سید هاشم نقیبی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان شامل 926 هزار و 435 بوته گل آپارتمانی، 14 میلیون و 341 هزار و 150 بوته گل شاخه بریده، 235 میلیون بوته گل فصلی و نزدیک به 500 هزار بوته گل زینتی است..
وی تعداد واحدهای گلخانه ای اعم از گلهای شاخه بریده، آپارتمانی، زینتی، فصلی و انواع نهال در خراسان رضوی 710 واحد ذکر اظهار کرد: این تعداد گلخانه تامین نیمی از نیاز مردم این منطقه به انواع گل را تولید می کنند و باقی آن از استان های دیگر تامین می شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با اینکه حدود 50 درصد از نیاز استان به گل از استان های دیگر وارد می شود اما برخی گلهای شاخه بریده و آپارتمانی تولیدی این استان به کشورهای همجوار مانند افغانستان و ترکمنستان صادر می شود.
وی خاطرنشان کرد: مساحت گلخانه های گل های شاخه بریده مانند گل رز، داودی ، شب بو و نظیر آن در استان 138 هزار و 314 مترمربع، گلخانه های گلهای آپارتمانی مانند حسن یوسف، دیفن باخیا و پوتوس 133 هزار و 300 مترمربع، گلخانه های گل های زینتی 271 هزار و 914 مترمربع و گلخانه های فصلی مانند بنفشه و مینا 745 هزار و 285 مترمربع است.
وی بیان کرد همچنین خراسان رضوی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نهال های مثمر و غیرمثمر می باشد به طوری که سالانه پنج میلیون اصله نهال در این استان تولید و علاوه بر تامین نیاز داخل به استان های دیگر و کشورهای همجوار صادر می شود.
نقیبی گفت: خوشبختانه به تناسب افزایش تعداد گلخانه ها و تولید انواع گل و نهال در خراسان رضوی، استقبال مردم از خرید گل افزایش یافته و باعث ایجاد امید در بین تولیدکنندگان شده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره مشکلات بخش تولید گل و گیاه نیز گفت: شهرداری ها خریداران عمده تولیدات گل و گیاه هستند، اما این نهاد خریدار همه انواع گل بویژه گلهای فصلی نیست.
نقیبی اظهار کرد: تاکنون تنها یک بازار مشخص توسط بخش خصوصی با عنوان اولین نمایشگاه گل و گیاه شرق کشور در شاندیز راه اندازی شده اما فعالیت آن بیشتر در خصوص گلهای آپارتمانی است و نیاز همه تولیدکنندگان انواع گل و گیاه و نهال را تامین نمی کند، بنابراین ایجاد بازارهای دائمی دیگر ضروری است.
این مسئول در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اگر فضایی در قالب بازار دائمی برای تولیدکنندگان انواع گل و گیاه استان ایجاد شود کمک خیلی زیادی به توسعه بازار و تامین نیاز تولیدکننده و خریدار خواهد شد.
نقیبی ادامه داد: از سوی دیگر گل و گیاهی که به صورت قاچاق از کشور عراق وارد استان می شود باعث برهم زدن نظم بازار گل می شود که این موضوع از طریق ستاد نظارت بر بازار استان در حال پیگیری است.
وی در خصوص نرخ تسهیلات نیز گفت: نرخ تسهیلات 14.5 درصد می باشد و تولیدکنندگان توان بازپرداخت اقساط تسهیلات را ندارند لذا این گونه تسهیلات نمی تواند به توسعه بازار تولیدکنندگان کمک کند.
/60127489 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.