علیرضا نیکپور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: خسارت وارده به سطح 92 هزار و 815 هکتار زمین زیر کشت گندم آبی 18 درصد و به 85 هزار هکتار گندم دیم 35 درصد محصول برآورده شده است .
وی میزان خسارت وارده به کشت دیم را بیشتر عنوان و ذکر کرد: از وسعت 42 هزار و 400 هکتاری جو آبی 25 درصد و از 21 هزار هکتار جو دیم استان 40 درصد از خشکسالی ها خسارت دیده است.
وی با بیان اینکه مجموع بارندگی ها در پاییز 9.4 میلیمتر بوده که در مقایسه با فصل پاییز سال زراعی گذشته که 46.5 میلیمتر بوده کاهش قابل ملاحظه 80 درصدی دارد ، گفت: این رقم در مقایسه با مدت دوره آماری که 37.9 میلیمتر است کاهشی حدود 75 درصدی دارد .
وی ادامه داد : در عین حال دما نیز در دو ماه اول پاییز نسبت به سال زراعی گذشته و همچنین دوره آماری گرمتر بوده است که بیانگر پاییزخشک وکم بارش امسال است.
وی گفت: تاخیر در بارش های پاییزه و کاهش شدید‌آن منجر به افزایش املاح در سطح خاک و اثرات منفی بر غلات و عقب تر بودن درصد سبزی مزارع نسبت به مدت مشابه سال های گذشته شده است.
وی اظهار کرد : تاخیر دررشد گیاه علاوه بر عقب انداختن مراحل رشد، گیاه را در رقابت با علف های هرز نیز دچار مشکل می کند ضمن آنکه موجب می شود گیاه مقاومت لازم را در برابر سرما نداشته باشد.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان افزود : توام شدن تنش خشکسالی با سرماهای آذرماه نیز موجب تشدید خسارت های وارده به مزارع غلات شد.
وی با بیان اینکه اثرات نامطلوب این شرایط هم اکنون بر مزارع دیم بسیار مشهود است ، گفت : در شرایط کنونی عمده دیمزارها با تاخیر در کشت و وضعیت سبز مواجهند .
وی با اشاره به بازدید گروههای نظارتی در شهرستانهای مختلف، افزود: کشت تاخیری دیم موجب کاهش دوره رشد ارقام دیم و کم شدن عملکرد شده مزارع از درصد سبزی و تراکم مطلوبی برخوردار نیستند.
نیکپور اظهار کرد: این کاهش عملکرد بیشتر متوجه ارقام پاییزه دیم است که از دوره رشد و به طور طبیعی عملکرد بالاتری برخوردارند .
وی در عین حال تصریح کرد : با توجه به اینکه عمده سطح زیرکشت ارقام پاییزه در مناطق سردسیر ، با بارندگی بالاتر و دوره رشد طولانی تر است اگر میزان و پراکنش بارشها مناسب باشد خسارت وارده در اثر خشکسالی به تولید 30 تا 40 درصد خواهد بود اما اگر بارشها به میزان دوره بلند مدت هم نرسد این خسارت بر کشت دیم گسترده تر است.
وی گفت: در شرایط کنونی بخشی از خسارت های وارده را می توان با استفاده مناسب و به موقع از کود های مناسب جبران کرد که بدین منظور اطلاع رسانی های لازم در حال انجام است.
سطح زیر کشت غلات شامل گندم و جو آبی و دیم در استان خراسان رضوی 241 هزار و 215 هکتار است.
6012/1906خبرنگار : فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده : علی حیدر شاه حسینی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.