عزیز اکبریان چهارشنبه شب در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: برخی از بخشنامه هایی که توسط بانک مرکزی برای حوزه صادرات ابلاغ می شود متناقض با یکدیگر هستند لذا نیاز است بانک مرکزی تامل بیشتری در بخشنامه ها داشته باشد.

وی اظهار داشت: لایحه ای که دولت در خصوص مالیات بر ارزش افزوده برای بخش تولید به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد نیاز به اصلاحاتی داشت که لازم بود در این حوزه تشکلهای بخش خصوصی حضور پررنگ تر در ارائه نظرات داشته باشند اما این اتفاق نیفتاد و لایحه با اصلاحاتی به صحن علنی مجلس ارسال شد.

وی گفت: یکی دیگر از مباحث مطرح شده در مجلس که بهتر است اتاق بازرگانی نیز به این موضوع وارد شود، تسهیلات صندوق توسعه ملی و حساب توسعه ارزی و سود زیاد آنهاست، این نرخ سود به نفع تولیدکنندگان نیست و باید فرمول جدیدی برای احتساب سود تسهیلات تدوین شود.

اکبریان افزود: پارسال ۲۷ درصد از تسهیلات بانکی به بخش صنعت در کشور پرداخت شد اما از این میزان فقط ۱۱ تا ۱۲ درصد آن مربوط به دوره جدید از پرداخت تسهیلات بود و باقی آن به سالهای گذشته مربوط می شد.

وی اظهار داشت: اصلاح قوانین در حوزه مالیات در کمیسیون ویژه توسعه ملی مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است که امیدواریم این مهم با حضور پررنگ رئیس اتاق بازرگانی ایران و وزیر صمت به نتیجه مطلوب برسد.

وی با اشاره به بوروکراسی اداری پیچیده برای بخش صنعت گفت: باید دستگاه های اجرایی که در پاسخ به صنعتگران تعلل می کنند، بازخواست شوند.

یک عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مشکلات سرمایه گذاری در کشور بسیار است و هنوز سرمایه گذاران برای دریافت مجوز شروع فعالیت خود از دستگاه های اجرایی دچار مشکل هستند.

رمضانعلی سبحانی فر افزود: مدیران دستگاه های اجرایی از بازرسان واهمه دارند لذا جرات اتخاذ کوچکترین تصمیم و صدور یک مجوز ساده را به خود نمی دهند، با این شرایط نمی توان امیدی به توسعه سرمایه گذاری صنعتی در خراسان رضوی داشت.

وی با اشاره به ۱۵ میلیارد دلار صادرات کشور به عراق اظهار داشت: خراسان رضوی به سه کشور راه دارد که می تواند از این طریق حجم مناسبی از صادرات کشور را به خود اختصاص دهد لذا باید کمیته ای برای بررسی این موضوع تشکیل شود و موانع صادرات از این استان به سه کشور را بررسی کند.

وی با اشاره به وجود بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی در خراسان رضوی گفت: نباید اجازه دهیم این نقدینگی از استان خارج شود.

نماینده مردم تربت حیدریه و زاوه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: کوتاهی هایی از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی در حوزه صنعت صورت گرفته که شامل عدم اصلاح نظام بانکی و مالیاتی توسط مجلس، غفلت در تدوین راهبرد توسعه صنعتی و کشاورزی در کشور، کوتاهی در ایجاد بستر تجارت ذیل سامانه تجارت الکترونیک می باشد. 

سعید باستانی با تاکید بر رفع این کاستی ها افزود: حوزه بازرگانی نباید پراکنده باشد و باید از سوی دولت تعیین تکلیف و یکپارچه می شد.

عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: فاقد فرهنگ صنعتی شدن در کشور هستیم و با اینکه تولید لوازم خانگی در ایران از سال ۱۳۵۴ آغاز شده است اما هنوز فاقد دانش فنی است.

ولی ملکی افزود: در حوزه صنعت به تحقیق و توسعه توجه کامل نشده است، در صنایع کوچک و بزرگ، کیفیت تولید فدای کمیت می شود و اغلب تولیدات کپی برداری است.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم به توسعه صنعتی دست یابیم باید فرهنگ صنعتی شدن در جامعه ترویج یابد، سپس تحقیق و توسعه در همه رسته های صنعتی مورد توجه قرار گیرد.

۷۴۸۹/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.