رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران چهارشنبه شب در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در مشهد گفت: توصیفی که از صنعت در کشور می شود، توصیف درستی نیست و آنچه در باره حرکت و رشد صنعت ادعا می شود با آمارهای واقعی متفاوت است.

غلامحسین شافعی افزود: سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی از ۱۴.۴ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۱۲.۲ درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده است که کاهش معناداری دارد و نشان می دهد روند حرکت صنعت در کشور مثبت نبوده است.

وی اظهار داشت: مسیری که تاکنون برای توسعه صنعتی کشور در پیش گرفته ایم، مسیر مناسبی نبوده و ساختارهای توسعه صنعتی در کشور نیازمند بازنگری است و تا زمانی که اصلاح نشود، اهداف ما در توسعه صنعتی محقق نخواهد شد.

وی گفت: اگر تاکنون شیوه درستی را در توسعه صنعتی پیش برده بودیم باید اکنون دستکم ۴۰ درصد از تولیدات صنعتی کشور تولید داخل بود اما اغلب صنایع مونتاژ قطعات خارجی هستند.

شافعی افزود: منابع ارزی کشور از شروع برنامه دوم توسعه در سال ۱۳۶۸ تا پایان سال ۱۳۹۶، سه هزار و ۲۰۳ میلیارد دلار بود اما با این منابع ارزی موفق به ایجاد ۳۰ میلیون شغل نشدیم، در حالی که چین در مدت مشابه با در اختیار داشتن ۳۲۰ میلیون دلار منابع ارزی ۲۰۰ میلیون شغل ایجاد کرد.

وی مشکل بزرگ صنعت کشور را اتلاف منابع دانست و اظهار داشت: از سالها قبل تاکنون قهرمان اتلاف منابع بوده ایم و این امر در حوزه ای مانند صنعت به وضوح قابل رویت است.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه دولت و کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مسیر درست حرکت صنعت مشخص و اختیارات استانها در تصمیم گیری ها بیشتر شود زیرا هیچ کشوری بدون بخش تولید و صنعت به توسعه دست نمی یابد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: توجه به صنعت در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است و منجر به اشتغال و تقویت قدرت اقتصادی و نقش بر آب شدن نقشه های دشمنان می شود.

رضا حمیدی بر مبارزه مستمر با قاچاق، کنترل ملی گرایانه واردات و صادرات، کمک به صنایع با نگرش تولید کالای صادرات محور و توجیه پذیر براساس نیاز داخلی، تخصیص تسهیلات به میزان کافی با بهره تک رقمی، کاهش نرخ سازمان تامین اجتماعی از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد را برای توسعه صنعتی کشور مورد تاکید قرار داد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: حمل و نقل جاده ای در کشور به جای شرکت مالک بودن، راننده مالک است، ضمن اینکه این سیستم فاقد هسته مرکزی است، براین اساس صاحبان خودرو هر لحظه نرخ حمل و نقل را تغییر می دهند، بهتر است در این مورد یک راهکار ارائه داد.

سید حسین احمدی سلیمانی افزود: در حمل و نقل ریلی، کمبود لوکوموتیو به خاطر کمبود قطعات باعث شده است حجم عظیمی از مواد معدنی و کالاهای صنعتی در کشور رسوب کند، این موضوع باید مدیریت شود و برای خصوصی سازی حمل و نقل ریلی باید طرحهای متناسب ارائه شود.

دیگر اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز تعدد بیش از حد واحدهای صنعتی در یک رسته صنعتی، نرخ ۱۸.۸ درصدی سود تسهیلات بانکی برای بخش صنعت و عدم اجرای ماده ۱۰ قانون برنامه چهارم توسعه و وجود تبعیض در اختصاص نرخ بهره بانکی، عدم برنامه ریزی برای توسعه، بی اعتبار کردن کارت های بازرگانی بازرگانان به خاطر عده ای سودجو در استفاده از کارت های اجاره ای، عدم تقویت اقتصاد بومی، اختصاص مالیات بر صادرات و انجام ۷۵ درصد صادرات زعفران توسط افراد فاقد شناسنامه صادراتی را از مهمترین مشکلات بخش صنعت برشمردند.

۷۴۸۹/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.