دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز جمعه به نقل از رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش داد: وزارت بهداشت در حوزه مراقبت و پوشش خدمات درمانی برای بیماران ایدز و درمان این بیماری تاکنون به موفقیت های بسیار در سطح بین‌ المللی دست یافته است.
دکتر محمد مهدی گویا افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سال ۲۰۳۰ پایان همه گیری بیماری ایدز در دنیا هدف گذاری شده است که ایران نیز در این زمینه تعهداتی دارد و برای رسیدن به این هدف باید بیش از ۹۰ درصد از مبتلایان به ایدز در کشور شناسایی شوند. 

وی اظهار داشت: همچنین باید ۹۰ درصد از بیماران شناسایی شده تحت مراقبت درمانی قرار گیرند که اکنون ۹۰ درصد بیماران مبتلا به ایدز در کشور تحت پوشش و درمان قرار دارند.
وی با بیان اینکه وضعیت مبتلایان به ایدز در گذشته به صورت جدی پیگیری نمی شد گفت: وزارت بهداشت برای رفع این مشکل برای اولین بار در دنیا اقدام به تربیت پزشکان ویژه‌ شناسایی و درمان ایدز نمود.
دکتر گویا افزود: در حال حاضر ۳۰۰ نفر از پزشکان درمانگر در دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور آماده‌ ارائه‌ خدمات سرپایی به بیماران مبتلا به ایدز هستند.
وی اظهار داشت: تاکنون ۲۱ هزار و ۴۰۹ نفر مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده‌ اند که ۱۵ هزار و ۲۰۸ نفر از این تعداد تحت مراقبت قرار دارند و از تعداد افراد شناسایی شده ۶ هزار نفر مراجعه‌ ای به مراکز درمانی نداشته‌ اند.

وی با بیان اینکه گروه‌ ها و مکان‌ های مشخصی بیشترین خطر ابتلا به ایدز را دارند گفت: پاتوق‌ های مصرف مواد مخدر و گروههایی با روابط پرخطر جنسی در این زمره قرار دارند که بیشتر در حواشی برخی شهرها هستند.

خودآزمایی ایدز در داروخانه ها موجود است
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این باره گفت: "سلف تست" ایدز یا خودآزمایی بیماری ایدز اکنون در اختیار داروخانه ها قرار دارد.
دکتر علیرضا رئیسی در کارگروه تخصصی بهداشت، دارو و درمان همایش روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مشهد افزود: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به داروخانه ها و از طریق انجام این آزمایش از ابتلا یا عدم ابتلای خود به ویروس  اچ.‌آی‌.وی مطلع  شوند.
وی اظهار داشت: پاتوق‌ های معتادان متجاهر و تزریقی که جزو گروه پرخطر ابتلا به ایدز هستند شناسایی شده‌اند و مسئولین ذیربط برای شناسایی مبتلایان باید به این مراکز مراجعه داشته باشند.
وی با بیان اینکه مراکز ام.ام.تی یکی دیگر از کانون‌ های شناسایی و تحت پوشش قرار دادن مبتلایان احتمالی به ایدز است گفت: این مراکز اکنون حدود ۲ میلیون نفر را در کشور زیرپوشش دارند که باید از سوی معاونان بهداشتی دانشگاه‌ ها مورد بررسی قرار گیرند.

همایش روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور که از دوم مرداد با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مشهد آغاز شده بود جمعه شب به کار خود پایان داد.

۳۰۲۷/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.