حسین انصاری روز چهارشنبه در حاشیه مراسم بزرگداشت روز ملی درختکاری در دانشگاه فردوسی مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای بسیاری از مردم مشهد این نکته مغفول مانده است که فضای سبز شاهرگ حیاطی است و نباید درختانی که با زحمت فراوان در گذشته کاشته و رشد کرده اند به بهانه هایی از جمله ساخت و ساز از بین بروند.
وی با اشاره به فضای سبز دانشگاه فردوسی اظهار داشت: در طرح جامعی که توسط دانشکده معماری تهیه شده است از مجموع 300 هکتار زمینی که در اختیار این دانشگاه قرار دارد 35 درصد به ابنیه و ساختمانها اختصاص یافته و 65 درصد دیگر در اختیار فضای سبز است.
وی گفت: این دانشگاه سعی کرده است فضای سبز را توسعه دهد و هدف اصلی آن شناساندن نقش درخت در زندگی شهری و جایگاه مهم آن است.
انصاری به نقش فرهنگ سازی در حفظ محیط زیست اشاره کرد و افزود: به نظرمی رسد فرهنگ سازی مناسبی در خصوص نگهداری فضای سبز شهری انجام نشده است و سازمان های دولتی و متولیان آن در این زمینه با مردم همراهی خوبی نداشته اند.
وی اظهار داشت: در این شهر درختانی را که در محدوده های ساخت و ساز قرار دارند به صورت حساب شده خشک کرده و از بین می برند که این امر نشان می دهد هنوز به ارزش واقعی درخت و فضای سبز پی نبرده ایم.
وی گفت: مردم توانایی توسعه فضای سبز شهری را دارند و باید با توجه به این نکته از سوی مسئولان برنامه ای اثر گذار تهیه و اجرایی شود و رسانه ها نیز با کمک متخصصان حوزه فضای سبز با تولید برنامه هایی مردم را با این نکات آشنا کنند.

* تجاوز به عرصه های طبیعی و قطع درختان از مخاطرات محیط زیست در مشهد
رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: تجاوز به عرصه های طبیعی، قطع درختان و شکار غیر مجاز حیاط وحش از مخاطرات محیط زیست در این کلانشهر است.
محمد تقی دستورانی با اشاره به وجود دانش آموختگان این رشته در جامعه افزود: مشکل کمبود متخصص در این زمینه نداریم بلکه بلکه عدم بکارگیری هشدارهای متخصصین مشکل ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: مراسم بزرگداشت روز ملی درختکاری به منظور آشنایی بیشتر افراد با درخت است، درخت می تواند وجود زندگی سالم را تضمین کند و با توجه به آلودگی های محیطی و زیست محیطی اطراف ما، نیاز به درخت یک اصل مهم به شمار می رود.
در این مراسم 2 اصله درخت به نام شهیدان محمد رضا شریف الحسینی و ابوالفضل رفیعی و 500 اصله نهال از نوع گیاهان کم آب طلب کاشته شد.
تعدادی از نونهالان پیش دبستانی و دبستانی نیز به همراه والدین خود در این مراسم شرکت داشتند.
2030 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.