بر این اساس فرهنگ تنها یکی از اجزای توسعه نیست بلکه عامل اساسی آن محسوب می شود و توسعه ‌ای که نتواند حیات فرهنگی را تشخیص دهد و به این بخش بی توجه باشد موفق نخواهد بود.
با هدف بررسی مسائل و مشکلات این حوزه در گناباد میزگردی با شرکت رئیس انجمن سینمای جوان، کارشناس مسئول اجتماعی فرمانداری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد.

* توسعه پایدار نیازمند ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی
رئیس انجمن سینمای جوان گناباد در میزگرد ایرنا گفت: بسیاری از ادارات این شهرستان با بخش فرهنگ و هنر بیگانه هستند و یا آن را باور ندارند. البته برخی مسئولان دستگاههای اجرایی که درک صحیحی از این امر دارند ارتباط خود را با مجموعه های فرهنگی و هنری افزایش داده و در نتیجه از نظر کمی و کیفی اثربخشی اقدامات ادارات تابعه آنها در جامعه بیشتر شده و به موفقیتهای زیادی دست یافتند.
محمد برادران افزود: فرهنگ و هنر خیلی جلوتر از ادارات در فرآیند توسعه گناباد حرکت کرده اند. در دهه 1370 که معضل کم آبی و محیط زیست هنوز به دغدغه ای مهم تبدیل نشده بود هنرمندان گنابادی با تولید فیلمهای کوتاه و آثار هنری برای آگاهی بخشی جامعه نسبت به معضلات توجه داشتند و آنها را مورد آسیب شناسی دقیق قرار دادند.
وی ادامه داد: توسعه فرهنگی زیربنای توسعه و رونق اقتصادی است و در این خصوص اصحاب فرهنگ و هنر دارای خلاقیت و قدرت تحلیل هستند لذا مسئولان باید از ظرفیتهای آنها برای تبیین فعالیتهای خود در جامعه بهره بگیرند.
رئیس انجمن سینمای جوان گناباد گفت: از قدیم اگر بنا و یا کارگری کار خود را درست و حرفه ای انجام می داد به وی اطلاق می شد که فرد بسیار هنرمندی است و بر عکس اگر توانایی انجام کاری را نمی داشت عنوان می شد که هنر انجام کار را ندارد و همین نشاندهنده ارتباط عمیق بین واژه هنر و هنرمند با انجام کار صحیح است.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد نیز در ادامه میزگرد ایرنا گفت: توسعه فرهنگی زمانی زیربنای توسعه سایر بخشها قرار می گیرد که مسئولان درک درستی از فرهنگ و هنر داشته باشند.
دکتر ابوالقاسم شفیعی افزود: مدیران باید مشکلات جامعه مانند کم آبی و لزوم صرفه جویی در مصرف آب را با استفاده از ابزار فرهنگ و هنر و بهره گیری از توانایی هنرمندان در قالب آثار فرهنگی و هنری نظیر فیلم، عکس و موارد مشابه به دغدغه عمومی مردم تبدیل کنند و در مسیر توسعه اقتصادی از این ظرفیتها حداکثر بهره را بگیرند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد هم گفت: دستگاههای اجرایی و مسئولان موتور محرک توسعه فرهنگی و هنری شهرستان نیستند در حالی که اصحاب فرهنگ و هنر نقش مهمی در این زمینه دارند لذا مهمترین هنر یک مسئول استفاده حداکثری از ظرفیتهای فرهنگی هنری، و جهتیابی آنها و استفاده از نقطه نظرات فعالان این بخش برای افزایش اثربخشی است.
حمیدرضا مهدوی مقدم افزود: توجه به ظرفیتهای فرهنگی و هنری در مسیر توسعه گناباد از گذشته مورد اقبال و دغدغه هنرمندان قرار داشته و مصداق بارز آن تولید فیلم و آثار هنری مختلف با موضوعاتی مشکلاتی مانند خشکسالی و کمبود آب از حدود 20 سال پیش است.
