سردار ماشاءالله جان‌نثار  روز چهارشنبه در نشستی خبری افزود: حدود یک تن از این مواد هروئین و بقیه تریاک، حشیش و شیشه بوده است.

وی ادامه داد: بخش عمده این کشفیات مربوط به جاسازی مواد در خودروهای ورودی به کشور است و بخش کوچکی را نیز قاچاقچیان می خواستند از نواحی مرزی وارد استان کنند که کشف شد پس باید توجه داشت منشا اصلی مواد مخدر در استان نه از مرزهای خراسان رضوی بلکه سایر استانها و مرزهاست.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفت: در سال ۹۸ مرزبانی افزون  بر ۱۰۰ میلیارد ریال کالا و حدود نیم میلیون لیتر سوخت قاچاق به ویژه در مرز دوغارون کشف کرده است که بازهم کشفیات در زمینه سوخت در قالب جاسازی در خودروها بوده است.

۲۲۰ ملاقات مرزی 

وی به ملاقاتهای مرزی مرزبانان خراسان رضوی با مقامات مرزی کشورهای همسایه، افغانستان و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: پارسال ۲۲۰ ملاقات مرزی داشته ایم که این ملاقاتها در راستای استیفای حقوق دولت و مرزنشینان بوده است.

جان نثار ماموریت اصلی مرزبانی را کنترل مرز و تامین امنیت آن برشمرد و گفت: کنترل مبادی مرزی و گمرکی باجگیران، لطف آباد، سرخس و دوغارون از جمله اقدامات این مرزبانی است که باید به مرز و گمرک دوغارون به عنوان یکی از پرترددترین مرزهای کشور از نظر عبور کامیون و افراد و اتباع خارجی اشاره کرد.

وی ادامه داذ: مرزبانی علاوه بر تلاش برای ارتقای امنیت مرزها به دنبال ایجاد فرصت مناسب را برای تردد فعالان اقتصادی و فعالیتهای مرتبط با اقدامات اقتصادی است.

افزایش ۲ برابری خروج داوطلبانه اتباع افغانستان

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفت: همه ساله در پایان سال شاهد خروج بیشتر اتباع افغانستان از کشور از طریق مرز دوغارون هستیم که امسال شیوع کرونا موجب خروج تقریبا ۲ برابری این اتباع از استان شد که این خروج بیشتر داوطلبانه صورت رسمی صورت گرفته است.

جان نثار افزود: پارسال اقدامات خوبی در حوزه کنترل مرزها در بخش کنترل اپتیکی و الکترونیکی انجام شده است و این نهاد برای تداوم و توسعه این بخش نیازمند اختصاص اعتبارات کشوری در کنترلهای اپتیکی و فیزیکی است.

وی ادامه داد: برخی مشکلات مرزبانی به ویژه در حوزه مرزی درگز و سرخس به واسطه انتقال دام مرزنشینان برای چرا به آن سوی مرز است که متاسفانه این اقدامات مشکلاتی برای مرزبانی و خود مرزنشینان ایجاد کرده است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفت: گاهی دیگران در خودروهای رانندگان ترانزیت و سواری که قصد خروج از مرز دارند مواد مخدر و کالای قاچاق جاسازی می‌کنند که باید از این لحاظ مراقبت بیشتری شود.

جان نثار افزود: از مسوولان کشور افغانستان نیز می خواهیم مراقبت کند اتباعش به طور غیرقانونی قصد ورود به کشور ما را نداشته باشد و نسبت به این نوع اقدامات غیرقانونی مراقبت کنند و باید توجه مرز ایران و افغانستان باز است و اتباع این کشور برای ورود به ایران می توانند به صورت قانونی اقدام کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته هیچ یک از نیروهای مرزبانی خراسان رضوی در راستای انجام وظایف خود شهید نشده اند.

هیچ یک از کارکنان مرزبانی خراسان رضوی به کرونا مبتلا نشده اند

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا نیز گفت: اقدامات پیشگیرانه در بخش کارکنان رسمی و سربازان صورت گرفته است لذا تاکنون هیچ گونه ابتلایی در بین کارکنان از جمله نیروهای وظیفه گزارش نشده است.

جان نثار به اقدامات مرزبانی خراسان رضوی برای پیشگیری موثر از انتقال ویروس کرونا از جمله در کنترل مبادی ورودی به شهرستانهای مرزی اشاره کرد و افزود: در شهرستان درگز و گردنه تیوان و در سرمای زیر صفر منطقه بیش از ۴۰ شبانه روز نیروهای مرزبانی برای انجام کنترلهای مربوط به کرونا مستقر بودند.

وی ادامه داد: با توجه به وجود تفرجگاه‌های مرزی در استان در روز ۱۳ فروردین از تجمع مردم در این مناطق برای جلوگیری از شیوع کرونا ممانعت شد و البته مردم نیز در این زمینه همکاری کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.