در همین راستا، شهردار مشهد امروز با انتشار پیامی در فضای مجازی و اشاره به مشارکت فعال این نهاد در توسعه و بهسازی محیط پیرامونی آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی اعلام کرد: خوان هشتم، احیای توس بود اما سال تحصیلی آینده در "زنگ شاهنامه" با دانش‌آموزان مشهدی از آن عبور می‌کنیم؛ این تفاهمنامه‌ای است که مدیریت شهری مشهد با همراهی آموزش و پرورش برای آشنایی کودکانمان با محتوای فاخر شاهنامه تدوین کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اجرای آموزش شاهنامه را ویژه دوره های پیش دبستانی و ابتدایی با هدف تحقق اهداف سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی آموزش و پرورش اعلام و بیان کرد: بر مبنای این اسناد دستگاه تعلیم و تربیت مکلف است در حوزه های هویت بخشی دینی، اسلامی، ایرانی و انقلابی به نسل نوجوان و جوان گام بردارد. در این راستا معرفی الگوها، اسطوره ها و مفاخر تمدن بزرگ فارسی به آینده سازان ایران می تواند اثرگذار باشد.  
قاسمعلی خدابنده بسیاری از مفاخر، شاعران، فلاسفه و بزرگان ایران زمین را برآمده از خطه خراسان توصیف و بیان کرد: در این میان حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعری است که به کمک او زبان فارسی زنده نگهداشته شد.
وی افزود: چنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده اند "من با شاهنامه مانوس هستم، حکمت شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی حکمت اوستایی نیست بلکه حکمت قرآنی، الهی و اسلامی است" ما نیز به عنوان دستگاه تعلیم و تربیت وظیفه و رسالت داریم که حکمت الهی و قرآنی شاهنامه را به دانش آموزان معرفی نماییم.  

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در شاهنامه ویژگیهایی همچون "حس تعلق و غیرتمندی به وطن و میهن" موج می زند لذا چنین احساسی می بایست در ضمیر نوجوانان و جوانان ایران زمین تقویت شود. بر این اساس دانش آموزان با خواندن داستانهای شاهنامه هرچه بیشتر با مفاخر و دانشمندان بزرگ کشورمان آشنا شده و خصیصه های والایی همچون "دلاوری، شجاعت، راستی و توکل بر خداوند" در آنها تقویت می شود.  

وی گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدامی با عنوان "برنامه ویژه مدرسه" در دست اجرا است. در این چارچوب مهارتهای فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی، دینی و اخلاقی به دانش آموزان آموزش داده می شود که "آموزش شاهنامه" در همین قالب عملیاتی می شود.

خدابنده افزود: آموزش زبان فارسی در مدارس به بهترین و موثرترین شکل آن همیشه مورد تاکید و اهتمام است. به همین خاطر خوانش و آموزش حکایتهای شاهنامه فردوسی و دیگر گنجینه های ادبیات ایران در قابل داستانهای کوتاه نیز می تواند علاقه دانش آموزان را به مطالعه هرچه بیشتر و کیفی تر پیرامون ابعاد مختلف زبان فارسی دوچندان کند.  
وی ادامه داد: در چارچوب تفاهمنامه منعقده میان اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و شهرداری مشهد، دانش آموزان کلاس چهارم مقطع ابتدایی و همچنین نوآموزان پیش دبستانی در سطح ۳۲ مدرسه منطقه آموزشی مشهد و تبادکان آموزشهای مرتبط با شاهنامه فردوسی را در سال تحصیلی پیش رو فرا می گیرند.  معلمان این کلاسها از همکاران آموزش و پرورش هستند که آموزشهای لازم در این زمینه مبتنی بر تاکیدات سند تحول بنیادین، از سوی استادان دانشگاه به آنها ارائه می شود.

شاهنامه جاودان اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی، حماسه‌ ای منظوم دربرگیرنده ۵۰ هزار بیت شعر و یکی از بزرگترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسی در جهان است که سرایش آن ددستاورد ۳۰ سال کارِ پیوسته این سخنسرای نامدار ایرانی است. موضوع این شاهکار ادبی اسطوره های باستانی و همچنین تاریخ ایران زمین از آغاز تا ورود اعراب مسلمان به ایران در سدهٔ هفتم میلادی است. این گستره باستانی و تاریخی رخدادهای چهار دودمان پادشاهیِ پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان را روایت می کند.

هنگامی زبان عربی بر فعالیتهای دانشمندان و ادبیان ایران سلطه داشت، فردوسی با سرودن شاهنامه و نظرداشت عالمانه ویژگیهایی هدفند زبان پارسی را در میان ایرانیان احیا و پایدار کرد. یکی از بن‌مایه‌های مهمی که فردوسی برای سرودن شاهنامه از آن استفاده کرد شاهنامه ابومنصوری بود. اثر فردوسی نفوذ بسیاری در جهتگیریهای فرهنگ و ادب فارسی و نیز بازتابهای شکوهمندی در ادبیات جهان داشته‌ است به طوری که شاعران بزرگی دیگر نقاط جهان همچون گوته آلمانی و ویکتور هوگوی فرانسوی از آن به عظمت و نیکی یاد کرده‌اند.

شاهنامه فردوسی عمده ترین اثر ادبی ایران است که در سطح جهان مورد توجه و شناسایی قرار گرفته و به بسیاری از زبانهای زندهٔ دنیا ترجمه شده‌ است. نخستین بار سال ۶۰۱ خورشیدی، بُنداری اصفهانی شاهنامه را به زبان عربی برگرداند و پس از آن ترجمه هایی دیگری از این اثر همچون برگردانِ ژول مُل به فرانسوی انجام شد.

فردوسی هنگامی شاهنامه را سرود که زبان پارسی دچار آشفتگی بود و او با خلق این اثر منظوم حماسی از ماندگاری این آشفتگی و افزونیِ آن جلوگیری کرد.  

۷۴۹۶/۱۸۵۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.