نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اکنون ۹۷ درصد داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد و حدود سه درصد داروی مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شود.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمدحسین قربانی در سفر 11 نفر از اعضای کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به شهرستان خلیل‎آباد که به منظور بررسی وضعیت حوزه بهداشت و درمان صورت گرفت، عنوان کرد: منابع تأمین دارو که حدود 1.4 میلیارد دلار است از همان ۱۴ میلیارد دلار تأمین کالاهای اساسی تأمین شد و بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو  و  وزارت بهداشت در جهت تأمین داروهای مورد نیاز مشکلی وجود ندارد.

وی بیان کرد: کمبودهایی که در کشور احصاء شده مربوط به داروهای خارجی است در صورتی که مشابه این داروها در داخل کشور وجود دارد و متقاضیانی که الزاماً داروی خارجی را مصرف کنند با کمبودهایی مواجه می‌شوند.

رئیس فراکسیون خیرین سلامت مجلس شورای اسلامی افزود: اعتقاد داریم که همان 1.4میلیارد دلار اختصاص داده شده می‌تواند ۳ درصد را تحت پوشش قرار دهد تا کمبودی احساس نشود.

وی تصریح کرد: مبنای سیاست اقتصاد مقاومتی این است که اگر بتوانیم کالایی به خصوص دارو را در کشور با همان استاندارد، کیفیت و ظرفیت تولید کنیم باید از تولید داخلی استفاده کنیم و کمتر به سمت تولید خارجی و واردات برویم.

قربانی با بیان اینکه طرح بازنگری قانون خدمت پزشکان در کمیسیون بهداشت و درمان در حال اجراست و در آینده نزدیک وارد صحن علنی وارد مجلس می‌شود، عنوان کرد: با بازنگری در این قانون، یکی از مشکلات عمده تخصصی بهداشت و درمان برطرف و به وزارت بهداشت و درمان ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: نگاه برنامه طرح تحول سلامت نیز توزیع عادلانه منابع و نیروهای انسانی متخصص بود و تا به امروز نیز گام‌های موثری برداشته شد.

قربانی بیان کرد: مجوز استخدام ۲۰ هزار نفر به وزارت بهداشت و درمان با همکاری مجلس داده شده است تا کمبودهای این وزارتخانه را پوشش دهد، شاید هیچ وزارتخانه، دستگاه و سازمانی در سال ۹۸ نتوانسته ۲۰ هزار مجوز را بگیرد و این می‌تواند نیازمندی‌های خراسان‌رضوی را پوشش دهد و این بستگی به ظرفیت دانشگاه دارد که چقدر نیازمندی‌های خود از این میزان را تأمین کند.

بیمارستان‌های کوچک ضرر ده هستند

در این جلسه نماینده مردم خلیل‎آباد، کاشمر و بردسکن در مجلس شورای اسلامی گفت: خلیل‎آباد برای توسعه و پیشرفت از توانمندی بسیار بالایی برخوردار است.

بهروز بنیادی افزود: طی دو سال اخیر جهش خوبی در بخش سلامت شهرستان خلیل‎آباد انجام شده به طوری که شاهد تکمیل بیمارستان و کامل شدن تجهیزات آن هستیم.

وی بیان کرد: به رغم اینکه بیمارستان‌های کوچک صرفه اقتصادی ندارند و ضرر ده هستند، اما تاکنون دستگاه میکروسکوپ جراحی چشم وارد مجموعه شهرستان شده و در بخش دیالیز توسط خیرین سلامت دو دستگاه دیالیز تخصیص داده شده است.

وی عنوان کرد: بیمارستان خلیل‌آباد در مرحله بهره‌برداری است و متخصصین نیز به این بیمارستان در حال اعزام هستند.

هیچ ابزار تشویق و الزام نسبت به اعزام متخصصان به شهرهای کوچک وجود ندارد

در ادامه نایب رئیس شورای اسلامی استان خراسان‌رضوی با اشاره به کمبودهای حوزه بهداشت و درمان شهرستان خلیل‌آباد گفت: حدود ۱۱ نفر از بیماران دیالیزی خلیل‌آباد به شهرستان‌های مجاور برای درمان مراجعه می‌کنند که نیازمند تجهیز بخش دیالیز بیمارستان خلیل آباد است.
سید حسن بهشتیان افزود: اگر دو دستگاه دیالیز به بیمارستان خلیل‌آباد اهدا شود قطعاً مشکلات بخش دیالیز بیمارستان رفع می‌شود.

وی بیان کرد: در شهر خلیل‌آباد یک دستگاه آمبولانس وجود دارد که اگر این آمبولانس برای انتقال بیمار به کاشمر اعزام شود در زمان اعزام آن، دیگر آمبولانسی برای خدمات‌دهی وجود ندارد.

نایب رئیس شورای اسلامی استان خراسان‌رضوی گفت: بیمارستان خلیل‌آباد در بهمن ۹۵ افتتاح شده و بعد از گذشت تقریباً 2.5سال از افتتاح آن هنوز اتفاقی برای پروانه بیمارستان رخ نداده و به طول انجامیدن این امر به صلاح شهرستان نیست.

عضو شورای شهر خلیل‌آباد با اشاره به اینکه دولت هیچ ابزار تشویقی و الزامی به اعزام متخصصان به شهرهایی مثل خلیل آباد ندارد، افزود: این نمی‌تواند کمبود نیروی تخصص در بیمارستان‌هایی همانند بیمارستان خلیل‌آباد را رفع کند.

 در ادامه فرماندار خلیل‎آباد گفت: یک دستگاه آمبولانس از سمت مجمع خیرین سلامت کشور و دو دستگاه دیالیز از سمت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به شهرستان خلیل‎آباد اختصاص داده خواهد شد.

ابراهیم قاسم‌پور عنوان کرد: با توجه به اینکه مجمع خیرین سلامت شهرستان نیز زمین بیمارستان را اهدا کردند امیدواریم خیرین سلامت کشور نگاه ویژه‌ای به مراکز بهداشت و درمان شهرستان داشته باشند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.