جعفر طاهری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از پنج محدوده اکتشافی که اداره کل زمین شناسی شمال شرق برای واگذاری فراخوان داده چهار محدوده مربوط به خراسان رضوی بوده که قرار است ادامه اکتشاف و بهره برداری در آنها توسط بخش خصوصی صورت گیرد.
وی ادامه داد: بخشی از اکتشافات مربوط به ذخایر طلا، پلی متال و گلاکونیت توسط کارشناسان اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق در محدوده های اکتشافی انجام شده و باقی فعالیتها در این محدوده ها آماده واگذاری به بخش خصوصی است.
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق همچنین همچنین بودجه این نهاد را محدود توصیف و بیان کرد: با این حال امسال بیشترین میزان جذب اعتبار را در بین سایر دستگاههای زیرمجموعه داشته یم اما اتکا اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق به نیروی انسانی کارآمدش است و با برخورداری از این نیروها استانداردترین کار اکتشافی توسط کارشناسان آن انجام می شود.
وی گفت: 44 نفر از 70 نیروی انسانی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق تحصیلات دکترا دارند و از تجربه میدانی وسیعی به لحاظ فعالیتهایی که در محدوده های اکتشافی سه استان خراسان انجام داده اند برخوردار هستند.
طاهری افزود: هم اینک کل اطلاعات پایه در مورد ذخایر معدنی از شمال تا جنوب استانهای سه گانه خراسان توسط کارشناسان این اداره کل انجام شده و وارد مرحله اکتشافات موضوعی شده اند.
وی ادامه داد: در مجموع معدنکاری در ایران سطحی و تا عمق 100 متر انجام می شود اما میزان متوسط معدنکاری در دنیا در عمق 200 تا 500 متری و حداکثر آن معدنکاری در عمق بیش از 500 متر است. اخیرا سازمان زمین شناسی ایران موفق شده اکتشاف را از سطح به عمق برساند و عمق کار را افزایش دهد ضمن اینکه اکنون اکتشاف در حوزه عناصر راهبردی و گوهرسنگها توسط کارشناسان این اداره کل در خراسان در حال انجام است.

* مطالعه فرونشست پنج دشت بحرانی خراسان رضوی
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق همچنین گفت: هم اینک گروههای کارشناسی این نهاد در حال مطالعه فرونشستها در پنج دشت بحرانی مشهد، نیشابور، بردسکن، جوین و خواف هستند.
وی افزود: یکی از اقدامات مطلوب این اداره کل در سال جاری بررسی فرونشستها و تعیین میزان دقیق آنها بوده است که نتایج مطالعات گروههای کارشناسی سال آینده منتشر می شود.

* نخستین پارک موزه علوم زمین کشور
طاهری همچنین گفت: نخستین پارک موزه علوم زمین کشور در مشهد بعد از 10 سال تلاش در آستانه بهره برداری قرار گرفته است. این پروژه در زمینی به مساحت 10 هزار مترمربع با 2 هزار مترمربع زیربنا در بلوار شهید فکوری مشهد و جنب اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق قرار دارد.
وی افزود: عملیات اجرایی پارک موزه علوم زمین از سال 1387 آغاز شد اما به دلیل کمبود اعتبار در سال 1394 متوقف شد. در دولت تدبیر و امید با مساعدت وزارت صنعت، معدن و تجارت ساخت این موزه از سر گرفته شد و اکنون پس از 10 سال پارک موزه با مساعدت مسئولان کشوری و استانی در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق ادامه داد: این موزه دارای پارکهای تخصصی زمین شناسی، اکتشاف و معدنکاری بوده و مجموعه های زیبایی از سنگها، فسیلها و کانیها را برای بازدیدی علاقه مندان به نمایش خواهد گذاشت. همچنین در این موزه یک تونل اکتشافی و آموزشی، مراحل مختلف معدنکاری را نمایش می دهد.
وی گفت: دیروز سرپرست سازمان زمین شناسی از مراحل اجرایی پارک موزه علوم زمین دیدن کرد و بر این اساس با استانداری خراسان رضوی هماهنگی شد تا به زودی این پارک موزه افتتاح شود.
اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق سه استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی را زیر پوشش فعالیتهای تخصصی خود دارد.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.