دبیر کمیته تهیه سند آسیب‌های اجتماعی شهرستان کاشمر گفت: اکنون بر مسائل اجتماعی  این شهرستان دو نگاه کاسب‌کارانه و دردمندانه حاکم است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، عباس عابدی در کارگروه اجتماعی، فرهنگی عنوان کرد: افرادی که نگاه کاسب‌کارانه دارند عمدتاً شامل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته روانشناسی هستند که به دلیل بیکاری به جای کار علمی، کاسبی علمی راه انداخته‌اند.

وی بیان کرد: حضور این افراد در کلینیک‌های سطح شهرستان بسیار زیاد شده و به رغم اخذ مبلغ، چون علم و ابزار لازم را ندارند کار خاصی انجام نمی‌دهند ولی بازار داغی دارند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: مسائل اجتماعی پیچیدگی خاصی از ابعاد مختلف انسانی، روانی، اجتماعی، اقتصادی، ارتباطی و... دارد.

وی عنوان کرد: بررسی این مسائل نرم‌افزارهای خاص خود را می‌خواهد که در اختیار متخصصان علوم اجتماعی قرار دارد و دیگر افراد در این زمینه چندان تخصصی ندارند.

عابدی با بیان اینکه نگاه علمی به مسائل اجتماعی شهرستان مغفول مانده است، افزود: باید به مسائل اجتماعی کاشمر نگاه طبیبانه داشت و از اظهار نظرهای سطحی در این خصوص پرهیز نمود.

وی گفت: اگر نگاه به مسائل اجتماعی و فرهنگی شهرستان بخواهد همانند گذشته باشد بدون شک به نتیجه نخواهیم رسید و روز به روز شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

دبیر کمیته تهیه سند آسیب‌های اجتماعی شهرستان کاشمر بیان کرد: اگر بخواهیم معضلات اجتماعی را در شهرستان حل کنیم، داروی آن را در اختیار داریم و راه درمان آن را هم می‌دانیم.

وی مشکلات اجتماعی شهرستان را متعدد ذکر کرد و افزود: برای تحلیل وضعیت طلاق شهرستان آمارها به درستی از سوی متولیان در اختیار قرار نمی‌گیرد و آنچه هم برروی سایت اداره ثبت احوال استان قرار دارد دست کاری شده و نقص بسیاری دارد.

اولین معضل برای تحلیل مسائل شهرستان نداشتن دسترسی سالم به آمار است

عابدی بیان کرد: تا وقتی اطلاعات به طور کامل در اختیار قرار نگیرد نمی‌توان به درستی آسیب‌ها را تحلیل نمود، بدون شک اولین معضل برای تحلیل مسائل شهرستان نداشتن دسترسی سالم به آمار است.

وی ادامه داد: متاسفانه آمارهایی که از سوی مسئولان برای تحلیل ارسال می‌شود بزک شده و غیر واقعی است، متاسفانه سرمایه اجتماعی در کاشمر رو به افول است.

این استاد دانشگاه گفت: نگاه اداری، بروکراسی سازمانی و از بالا به پایین در کاستن از آسیب‌های اجتماعی دردی را دوا نمی‌کند و متاسفانه در خانواده‌های کاشمری کنترل اجتماعی صورت نمی‌گیرد و به نوعی خانواده رهاست.

وی اظهار کرد: هرچند مدرک گرفته‌ایم ولی اصول و تعالیم زندگی اجتماعی را دختران و پسران فرا نگرفته‌اند و مشکل ما در برون‌داد و فرزندان نیست بلکه در درون خود خانواده است.

عابدی عنوان کرد: متاسفانه در چهل سال بعد از انقلاب چیزی به عنوان پرورش نداشته‌ایم که اگر این گونه بود وضعیت ما چنین نبود، اگر قدر مطلق رشد آسیب‌های اجتماعی شهرستان به 15 درصد رسیده به دلیل مشکلات اجتماعی است.

