گلفروشی‌ها نیز مانند بسیاری از صنوف خدماتی در روزهای کرونایی ناگزیر به تعطیلی شدند و از آنجا که عمر گل کوتاه و نگهداری آن پر هزینه است و پژمردن آن خسارت بسیار به همراه دارد، شاید بتوان ضرر این صنف را بیش از سایر کسب و کارها دانست.

خراسان رضوی بویژه مشهد به دلیل شرایط آب و هوایی وضعیت مناسبی برای تولید گل و گیاه دارد، سالانه به طور متوسط ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار شاخه گل در گلخانه‌ها، ۷۶ هزار و ۵۰۰ شاخه گل در فضای باز، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار گلدان گل‌های آپارتمانی و گلدانی، ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بوته گل‌های فصلی و نشایی در این استان تولید می‌شود.

رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان گل و گیاه و نهال در مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شیوع کرونا و تعطیلی اجباری مجالس و اجتماعات و مکان‌هایی که مصارف گل در آن زیاد است باعث ضرر بسیار تولیدکنندگان گل و گیاه شد.

مهرشاد مدی با بیان اینکه سه گروه تولیدکنندگان گل و گیاه در مشهد وجود دارند افزود: تولیدکنندگان گل‌های شاخه بریده بیشترین ضرر را از تعطیلی مجالس و گلفروشی‌ها و اجتماعات متحمل شدند و ضایعات گل در این بخش بیش از ۹۰ درصد بود.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان گل‌های فصلی نیز گل‌های خود را ویژه فصل بهار کاشته و تولید کرده بودند که مهمترین مشتری آنها شهرداری بود اما امسال شهرداری به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا مصرف گل کمتری برای زینت شهر داشت و حتی کمتر از آنچه با تولیدکنندگان قرارداد منعقد کرده بود، محصولات آنها را خریداری کرد لذا این امر باعث ضایعات ۷۰ درصدی در بخش گل‌های فصلی شد.

وی گفت: یک گروه از تولیدکنندگان گل و گیاه، گل‌ها یا گیاهان دائمی تولید می‌کنند که تغییر فصل یا طولانی شدن مدت زمان فروش آنها ضرر زیاد متوجه تولیدکننده نمی‌کند اما از آنجا که گلفروشی‌ها ناگزیر به تعطیلی بودند و فروش کاهش یافت، تولیدکنندگان گیاهان دائمی نیز از برگشت سرمایه خود در این حوزه بازماندند و سودی نداشتند.

مدی افزود: تولیدکنندگان گل‌های فصلی گلدانی که گل‌های خود را در بهمن و اسفند ماه سال گذشته کشت کردند تا اواخر فروردین یا اردیبهشت ماه برداشت کنند، امید به تغییر شرایط و رونق دوباره کسب و کار دارند.

وی با اشاره به فعالیت ۲۰۰ تولیدکننده گل و گیاه و نهال در مشهد ادامه داد: در این شرایط بهتر بود دستگاه‌های اجرایی بویژه شهرداری برای گل آرایی مکان و فضای سبز، محصول تولیدکنندگان مشهدی را با شرایط درازمدت خریداری می‌کردند تا دستکم مانع از ضایعات و خاک شدن گلها می‌شدند.

معاون خدمات و محیط زیست شهردار مشهد نیز در این باره گفت: اسفندماه سال گذشته به منظور پیشگیری از انتقال و شیوع ویروس کرونا برخی المان‌ها که جنبه تعاملی داشتند در این شهر نصب نشد. 

مهدی یعقوبی افزود: هرسال در استقبال از بهار زیباسازی فضاهای شهری برای ایجاد نشاط و سرزندگی شهروندان در دستور کار قرار داشت و به همین منظور در آستانه سال نو کاشت گل‌های فصلی در میادین و بولوارهای شهر و توزیع رایگان نهال مثمر بین شهروندان، انجام شد.

وی با بیان اینکه یکی از بخش های استقبال از نوروز نصب تعداد بسیار المان گل در نقاط مختلف شهر بود، اظهار داشت: برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا قرار شد فعالیت برخی از جشنواره های بهاری و المان های تعاملی حذف شود.

وی گفت: به همین سبب برخی از المان‌هایی که جنبه تعاملی بیشتری داشتند، نصب نشد و تعداد محدودی از المان‌های گل نوروزی به منظور زیباسازی منظر شهری و حفظ نشاط بصری اجرا شد.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان گل و گیاه مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ضایعات گل و گیاه در این صنف فاجعه بار است و بیش از ۹۰ درصد گل‌های گلفروشان مشهدی به دلیل تعطیلی اجباری از بین رفته و ضایع شده‌ است.

محمود علیان افزود: گلفروشان مشهدی در سه ماه از سال یعنی اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه بهترین شرایط و بازار را برای فروش دارند اما کرونا همه امید آنها برای جبران ضررها و تامین هزینه‌هایشان را تبدیل به یاس کرد و گل‌ها را روی دستشان باقی گذاشت.

وی ادامه داد: زمانی که همه مجالس عروسی، عزا و اجتماعات، هتل‌ها و رستوران‌ها و فعالیت‌های اجتماعی تعطیل شود دیگر جایی برای عرضه گل باقی نمی‌ماند و گلها از بین می‌روند.

وی با اشاره به فعالیت ۴۰۰ گل فروشی دارای مجوز در مشهد گفت: افزایش تولید گل در این شهر برای تولیدکنندگان آن سودی ندارد زیرا گل در سبد خرید خانواده‌ها از جایگاه ثابتی برخوردار نیست و کرونا نیز شرایط را برای این صنف بدتر از گذشته کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.