به گزارش خبرنگار ایرنا این تفاهمنامه امروز شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان جوین و با هدف توسعه این شهرستان منعقد شد و نمایندگان مردم شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، داورزن و خوشاب در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه، رئیس دادگستری جوین و مدیرعامل هلدینگ اقتصادی پارسیان هم آن را امضا کردند.
بر اساس این تفاهمنامه که در راستای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی استاندار خراسان رضوی به امضا رسیده است قرار است با مساعدت این هلدینگ اقتصادی به عنوان معین اقتصادی شهرستان جوین هفت سند همکاری با سرمایه گذاری 40 هزار و 730 میلیارد ریال در حوزه های صنعت، کشاورزی و توسعه روستایی شهرستان جوین با اشتغالزایی برای هزار و 18 نفر اجرا شود.
تحقق رویکرد دولت برای دستیابی به عدالت اجتماعی و توازن منطقه ای با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و طبیعی از اهداف انعقاد این تفاهمنامه برای توسعه شهرستان جوین با الگوبرداری از طرح موفق مشابه در قلعه گنج کرمان عنوان شده است.
علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی با تحلیل شرایط روز کشور و استفاده از مفهوم اقتصاد مقاومتی، اولویت و محور تلاشهای خود را 'توسعه اقتصادی' قرار داده است و برای تحقق این هدف از یک الگوی موفق تبعیت می کند و آن تجربه قلعه گنج استان کرمان در دوران استانداری اش در آن استان است.
مطابق این الگو استان باید با کمک بخش خصوصی و شرکتهای غیردولتی اش اداره شود و دولت تنها تسهیل کننده امور و ناظر بر حسن اجرای آن باشد و دیوان سالاری و بوروکراسی عریض و طویل دولتی در این الگو جایی ندارد.
بر این اساس استاندار خراسان رضوی این استان را به 12 منطقه اقتصادی تقسیم و برای هر منطقه یک معین اقتصادی از بخش خصوصی یا عمومی غیردولتی تعیین کرد تا در تحقق امر توسعه و اجرای اقتصاد مقاومتی یاریگر این مناطق باشند.
بر اساس این طرح، دولت به تنهایی نمی تواند بار توسعه را بر دوش بکشد لذا باید مثلثی از تمام قوا و نیروهای موجود در جامعه با کمک یکدیگر امر توسعه اقتصادی را محقق کنند مثلثی که قاعده آن را کارآفرینان و سرمایه گذاران شکل می دهند، ضلع دیگر آن نمایندگان مجلس هستند و ضلع سومش را سایر ارکان حاکمیت اعم از دولت و قوه قضائیه تشکیل می دهند و در درون مساحت این مثلث نیز جایگاهی برای امامان جمعه استان به عنوان ناظران عالی در نظر گرفته شده است.
در این طرح برای هر منطقه سه تسهیلگر معرفی می شود تا پس از دریافت آموزشهای تخصصی لازم به روستاها اعزام شده و عملیات راه اندازی صندوق توسعه روستایی را با کمک مردم آغاز کنند.
شرکتهای معین اقتصادی در هر منطقه به عنوان حمایتگر تسهیلگران در راه اندازی صندوقهای توسعه روستایی و پشتوانه ای برای افزایش ظرفیت این صندوقها خواهند بود و بعد از شش ماه از راه اندازی صندوقی که با سرمایه های خرد مردم پر شده است، مدیریت آن به خود مردم واگذار می شود.
صندوقهای توسعه روستایی به زنجیره تولید متصل هستند و هر زنجیره تولید بسته به شرایط هر روستا متفاوت است و مردم، گردانندگان این زنجیره با بهره گیری از سرمایه های خردی که در صندوق جمع آوری شده است خواهند بود.
استاندار خراسان رضوی در سفر امروز خود به شهرستان جوین ضمن بازدید از طرحهای صنعتی فولاد و اسید سیتریک این شهرستان در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی هم شرکت کرد.
جوین در 310 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
1922/8145/7495
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.