در این میان بعضا مدیریتهایی که بخاطر الزامات قانونی و ملاحظات خاص، فرصت کاری آنها محدود به زمانی مشخص است آنچنان درگیر رتق و فتق امور روزمره هستند که به اجبار از دورنگری برای برنامه ریزی اقدامات بلندمدت و اجرای پروژه های زمانبر باز می مانند.

شهرداری و شوراهای شهری از آن دست نهادهایی هستند که به شکلی محسوس و پرحجم موظف به ارائه شمار فراوان خدمات ضروری روزانه به شهروندان بوده و به همین خاطر پرداختن آنها به طراحی، هماهنگی، تامین منابع مالی و اجرای پروژهای بزرگ و زمانبر تلاش و تعهدی مضاعف را می طلبد.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر مشهد در همین چارچوب روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: دیدگاه شورای پنجم شهر مشهد در طراحی و اجرای پروژه های خدمات عمومی در این کلانشهر نگاه محدود به سال ۱۴۰۰ نیست بطوری که اعضای این شورا در برنامه کاری خود به نیازمندیهای مشهد تا افق ۱۰۰ سال آتی نظر دارند.

محمدهادی مهدی نیا خدمات حمل و نقل عمومی به خصوص در حوزه قطار شهری را از این دست برنامه های مورد توجه شورای شهر پنجم ذکر و بیان کرد: اجرای خطوط قطار شهری از پیچیده ترین و پرهزینه ترین اقدامات بلندمدت برای ارائه خدمات عمومی شهری است.  وی افزود: ساخت هر یک کیلومتر خط مترو بین شش هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار میلیارد ریال هزینه دارد.   
وی افزود: گرچه بر اساس الزامات قانونی این حوزه، مدیریت امور شهری فقط موظف به اجرا و عملیاتی نمودن دو خط مترویی می باشد اما تعهد و پیگیری مدیران امور شهری این کلانشهر مبتنی بر نگاه بلندمدت نسبت به خدمات ارائه خدمات عمومی سسب شد تا شورای شهر مشهد کلنگ اجرای خط چهارم قطارشهری را بر زمین بزند.  

عضو شورای شهر مشهد به طول مدت اجرای پروژه های قطارشهری با متوسط زمانی بین شش تا ۱۰ سال اشاره و بیان کرد: بر این اساس موعد بهره برداری پروژه خط چهارم متروی مشهد فراتر از دوره فعالیت شورای پنجم است. بنابراین اگر دیدگاه اعضای شورای کنونی شهر مشهد مبتنی بر گرایشهای سیاسی و بخشی بود اقدام به اجرای خط چهارم قطارشهری توجیه نداشت.
وی ادامه داد: شورای پنجم شهر مشهد با نظرداشت صرفه و صلاح و نیاز بلندمدت این کلانشهر در حوزه حمل و نقل عمومی اقدام به طراحی و اجرای خط چهارم مترو از شهرکهای شهید رجایی و شهید باهنر تا منطقه خواجه ربیع این کلانشهر کرد که می توان آن را ماندگارترین پروژه ها برای مناطق کم برخوردار مشهد توصیف نمود.  
مهدی نیا گفت: همچنین با در نظرگرفتن صرفه و صلاح شهر، اجرای عملیات حفاری مکانیزه ۱۴.۵ کیلومتر تونل خط چهارم مطابق طرحهای مصوب حداکثر به مبلغ ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به صورت ترک تشریفات مناقصه و با انجام مراحل قانونی، به قرارگاه سازندگی خام الانبیا (ص) واگذار می شود.  
وی افزود: کلنگ آغاز اجرای عملیات پروژه خط چهارم قطارشهری مشهد امروز ۱۸ مرداد ماه با حضور معاون اول رئیس جمهوری بر زمین زده می شود.

در پی تکمیل مطالعات مهندسی ساخت خط چهارم قطار شهری مشهد، این خط به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای منطقه خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی کلانشهر مشهد با ۱۵ ایستگاه اجرا می شود.  
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به جا می‌شوند.  مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتر خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، پانزدهم بهمن ۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد. همچنین اواخر اسفند ۱۳۹۶ با بهره برداری از دو کیلومتر دیگر از مسیر همین خط ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی بهره برداری و در سفر اردیبهشت ماه پارسال رئیس جمهوری به مشهد اتصال این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی افتتاح شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا منطقه قاسم آباد این کلانشهر را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
۷۵۰۵/۱۸۵۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.