به گزارش ایرنا، هر سال همزمان با ایام عزاداری سالار شهیدان، شاهد حضور پرشور هیات های عزاداری در خیابان های مشهد هستیم، در گوشه گوشه شهر فعالیت عزاداران حسینی به چشم می خورد، برپایی ایستگاه های صلواتی و توزیع نذورات نیز در کنار هیات های مذهبی، ارادت مردم به اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام حسین (ع) را نشان می دهد.
در این میان پاکبانانی هستند که سبزی و پاکی محیط را به سیاهی محرم و عزای سالار شهیدان گره زده اند و با تلاش شبانه روزی می کوشند بهترین فضا را برای عزاداران و هیات های مذهبی مهیا کنند.
در سرزمین نور و پایتخت معنوی کشور بیش از ۲ هزار هیات مذهبی در آیین های عزاداری ماه محرم فعالیت می کنند و ۳۲۳ هیات مذهبی غیر ایرانی شامل عرب زبان‌ها، اردو زبان‌ها و آذری ها همزمان با ماه های محرم و صفر به دسته روی و عزاداری در شهر مشهد می پردازند.

علاوه بر آن بیش از پنج هزار نیروی پاکبان به صورت شبانه روزی در حال رفت و روب و پاکسازی این شهر هستند.

پاکسازی ۶۳ میلیون متر مربع از معابر شهر
معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: پاکسازی و شست و شوی معابر با اولویت خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی در متراژ ۶۳ میلیون متر مربع، جانمایی و نصب ۳۵۰ سازه مجاز تبلیغات مذهبی، آماده باش ۱۰۰ درصدی نیروهای کارگری و ۲۵۰۰ نفر مازاد به منظور نظافت عمومی شهر از اقدامات اداره کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری است.
مهدی یعقوبی با بیان اینکه در ایام محرم سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی نیز به منظور پیشگیری از هرگونه خطر های احتمالی برای شهروندان به حالت آماده باش درآمده اند، افزود: خودروهای عملیاتی از جمله ۶ دستگاه خودرو عملیاتی، ۴ دستگاه موتورسیکلت، ۲۶ نیرو در اطراف حرم مطهر رضوی ، اماکن مذهبی و محل تجمع شهروندان و زائران طی دهه اول ماه محرم به حالت آماده باش حضور دارند.
وی اظهار داشت: محدود نمودن فعالیت خودروهای حمل و بارگیری خاک و ضایعات ساختمانی در ایام محرم و اعلام پیام های رادیویی در باره مضرات ظروف یک بار مصرف از دیگر اقدامات است.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: سازمان مدیریت آرامستان ها نیز در ماه محرم نسبت به پاکسازی و آماده سازی حسینیه ها در آرامستان بهشت رضا (ع)، نصب پرچم مشکی بروی ۷۰ دستگاه آمبولانس، اعزام و آماده باش نیروهای خدماتی و فضای سبز در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی جهت ارائه خدمات مناسب به زائرین و هیات های مذهبی اقدام کرده است.

فعالیت سمن های زیست محیطی برای پاکسازی معابر منتهی به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع)
یعقوبی افزود: پاکسازی مسیر تردد هیات های مذهبی در معابر منتهی به حرم مطهر رضوی با مشارکت ۵۰ سمن زیست محیطی نیز برنامه ریزی شده و این سمن ها در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی نیز برای نظافت معابر منتهی به حرم مطهر رضوی فعال خواهند بود.
وی ادامه داد: اجرای برنامه محیط زیستی در فرهنگسرای خانواده با موضوع کاهش استفاده از ظروف یک بار مصرف از جمله اقدامات اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد در این ایام است.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد اظهار داشت: اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات نیز  نسبت به اجرا و پیگیری مصوبات ستاد مرکزی، پیش بینی موارد ایمنی و دفع خطرات احتمالی، رفع نواقص و افزایش ساعات فعالیت سرویس های بهداشتی، رفع نقایص و پاکسازی ایستگاه های اتوبوس و تاکسی و همکاری با سازمان های اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانه ها در اجرای طرح های خاص اقدام می کند.

