فرامرز مرادی شنبه شب در جمع خبرنگاران افزود: از مجموع 987 رای ریخته شده به صندوقهای نهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی در گروه بازرگانی 'محمدحسین روشنک با 436 رای، محمود سیادت با 434 رای، زمانیان یزدی با 403 رای، محمود امتی با 369 رای و مجید محمدنژاد با کسب 331 رای به عنوان اعضای جدید انتخاب شدند.
وی ادامه داد: در گروه صنعت نیز غلامحسین شافعی با 595 رای، رضا حمیدی با 470 رای، حسین محمودی خراسانی با 452 رای، غلامعلی رخصت با 358 رای و محمدعلی چمنیان با کسب 348 رای به عنوان اعضای جدید معرفی شدند. محمدرضا توکلی زاده با کسب 401 رای و دحسین احمدی سلیمانی با کسب 317 رای به عنوان اعضای جدید بخش معدن هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد انتخاب شدند.
رئیس هیات نظارت بر اجرای نهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: همچنین علی محمد شریعتی مقدم با 429 رای، مریم سراج احمدی با 406 رای و علی اکبر علیزاده قناد با 406 رای به عنوان اعضای جدید بخش کشاورزی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد انتخاب شدند.
سال 1263 'مجلس وکلای تجار' به عنوان نخستین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد و تا سال 1305 نیز با همین نام بکار ادامه می ‌داد اما در این سال 'اتاق تجارت تهران' تغییر نام داد و برای نخستین بار در فهرست تشکلهای وزارت بازرگانی به ثبت رسید. این اتاق پس از چندین دوره تجربه ریاستهای مختلف بر اساس عرف بین المللی عنوان 'اتاق بازرگانی' را گرفت.
اتاق بازرگانی تنها به پشتیبانی از بدنه تجاری کشور می پرداخت و برهمین اساس از مدتی قبل صنایع کشور نیز اقدام به تاسیس نهادی به نام اتاق صنایع و معادن کردند. سال 1336 پیشنویس طرح این اتاق جدید چندین بار تقدیم مجلس شد اما به نتیجه نرسید تا اینکه سرانجام آبان ماه 1341 اتاق صنایع و معادن با عضویت هیات نمایندگی مرکب از 30 نفر از کارخانه داران و معدنداران کشور تشکیل شد. با این وجود قانون اتاق صنایع و معادن در سال 1343 به تصویب رسمی مجلس رسید.
اسفند 1348 تصمیم گرفته شد تا دو اتاق به دلیل جلوگیری از موازی کاری بیشتر ادغام شوند. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تا روزهای ابتدایی انقلاب با همین روال به کار خود ادامه می‌ داد و نقش موثری نیز در فرآیندهای تصویب و اجرای قوانین و حتی تدوین برنامه های توسعه داشت.
با پیروزی انقلاب اسلامی اتاق بازرگانی ایران نیز به عنوان نهادی مطرح شد که نیاز به تغییرات گسترده در هیات حاکمه آن وجود داشت. سال 1357 بلافاصله پس از پیروزی انقلاب هیاتی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) اداره امور اتاق ایران را در دست گرفتند.
در نخستین انتخاباتی که پس از ماموریت کمیته منتخب امام راحل در اتاق صورت گرفت سیدعلی نقی خاموشی به سمت ریاست اتاق ایران و ریاست اتاق تهران انتخاب شد. وی تا سال 1386 این سمت را برعهده داشت و پس از او محمد نهاوندیان، غلامحسین شافعی و محسن جلالپور به عنوان روسای اتاق ایران انتخاب شدند.
پس از شهریور 1320 به دنبال تشکیل اتاق بازرگانی تهران، اتاق بازرگانی در شهرهای بزرگ ایران از جمله مشهد نیز در دهه 1320 تاسیس شد لذا اتاق بازرگانی مشهد با توجه به قانون جدید در سال 1327 شروع به فعالیت کرد.
از آن سال تاکنون به ترتیب 'جواد ضیایی، حسین ساختیان، محسن محسنیان، علی امیرپور و غلامحسین شافعی' ریاست اتاق بازرگانی مشهد را برعهده داشته اند.
انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی هر سال چهار سال یکبار برگزار می شود، بر اساس قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران مصوب اسفند 1369 40 نفر از بین اعضاء اتاق تهران با ترکیب 20 نفر از بخش بازرگانی، 16 نفر از بخش صنعتگران و چهار نفر از بخش معدن انتخاب می ‌شوند.
تعداد هیات نمایندگان اتاق سایر شهرستانها 15 نفر است که شش نفر از بخش بازرگانی، شش نفر از بخش صنعت و سه نفر از بخش معدن اتاق مربوطه برای مدت چهار سال انتخاب می‌ شوند.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.