آستان قدس رضوی روز شنبه به نقل از علی اصغر ثابت جازاری گزارش داد: علاوه بر این نسخه ‌های خطی هزار و 492 برگ سند تاریخی در قطع‌های مختلف و طوماری نفیس، 162 برگ روزنامه دیواری دستنویس قدیمی و یک نسخه کتاب چاپ سنگی بررسی و مرمت شد.
وی افزود: مرمت 546 لت جلد چرمی، ساخت 412 لت جلد تمام چرم، ساخت 402 لت جلد عطف و گوشه چرم، گردگیری 6 هزار و 878 ورق قرآن خطی، گردگیری ورق به ورق 28 هزار و 56 ورق نسخه خطی و اسیدزدایی 17 نسخه خطی از دیگر فعالیتهای بخش مرمت کاغذ این اداره در سال 1395 بود.
او ادامه داد: 457 جلد منبع لاتین کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی که هفت جلد آن از منابع نفیس و قدیمی است و همچنین سه هزار و 171 دوره نشریات قدیم و جدید شامل هزار و 533 دوره روزنامه و هزار و 638 دوره مجله نیز پس از بررسی توسط کارشناسان در طول سال گذشته صحافی و جلدسازی شد.
ثابت ‌جازاری گفت: از دیگر فعالیتهای بخش مرمت کاغذ اداره حفاظت و مرمت آستان قدس رضوی در سال 1395 می ‌توان به ساخت ماکت نسخ خطی، صحافی و جلدسازی کتابهای چاپی، پایان‌ نامه ‌های اداری، کتابهای عکسی و طرحهای پژوهشی، طلاکوب کردن نشریات و کتابهای چاپی اشاره کرد.
رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی از این اداره به عنوان تخصصی ‌ترین اداره مرمت در شرق کشور یاد و بیان کرد: اقدامات پیشگیرانه ‌ای همچون آفت ‌زدایی نسخه ‌های خطی، آفت‌ زدایی و اسیدزدایی اسناد خطی، بررسی کتابهای لاتین موجود در کتابخانه مرکزی این آستان قدس، بررسی دما و رطوبت مخزن کتابهای چاپی نیز توسط متخصصان در طول سال انجام می شود.
وی گفت: آثار و اشیاء تاریخی و هنری موجود در مخازن سازمان کتابخانه ‌ها، موزه ‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی مانند کتابهای خطی، چاپ سنگی و چاپی، نشریات و اسناد تاریخی و همچنین انواع آثار موزه‌ای در بخش‌های مختلف مرمت کاغذ، فلز، سفال و منسوجات این اداره مورد حفاظت قرار دارند.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.