وی ادامه داد: طی سه سال اخیر نیز گردشگری محور مهم توجه آثار هنری قرار گرفت که در نتیجه آن شاهد افزایش راه اندازی اقامتگاههای بوم گردی در گناباد هستیم و امروز غذاهای محلی مانند آش گناباد در سطح کشور حائز رتبه های برتر میان غذاهای سنتی کشور و به یک برند در منطقه تبدیل شده است.
کارشناس مسئول امور اجتماعی فرمانداری گناباد هم در ادامه میزگرد ایرنا بر لزوم اجماع واحد بین مسئولان برای استفاده از ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی در مسیر توسعه تاکید و بیان کرد: هم اکنون دیدگاه هماهنگی در این زمینه وجود ندارد، برخی گردشگری را محور توسعه و بعضی دیگر زیارت و مسائل دیگری را لازمه این مهم می دانند.
حمیدرضا مهویدی شهری افزود: کاهش آسیبها و مشکلات و نیز ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه بدون استفاده از ظرفیتهای فرهنگی اجتماعی و جهتدهی آنها در مسیر توسعه محقق نمی شود. دولت تدبیر و امید عنایت خاصی به ایجاد شور و نشاط با بهره گیری از توان اصحاب فرهنگ و هنر دارد لذا فرمانداری گناباد با برگزاری جلسات مختلف با حضور صاحبنظران ذیربط در این زمینه تلاش می کند و لیکن تحقق این امر نیازمند هم افزایی بیشتر بین متولیان مربوطه است.

* لزوم پیوست فرهنگی در طرحهای عمرانی
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد در ادامه میزگرد ایرنا گفت: فرهنگ زیربنای اصلی توسعه پایدار تمام جوامع توسعه است و برای رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی ناگزیر از توجه به این مهم هستیم ولی بسیاری از برنامه ریزان درک درستی از فرهنگ ندارند.
مهدوی مقدم به مصوبه قانونی لزوم پیوست فرهنگی برای همه طرحهای عمرانی و مدیریت شهری در بخشهای مختلف اشاره و بیان کرد: برخی مجریان و متولیان ذیربط به دلیل درک ناکافی از اهمیت مقوله فرهنگ این مهم را در طرحها رعایت نمی کنند.
وی ادامه داد: در اجرای طرحهای عمرانی به خصوص مدیریت شهری باید مکانهایی برای برای توسعه فرهنگ کتابخوانی و فعالیتهای فرهنگی مانند سالنهای سیما، نمایش و مکانهایی برای گردشگری و تفریح در طرحهای عمران و مدیریت شهری لحاظ شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد گفت: وقتی پیوست فرهنگی در طرحهای توسعه ای رعایت نشود ظرفیت پذیرش توسعه اقتصادی در جامعه وجود نخواهد داشت و در برخی موارد این طرحها با اقبال عمومی مواجه نمی شوند.
وی افزود: توسعه فرهنگی به خوبی برای مسئولان ذیربط تبیین نشده و تعریف هریک از مسئولان از فرهنگ با یکدیگر فرق دارد و همین موجب از هم گسیختگی و مغایرت فعالیتها با اهداف مورد نظر می شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد ادامه داد: لزوم رعایت پیوست فرهنگی در همه طرحها از پارسال در قالب مصوبات شورای فرهنگ عمومی مورد توجه قرار گرفت و به دستگاههای اجرایی ارائه شد ولی چون همه دستگاههای اجرایی درک درستی از لزوم رعایت آن ندارند در برابر آن مقاومت می کنند.
وی گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با اقداماتی نظیر راه اندازی کاروان فرهنگ و هنر در روستاها، هفته فرهنگی گناباد و برنامه های دیگر سعی کرده ضمن هم افزایی فعالیتها، ظرفیتهای بالقوه را شناسایی و آنها را در مسیر توسعه شهرستان به فعلیت برساند.
کارشناس مسئوول اجتماعی فرمانداری گناباد هم در ادامه میزگرد ایرنا گفت: پیوست فرهنگی و اجتماعی در طرحهای عمرانی به عنوان یکی از قوانین ابلاغ شده در همه طرحها از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است ولی به نحو مطلوب مورد توجه متولیان و مشاوران ذیربط قرار نمی گیرد.
