فیروز ابراهیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سوی دیگر تغییر وضعیت اقتصادی طی یک سال گذشته شرایطی را بوجود آورد که نقد فروشی و نقد خریدن بین بنگاه های اقتصادی رواج پیدا کرد.
وی اظهار داشت: پیشتر زمان نقد شدن مطالبات بنگاه های اقتصادی در قبال خرید مواد اولیه یا نقد شدن چک های واصله بیش از 6 ماه به طول می انجامید اما اکنون 90 درصد بنگاه ها هم مواد اولیه را نقدی می خرند و هم محصولات خود را نقدی می فروشند.
وی در تشریح مشکلات ناشی از تحریم ها و تغییر نرخ ارز گفت: هم اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی شرایط سختی را می گذرانند و عدم تامین به موقع مواد اولیه و کمبود آن، کندی انجام ثبت سفارش برای واردات مواد اولیه و دشواری انتقال پول از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی است.
ابراهیمی افزود: در مقابل مردم به دلیل واقعی شدن نرخ ارز به سوی خرید تولیدات داخلی روی آورده اند و این مهم موجب افزایش معرفی، کیفیت و فروش بنگاه های اقتصادی داخلی شده است.
وی اظهار داشت: دشواری تامین مواد اولیه وارداتی واحدهای تولیدی و عدم تامین به موقع آن باعث افزایش 10 برابری نیاز واحدها به سرمایه در گردش شده است.
وی گفت: علاوه بر آن این فضا هزینه تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی که مواد اولیه خود را از داخل کشور تامین می کنند نیز افزایش داده است.
ابراهیمی افزود: واحدهای تولیدی خرد نیز به دلیل عدم تناسب تولیداتشان با نیاز روز بازار و به روز نبودن شیوه تولید یا دستگاه های مورد استفاده آنها با مشکلات بسیار مواجه شده اند.
وی اظهار داشت: بیشترین مشکل در بخش تولید استان مربوط به واحدهای خرد است که به دلیل مشکلات درونی و عدم تطابق با نیازهای روز به مرز ورشکستگی رسیده اند و بیشتر واحدهای تعطیل استان نیز در این حوزه قرار دارند.
هم اکنون پنج هزار و 706 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 193 هزار و 761 میلیارد ریال و اشتغالزایی 196 هزار و 541 نفر در این استان فعالیت دارند.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.