وی بیان کرد: اکنون با کاهندگی مشکلات اجتماعی مواجه نیستیم و به رغم اینکه اعتبارات بسیاری در اختیار دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و نهادهای تعلیمی قرار دارد ولی هنوز با افزایش و رشد آسیب‌ها مواجهیم.

دانشگاه‎ها نباید به صورت جزیره‌ای کار کنند

در این جلسه فرماندار کاشمر گفت: باید به آسیب‌های اجتماعی به صورت تخصصی پرداخته شود، بدون شک برای رسیدن به وضعیت مطلوب آمار و داد‌ه‌ها حرف اول را می‌زند.

مسلم ساقی بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی عارضه هستند، ریشه این آسیب‌ها باید شناسایی و در جهت کاهش آن‌ها تلاش شود.

وی بیان کرد: به زودی شبکه دانشگاهی را راه‌اندازی خواهیم کرد و  باید ارتباط دانشگاه با صنعت، علوم انسانی و جامعه تسهیل و تسطیح شود.

فرماندار کاشمر گفت: دانشگاه نباید به صورت جزیره‌ای و تنها کار خود را انجام دهد، پژوهش‌ها و پایان نامه‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف داریم ولی در کتابخانه نگهداری شده و کاربردی، عملیاتی و هدفمند نبوده‌اند.

وی تاکید کرد: آسیب‌ها باید اولویت‌بندی شده و رفع  آن‌هایی که اورژانسی‌تر هستند  با تهیه برنامه ‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند مدت در دستور کار قرار گیرد.

ساقی اظهار کرد: متاسفانه پمپاژ اخبار منفی روز به روز در حال افزایش، نشاط و سرمایه اجتماعی کم و بی‌اعتمادی بیشتر می‎شود، در این زمینه همه ارگان‌های دولتی باید به دنبال راهکار جدید باشند و براساس آن وارد شده و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت: تاکنون در حوزه‌های فرهنگی کارهای موازی بسیاری صورت گرفته و گاه یکدیگر را نیز خنثی کرده‌اند.

کاهش آسیب‌های اجتماعی جزء مطالبات نظام است

در ادامه معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری کاشمر گفت: به رغم اینکه در جلسه قبل کارگروه اجتماعی، فرهنگی مصوب شده بود دستگاه‌های اجرایی اطلاعات و آمار دقیق حوزه کاری خود و پژوهش‌های صورت گرفته با موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی را در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر که مسئولیت تهیه سند آسیب‌های اجتماعی را برعهده دارد قرار دهند ولی به جز چند اداره، سایر ادارات تاکنون اقدامی نکرده‌اند.

مرادعلی احمدزاده افزود: هرچند اداره ورزش و جوانان در جلسه اسفندماه سال 97 باید تا پایان سال آمارهای مورد نیاز را برای تهیه سند آسیب های اجتماعی ارائه می‎داد ولی اکنون چهار ماه از سال 98 می‌گذرد و هنوز کاری انجام نشده است.

وی خطاب به برخی از مسئولان که اعلام کرده‌اند برخی آمارها محرمانه بوده و نمی‌توانیم ارائه دهیم، بیان کرد: برخی مسئولان با عنوان محرمانه بودن آمار، ارائه آن را منوط به خود ادارات کل استان کرده‎اند اما چنین صحبت‌هایی را قبول نداریم و باید برای تهیه سند و تحلیل وضعیت آسیب‎های اجتماعی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار دانشگاه قرار دهند.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری کاشمر تاکید کرد: ما از مسئولان صرفا ارائه آمار نمی‌خواهیم بلکه باید به صورت عملی کار انجام شود زیرا بدون شک همه می‌توانند آمار ارائه دهند.

وی بیان کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی جزء مطالبات نظام بوده و باید این سند هر چه سریع‌تر پس از بومی‌سازی آسیب‌ها، به استان ارسال شود و هر گونه کوتاهی و قصور در این زمینه پیگیری خواهد شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.