حسین زارع صفت روز پنجشنبه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:هم اینک تعداد 54 موزه در این استان فعالیت دارد که شامل موزه های تحت نظارت میراث فرهنگی،آستان قدس رضوی، محیط زیست، موزه های خصوصی و موزه های سایر ارگانها می باشد.
این مسئول بیان کرد: از این تعداد 19 موزه متعلق و تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان است که شامل 13 موزه مردم شناسی، پنج موزه باستان شناسی و تخصصی و سایت موزه بندیان درگز می باشد که در نوع خود منحصربفرد است.
وی گفت: علاوه بر این دو موزه علوم زمین و علوم و تاریخ طبیعی از جمله موزه های سایر ارگانها هستند که مجوز فعالیت خود را از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گرفته اند.
وی با اشاره به تنوع موجود در موزه های این استان، اظهار کرد:تعداد چهار موزه خصوصی با مجوز این اداره کل در استان فعالیت دارند که شامل موزه تاریخ طبیعی در نیشابور، موزه علوم و تاریخ طبیعی،موزه و پارک علمی و تفریحی بازیما و موزه سیار کودک در مشهد می شوند.
زارع صفت با بیان اینکه موزه های خصوصی نیز سهم قابل توجهی در معرفی تاریخ و هویت استان دارند، افزود: فرهنگ موزه داری و مجموعه داری خصوصی در دنیای امروز بسیار مورد توجه قرار گرفته است .
وی اظهار کرد: خوشبختانه استان خراسان رضوی از کاروان موزه داری در کشور عقب نیست و به لحاظ شمار و کیفیت موزه ها رتبه دوم را در کشور پس از استان تهران داراست.
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: در کنار تنوع شیوه های برپایی موزه در استان، موزه های مشارکتی نیز سهم و نقش بسیار خوبی در معرفی هویت، تاریخ و فرهنگ به مردم ایفا می کنند که در این راستا دو موزه مشارکتی در استان فعال است.
وی افزود: این موزه ها شامل موزه شهر سبزوار با مشارکت با شهرداری و موزه قرآن مزار جام با مشارکت با تولیت مزارشیخ احمد جامی در تربت جام فعال هستند.
این مسئول گفت: علاوه بر این، تنها مجموعه خصوصی دارای مجوز در استان مربوط به اتومبیل های کلاسیک است که متعلق به یکی از علاقمندان این حوزه است.
هفته ملی میراث فرهنگی از 28 اردیبهشت ماه در کشور آغاز شده است.
7496/6012 خبرنگار:آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.