بیستمین اردوی ملی دانش‌آموزان عشایر کشور در دو نوبت پسران و دختران در اردوگاه شهید رجایی شهرستان نیشابور برگزار می‌شود؛ آیین افتتاح این اردو  امروز دوشنبه 14 مردادماه برگزار شد.
 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، معاون وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: ما افتخار آن را داریم که در دفتر آموزش و پرورش عشایر پذیرای 182 هزار و 758 دانش‌آموز عشایر، 12 هزار و 297 کلاس درس و شش هزار و 80 مدرسه عشایری باشیم. 100 مدرسه عشایری کشور با یک دانش‌آموز دایر است.
 
رضوان حکیم‌زاده افزود: سعی کرده‌ایم تا فرصت دسترسی برابر را برای تمامی فرزندان این مرز و بوم فراهم کنیم. امروز همه ما به واسطه یک انسان بزرگ اینجا هستیم که آن هم مرحوم بهمن بیگی بنیان‌گذار آموزش و پرورش عشایر کشور بود؛ مردی که روشنایی سواد را به سیاه چادرهای عشایر برد. به همت این بزرگمرد اولین دانشسرای عشایری در سال 1336 تشکیل شد اما متاسفانه این رویه ارزشمند بعد از مدتی متوقف شد.
 
وی ادامه داد: مجددا آموزشگاه‌ها و دانشسراهای تربیت معلم برای تربیت معلم‌های بومی همان منطقه عشایری تاسیس خواهند شد. آموزش عشایری ما جلوه‌ای از عدالت آموزشی است؛ ما به دنبال آن هستیم تا افق‌های وسیع‌تری را برای دانش‌آموزان عشایر ببینیم. عشایر ما نیاز دارند تا در بین خودشان وکیل، پزشک و مهندس عشایر داشته باشند. مهم‌ترین موضوع برای ما، حفظ نوع زندگی عشایری است.

اداره آموزش و پرورش یکی از دستگاه‌های موفق در حوزه عشایر
 
کرمعلی قندالی رئیس سازمان عشایر کشور نیز گفت: افتخار می‌کنم که تمام زندگیم در زندگی عشایری سپری شد؛ مردم عشایر خالصانه و با شهامت در خدمت جمهوری اسلامی هستند. این مردم در حوزه تولید و فرهنگ برجسته‌ترین نقش را دارند.
 
وی ادامه داد: اداره آموزش و پرورش یکی از دستگاه‌های موفق در حوزه عشایر است. درواقع بیان آمار نشان می‌دهد که در سال 66 میانگین سواد در عشایر 27 درصد بوده که امروزه این آمار به بالای 70 درصد رسیده است.

قندالی عنوان کرد: ما طرح برخورداری عشایر از سهمیه کنکور را تا شورای عالی عدالت فرهنگی رساندیم و این حق فرزندان عشایر است که سهمی از کنکور داشته باشند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.