به گزارش ایرنا، صاحبنظران رشته بازاریابی و گرایش های مرتبط در این کنفرانس به تبیین، نقد و بررسی نظریه ضد بازاریابی با حضور خالق این ایده پرداختند.
دکتر اسرافیل شیرازی نظریه پرداز ایده ضد بازاریابی، هدف از برگزاری این کنفرانس را ارائه دیدگاههای جدید در حوزه های مختلف علوم انسانی و برای رفع مشکلات موجود عنوان کرد.
وی گفت: بازاریابی، شناخت نیاز و خواست مصرف کننده برای کسب سود شرکت است بنابراین بازاریابی ضمیمه کالا شده و در این مسیر الگوهای اساسی و کهن جامعه را ازبین می برد.
وی با یادآوری وجود هفت میلیارد گوشی تلفن هوشمند در جهان گفت: رقابت زمانی در بازار اتفاق می افتد که با عرضه کالا مواجه شویم اما بازاریابها با برهم زدن تعادل بازار قیمت ها را می شکنند.
وی افزود: بازاریابی به منظور خلق کیفیت صورت نمی گیرد بلکه رسالتش برای زندگی بهتر و منافع همگانی عنوان می شود اما هیچگاه هیچکدام از آنها محقق نمی شود و حاصل کار آن شکاف طبقاتی در جامعه است .
استاد دانشگاه جورجیا از کشور گرجستان در تقابل با مطالب مطرح شده، اظهار کرد: تعریف مارکتینک (بازاریابی) تنها مبتنی بر کسب سود شرکت نیست بلکه هدف آن کسب سود برای همه ذی نفعان و به منظور ایجاد و حفظ یک رابطه بلند مدت حتی برای نسلهای آینده است .
بهمن مقیمی خاطر نشان کرد:مطالب آقای شیرازی را تاریخ گذشته و مربوط به نظام های کمونیستی می دانم و این مسائل تنها بهانه ای برای کوبیدن نظام کاپیتالیستی است.
وی ادامه داد:در نظام های کاپیتالیستی سیستم اقتصادی همانند یک موجود زنده است و منافع مشترک هر دو بخش فروشنده و خریداررا حفط می کند و بازاریابان واقعی در این سیستم برای مشتری احترام قائلند و بر اساس اصول منصفانه و احترام متقابل با آنان رفتار می کنند .
هادی کریمی استاد دانشگاه شاندیز خراسان رضوی، به عنوان قاضی و هماهنگ کننده جلسه نیز گفت: تعریف ارائه شده توسط دکتر شیرازی مربوط به دوره بازاریابی کلاسیک است که هدف آن تنها رسیدن به سود است اما در بازاریابی مدرن از مشتریان نظر سنجی شده و حتی در نوع فرا مدرنش بر اساس نظر تک تک مشتریان محصول تولید می شود .
وی افزود: دکتر شیرازی به جای پرداختن به مصادیق بازاریابی های ناکارآمد به این نکته پاسخ دهند که اگر مارکتینگ کنونی از جامعه پیچیده حذف شود چگونه می خواهند جامعه را به یک ساختار روستایی ساده و بدوی تبدیل کنند؟
همچنین مقیمی با انتقاد از حذف کامل بازاریابی گفت: بازاریابی فقط فروش نیست بلکه یک تفکر برای خدمات رسانی است ، به گونه ای که مشتری سلیقه خود را تحمیل می کند و امروز بالاترین سطح بازاریابی در جهان مبتنی بر تعهد بازاریاب بر تامین مداوم کیفیت خدمات است .
در ادامه جمعی از حاضران به طرح دیدگاههای خود پرداختند.
این کنفرانس در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم تربیتی و روان شناختی دانشگاه فردوسی مشهد و با همکاری دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد و بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد.
3221/6012خبرنگار:ناصراسدزاده هروی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.