مجید میرزاوزیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از بازی‌هایی که در گوشی‌های تلفن همراه قابل استفاده است نیاز به تحرک ندارد و فرد هنگام بازی به یکجانشینی هدایت می‌شود، به همین دلیل در طراحی این بازی برای تحرک و جستجو امتیاز ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه امروزه الزامی به حفظ کردن و انباشت مطالب علمی بدون کاربرد وجود ندارد اظهار داشت: افزایش دانش با مطالعه صرف و انباشت اطلاعات امکان پذیر نیست بلکه باید شرایطی فراهم شود تا افراد بتوانند پس از دریافت دانش برای حل مسائل خود در محیط واقعی از آن استفاده کنند.
وی گفت: نامگذاری این مسابقه از روش بازی برگرفته شده که جمعی از دوستداران دانش به دنبال یافتن متن یک نوشته قدیمی هستند. همچنین این نام به این نکته اشاره دارد که در محیط عمومی که برای افراد قابل دستیابی است می‌توانند ماجراجویی کنند و در عین حال اشاره‌ای ضمنی به ریاضی به عنوان حل منطقی ماجراها شده است.
میرزاوزیری افزود: در متن مورد نظرمسابقه، که شرکت کنندگان باید آن را به دست آوردند، از تعدادی واژه استفاده شده که افراد باید در طول بازی به جمع آوری آنها بپردازند و برای پیدا کردن هر واژه نیاز به پرداخت تعدادی سکه دارند.  
وی اظهار داشت: هر یک از شرکت کنندگان پس از ثبت نام با تعداد مشخصی سکه وارد بازی می‌شوند که این تعداد برای خرید کل واژه‌های متن مورد نظر کافی نیست، بنابراین آنها باید سعی کنند سکه‌های خود را افزایش داده و برای افزایش ثروت از دانشی که در اختیار دارند استفاده نمایند به این معنا که در ابتدا با تعدادی سکه یک سوال خریداری کرده و با پاسخ دادن به سوالات، سرمایه خود را افزایش می‌دهند.
وی گفت: سوالات ممکن است قیمت‌های متفاوت داشته باشد و اگر شرکت کننده‌ای بتواند در زمانی که توسط برنامه بازی  مشخص شده خود را به مکان مورد نظر که برخی از آنها به نام شهدای هسته‌ای نامگذاری شده برساند می‌تواند برای خرید سوال بعدی خود از تخفیف ویژه استفاده کند.

وی افزود: ممکن است یک سوال به اطلاعات عمومی، نام دانشمندان و پیشینه علمی ایرانیان مربوط باشد و پاسخ آن با جست و جو در اینترنت یافت شود یا مساله‌ای دیگر باشد که باید توسط شرکت کننده حل شود.
میرزاوزیری ادامه داد: وقتی سکه‌های فرد افزایش پیدا کند می‌تواند واژه بخرد و وقتی تعداد واژه‌های به دست آمده بیشتر گردد شخص می‌تواند با عوض کردن ترتیب کلمات، متن مورد نظر را حدس بزند و اولین نفری که بتواند این متن مشخص شده را تکمیل و در بازی به ثبت برساند برنده مسابقه خواهد بود.
وی گفت: این امکان وجود دارد که شرکت کنندگان بدون حضور در نمایشگاه در این ماجراجویی شرکت نمایند ولی به دلیل عدم حضور باید تعداد سکه بیشتری را بدون تخفیف پرداخت کنند.
وی با اشاره به استقبال از این بازی افزود: تعداد شرکت کنندگان در آن با توجه به اینکه اولین بار است که این مسابقه معرفی شده غیر قابل انتظار است.
میرزاوزیری اظهار داشت: برای ثبت نام در این مسابقه، هزینه‌ای از شرکت کنندگان دریافت نشده است ولی برای مسابقاتی که در آینده اعلام خواهد شد افراد باید هزینه ثبت نام پرداخت نمایند.
وی گفت: طراحی این بازی توسط جوانان خلاق شهر مشهد و از ابتدای تابستان آغاز شده است.  
وی به انتخاب فضای نمایشگاه کتاب برای این بازی ماجراجویانه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه شرکت کنندگان برای به دست آوردن پاسخ سوالات و ثبت پاسخ باید به برخی غرفه‌های این نمایشگاه مراجعه کنند، ناخودآگاه با کتاب‌ها و محصولات آن انتشارات نیز آشنا می‌شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: به دنبال ایجاد امکانات بیشتر و گسترش این بازی برای مکان‌های عمومی مانند بوستان‌ها هستیم تا فضای استفاده از برنامه‌ها و بازی‌ها را با استفاده از محیط باز و همچنین ایجاد تحرک برای شرکت کنندگان فراهم کنیم.
وی گفت: همچنین ۱۴ آبان ماه مسابقه "شهریار کتابخوانی" که به شیوه مسابقه شهرریاضی طراحی شده است از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در غرفه‌های ۷۹ تا ۸۵ سالن عطار نمایشگاه کتاب مشهد برگزار می‌شود.
وی افزود: در این مسابقه شرکت کنندگان باید به سوال‌های متنوع‌ در باره کتاب‌هایی که در نمایشگاه معرفی می‌شود پاسخ دهند.
بیست و یکمین نمایشگاه کتاب مشهد تا ۱۵ آبان ماه در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد دایر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.