ارائه خدمات شبانه روزی در محدوده حرم مطهر رضوی
شهردار منطقه ثامن مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از ارائه خدمات شبانه روزی در محدوده حرم مطهر رضوی در ایام عزاداری و تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد و گفت: طبق سنوات گذشته همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) اقدامات ویژه‌ ای برای رفاه حال زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی برنامه ریزی شده است.
سید مصطفی نعمتی افزود: در حوزه خدمات شهری روزانه بیش از ۶٠ هزار مترمربع از خیابان های اصلی منتهی به حرم مطهررضوی به صورت مکانیزه شست و شو و پاکسازی میشود.
وی اظهار داشت: رفع نقص و شست و شوی ٧۵ دستگاه آب سردکن و سقاخانه سنگی در این منطقه با ظرفیت بیش از ۴٠٠ شیر برداشت نیز انجام شده است.
وی گفت: مسیر تشرف زائران و عزاداران حسینی ‌در خیابان های اصلی منتهی به حرم مطهر رضوی نیز همزمان با روز های تاسوعا و عاشورا با استفاده از ٢۵ دستگاه عطر افشان کار گذاشته شده در پیاده روها به صورت مکانیزه معطر خواهند شد.
نعمتی، نظافت و شست و شوی ٢٢ ایستگاه اتوبوس، نرده‌ های مسیر اتوبوس های بی.آر.تی و علائم ترافیکی و همچنین لایروبی کانال های جمع آوری آب‌ های سطحی را از دیگر اقدامات انجام شده در این منطقه طی ایام عزاداری ماه محرم برشمرد.
وی افزود: همچنین به منظور ساماندهی تبلیغات و زیبا سازی سیما و منظر شهری در اطراف حرم مطهر رضوی ٢٣ جایگاه ویژه نصب بنر و پارچه نوشته های تبلیغاتی هیات ها در حاشیه نقاط پرتردد تعبیه شده و فضاآرایی مناسب در این زمینه انجام شده است.

همیار دستان مهربان پاکبانان حریم رضوی باشیم  
شهردار منطقه ثامن در ادامه از راه اندازی پویش "همیار دستان مهربان پاکبانان حریم رضوی باشیم" خبر داد و اظهار داشت: به رسم همدلی شهروندان می توانند با جمع آوری زباله خیابان های اطراف حرم مطهر رضوی در روزهای تاسوعا و عاشورا پاکیار پاکبانان مهربان شهرمان باشند.
نعمتی افزود: علاقه مندان به شرکت در این پویش می توانند ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر تاسوار و عاشورای حسینی و همچنین پس از اتمام مراسم شام غریبان در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه کار خود را از عرصه میدان شهدا آغاز کنند و با شرکت در پاکسازی معابر منتهی به حرم مطهر رضوی همراه پاکبانان باشند.

به کارگیری بیش از پنج هزار نیرو برای نظافت شهر
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد نیز از به کارگیری و آماده باش پنج هزار و ۶۰۰ نیروی کارگری برای نظافت ویژه معابر با اولویت خیابان‌ های منتهی به حرم مطهر رضوی در این ایام خبر داد و گفت: طبق سنوات گذشته و پیش بینی های انجام شده در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی روزانه ۲ هزار تن زباله از سطح شهر جمع آوری خواهد شد.
علیرضا صحراگرد با اشاره به ۲۴ ساعته شدن سرویس های بهداشتی عمومی سطح شهر در این ایام افزود: تمام ۲۵۲۹ سرویس بهداشتی عمومی برای بهره برداری بیشتر زائرین و مجاورین، تعمیر و مرمت شده و به صورت ۲ یا سه نوبته دایر است و همچنین ۹۰۰ سرویس بهداشتی مساجد اطراف حرم مطهر رضوی نیز در این ایام دایر خواهند بود.
وی اظهار داشت: تمام ماشین آلات خدماتی و اطفای حریق در این ایام به حالت آماده باش خواهند بود و به منظور جلوگیری از سد معبر و رفع نازیبایی ها ۸۰ گروه در سطح شهر به ویژه خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی مستقر شده اند.
۷۵۰۵/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.