در تمام سطوح جامعه، مردم خواستار کاهش ردپای کربن ناشی از فعالیت‌های روزانه‌شان هستند؛ از جمله در حمل و نقل. در پاسخ به این روند، صنعت خودروسازی نیز در حال تغییر است. تکنولوژی وسایل نقلیه در طول پنج سال آینده بیش از ۱۰۰ سال گذشته تغییر خواهد کرد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، قوانین و استانداردهای اتحادیه اروپا علاوه بر کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن، دی‌اکسید نیتروژن و ذرات معلق، اهداف دیگری را نیز مدنظر دارد؛ از جمله کاهش آلودگی صوتی و حذف گازهای گلخانه‌ای فلورینه در سیستم تهویه هوای خودروها. این قوانین، محدودیت‌هایی برای خودروسازان در نظر گرفته است از جمله این که:
تا سال ۲۰۲۱ خودروهایی که در هر کیلومتر بیش از ۹۵ گرم دی اکسیدکربن در هوا منتشر کنند، اجازه فروش در بازار نخواهند داشت.
تا سال ۲۰۲۱، کارخانه‌ها ملزم به ساخت خودروهای سبکی هستند که در هر ۱۰۰ کیلومتر، کمتر از ۴.۱ لیتر بنزین مصرف کنند.
تا سال ۲۰۲۰، لازم است با بهبود کیفیت سوخت، انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت اتومبیل‌ها، ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.
دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا در خصوص انتشار مواد آلاینده از خودروها در سال ۱۹۹۲ با نام یورو ۱ معرفی شد. استانداردهای یورو ۲ و یورو ۳ بعد از چهار سال و دو استاندارد بعدی (یورو ۴ و ۵) بعد از پنج سال اعمال شدند. در حال حاضر، همه کارخانه‌های خودروسازی که در اروپا فعال‌اند باید با استاندارد یورو ۶ مطابقت داشته باشند که در سال ۲۰۱۵ معرفی شده است. میزان مجاز اکسیدهای نیتروژن از ۰.۹۷ گرم در کیلومتر در استاندارد یورو ۱ به ۰.۰۶ گرم در کیلومتر در استاندارد یورو ۶ رسیده است. میزان انتشار ذارت در یورو ۱ تعریف نشده و در یورو ۶ برابر با ۰.۰۰۴۵ گرم در کیلومتر است.
با وضع این قوانین در اروپا، میزان انتشار ذرات بسیار ریز از خودروهای دیزلی ۹۶ درصد و گاز سمی دی‌اکسید نیتروژن ۸۴ درصد کمتر شده است. انتشار دی‌اکسیدکربن در خودروهای دیزلی، ۸۲  درصد و در خودروهای بنزینی،  ۶۳ درصد کمتر شده است.
اجرای قوانین و استانداردهای سخت‌گیرانه جدید EU هزینه تولید هر خودرو جدید را ۱۵۰۰ یورو افزایش داده و باعث شده کیفیت هوای بریتانیا از هر زمان دیگری در چند قرن اخیر بهتر باشد. صنایع خودروسازی بریتانیا اعلام کرده‌اند در طول پنج سال اخیر، صدها میلیون پوند صرف تولید موتورها و سیستم‌های پاک‌کننده خروجی خودروها کرده‌اند تا بتوانند خود را با استانداردهای یورو ۶ وفق دهند.
مایک هاوز، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان و تاجران خودرو بریتانیا (SMMT) می‌گوید: امروزه فیلترهای دیزلی روی کار آمده‌اند که ۹۹ درصد از کل ذرات معلق سوخته را به دام می‌اندازند و خودروهایی که استاندارد یورو ۵ دارند به ازا هر یک کیلومتر فقط یک گرم ذره معلق منتشر می‌کنند.
قوانین جدید اتحادیه اروپا خودروسازان را مجبور می‌کند خودروهای‌شان را در شرایط واقعی آزمایش کنند نه در آزمایشگاه. این کار مانع از ادعاهای دروغین در خصوص میزان انتشار مواد آلاینده از این خودروها می‌شود.
در آینده صنایع خودروسازی همچنان دست به اختراعات جدید می‌زنند تا خود را با قوانین و دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌تر وفق دهند. این موضوع باعث می‌شود پول زیادی در بخش تحقیق و توسعه این صنعت سرمایه‌گذاری شود که متعاقبا اثر مثبتی بر اقتصاد جهانی خواهد داشت.
منابع:
https://ideas.repec.org https://blogs.thomsonreuters.com https://www.reportlinker.com https://www.canada.ca https://ec.europa.eu

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.