ابزاری از دین می باشد.

* انتخابات امسال چقدر به آرمان های امام راحل نزدیک بود؟

مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: اگر بخواهیم به انتخابات امسال نگاه جامعی داشته باشیم از حیث نظارت، اجرا، شور و نشاط جامعه، حضور مردم، سلامت انتخابات آنچه مطلوب امام راحل بود محقق شد.
موسوی افزود: امام راحل بارها و بارها تاکید کردند که کاندیداها و جریانهای سیاسی باید اتحاد و انسجام خود را در حین اینکه اختلاف نظرهایی دارند حفظ کنند، رعایت مصالح نظام را نمایند و از خطوط قرمز خارج نشوند.
دبیر مجمع روحانیون مبارز خراسان رضوی نیز گفت: یکی از مواردی که در وصیت نامه امام راحل ذکر شده تاکید بر حضور همه مردم در انتخابات است.
حجت الاسلام عجم افزود: خوشبختانه انتخابات امسال و حضور پرشور مردم در آن به این خواسته امام راحل مبنی بر حضور حداکثری جامه عمل پوشاند لذا این حضور توطئه های جهانی را خنثی و کشور را در برابر هجمه های خارجی امنیت می بخشد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: در انتخابات امسال یک سری بداخلاقیها صورت گرفت در حالی که امام راحل همیشه بر سلامت در اجرا، سلامت در حفظ و صیانت از آرای مردم، رعایت اخلاق، پرهیز از تهمت و افترا و مواردی از این دست تاکید داشتند.
آرین منش افزد: در مجموع انتخابات امسال بسیار باشکوه و مطلوب و در سلامت و نظارت کامل برگزار شد که می توان در سایه این نقاط مثبت، کاستیها و بداخلاقیها را نادیده گرفت.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی مشهد نیز گفت: آنچه خواست امام راحل بود این است که اخلاق مداری از سوی کاندیداها مورد توجه قرار گیرد، جایگاهها و پستها مدیریتی فقط جایگاه خدمت فرض شود که هر کس به این جایگاهها دست می یابد تنها به فکر خدمت به مردم باشد.
حجت الاسلام بخشی افزود: صداقت، تخصص، تجربه و اخلاق لازمه خدمت به مردم است و باید کاندیداها یا کسانی که پیروز انتخابات می شود این نکات را مورد توجه قرار دهند.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.