به گزارش ایرنا مسعود خراشادی زاده، پنجشنبه شب در همایشی که به مناسبت سالروز استقلال کانون وکلا از دادگستری برگزار شد، گفت: علاوه بر آن 800 نفر هم از طریق مرکز مشاوران قوه قضاییه در این خطه به وکالت می پردازند.
وی با اشاره به اینکه 66 درصد سهمیه وکلای جذب شده در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در مشهد فعالیت دارند، افزود: این در حالی است که این شهر گنجایش پذیرش این تعداد وکیل را ندارد.

* استقلال کانون وکلا مصداق مردم سالاری است
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در این همایش گفت: استقلال کانون وکلا از دادگستری از مصادیق مردم سالاری در جمهوری اسلامی است که موجب ایجاد فضای عادلانه تری در حوزه قضایی شده است.
حسین صفایی افزود: این استقلال به معنای جدا شدن وکلا از قانون نیست بلکه وکیلان بیش از هرکسی تابع قانون بوده و از آن دفاع می کنند و وکیل مستقل در حکم بالی برای اجرای صحیح و کامل عدالت در محاکم قضایی است.
وی استقلال کانون را موجب قدرت گرفتن وکلا در حیطه کاری خود دانست و بیان کرد: اگر کانون وکلا استقلال پیدا نمی کرد اکنون احکام دادگستری ما در کشورهای دیگر پذیرفته نمی شد.
وی خطاب به وکلا گفت: وکیل باید تمام تلاش خود را برای کمک به ستم دیدگان انجام دهد و در گرفتن حق الوکاله نیز شرایط بزه دیده را مد نظر داشته باشد.
در پایان این مراسم از چند تن از وکلای خطه خراسان با اهدای لوح و جوایزی تقدیر به عمل آمد.
هم اکنون یک هزار و 849 وکیل در استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی فعالیت می کنند.
یکم تا هفتم اسفند ماه 'هفته وکالت' نام گرفته است.
کانون وکلای دادگستری مؤسسه‌ای مستقل و دارای شخصیت حقوقی است که به عنوان قدیم ترین سازمان مردم نهاد در ایران به موجب لایحه استقلال کانون وکلا در سال 1331 شمسی موجودیت یافت و توسط مجلس شورای ملی وقت نیز تایید شد.
استقلال کانون وکلا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به مدت 18 سال به حالت تعلیق درآمد و در این مدت از طرف دولت برای کانون سرپرست تعیین می شد. سال 1376 با تصویب قانون جدیدی بار دیگر هیات ‌مدیره کانون وکلا انتخاب و دوران دیگری از فعالیت مستقل آن آغاز شد.
وظایف کانون وکلا شامل دادن پروانه وکالت به داوطلبان واجد شرایط قانونی، اداره امور راجع به وکالت دادگستری و نظارت بر اعمال وکلا، رسیدگی به تخلفات و تعقیب انتظامی وکلا و نیز فراهم آوردن وسایل پیشرفت علمی و عملی وکلا است.
خبرنگار: حسین عباسی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
5132/7495
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.