مهویدی افزود: فقدان توجه به این مهم موجب می شود طرحی که بعد از صرف هزینه و اعتبارات بسیار به بهره برداری می رسد از نظر فرهنگی و اجتماعی با مشکلاتی مواجه شود ولی زمانی که پیوست فرهنگی مورد عنایت قرار گیرد پیش از اجرای تمام مسائل آن رفع می شوند.
وی ادامه داد: فرمانداری گناباد با برگزاری جلسات متعدد برای رعایت پیوست فرهنگی اجتماعی در طرحها تلاش می کند ولی بدون همگرایی و اجماع بین مسئولان و مشاوران طرحها این مهم به سرانجام نمی رسد لذا باید اهمیت آن بیش از پیش تبیین شود.
رئیس انجمن سینمای جوان گناباد نیز در ادامه میزگرد ایرنا گفت: رعایت پیوست فرهنگی در طرحهای عمرانی و شهری موجب ارتقاء فرهنگ عمومی می شود ولی به دلیل درک ناکافی از این مهم بین متولیان ذیربط شاهد مقاومتهایی در رعایت آن هستیم.
برادران بر لزوم در نظر گرفتن مکانهایی برای انجام کارهای فرهنگی مانند کتابخانه، کیوسک مطالعه و موارد مشابه در طرحهای عمران شهری نظیر مجتمع و پارکها تاکید و بیان کرد: نسبت به این مهم در گناباد توجه نمی شود و نبود ثبات مدیریتی هم در دامن زدن به این مشکلات موثر است. اگر مسئولی هم دارای دیدگاه فرهنگی باشد تا زمانی که قصد تحقق اهداف خود را داشته باشد بعد مدتی تغییر می کند.
وی ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد با توجه به خرد جمعی اقدامات خوبی در شناخت ظرفیتها و همگرایی بین اصحاب فرهنگ، هنر و شناسایی و معرفی این ظرفیتها انجام داده ولی برای اثربخشی بهتر فعالیتها در جامعه باید فرهنگ به درک عمومی همه مسئولان تبدیل شود.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی گناباد هم گفت: رعایت پیوست فرهنگی در طرحهای عمرانی و فرهنگی اثرات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اجرای آنها را از نظر مکانیابی، طراحی، تبعات فرهنگی و اجتماعی ارزیابی می کند.
شفیعی افزود: توجه به پیوست فرهنگی در طرحها زمینه خلاقیت مدیران و متولیان ذیربط را نیز در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی تقویت و آنان را به عاملی برای گسترش فرهنگ عمومی تبدیل می کند.
وی ادامه داد: با وجود آنکه رعایت پیوست فرهنگی در طرحهای عمرانی به موجب مصوبه دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت یک قانون به همه دستگاههای اجرایی ابلاغ شد ولی به دلیل درک ناکافی متولیان ذیربط از مقوله فرهنگ و نتایج اثربخش آن و نبود رویکرد فرهنگی، به این مهم عنایت نمی شود.

* ظرفیتهای فرهنگی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی
کارشناس مسئول امور اجتماعی فرمانداری گناباد در ادامه میزگرد ایرنا گفت: اقتصادمقاومتی به عنوان عامل مهم خوداتکایی، رشد و شکوفایی اقتصاد مبتنی بر تولیدات و توانمندیهای داخلی و لازمه موفقیت در مقابله با تحریمهای اقصتادی دشمنان از سالهای گذشته مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار داشته و توجه به آن جامعه را به خودباوری و بالندگی می رساند.
مهویدی افزود: مهندسی فرهنگی و اقتصادی و توجه به ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی در فرآیند توسعه و رونق اقتصادی ضرورت مهم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار می رود. برای پیروزی مقابل سیاستهای خصمانه و ترفندهای اقتصادی دشمنان باید به خودباوری لازم دست یابیم.
وی ادامه داد: باید به دنبال تبیین الگوهای عملی در جامعه باشیم، فرهنگی بیندیشیم، فرهنگی رفتار کنیم و فرهنگ اقتصاد مقاومتی در همه جا به عنوان دغدغه اساسی مردم شناخته شود. فرمانداری گناباد هم در جلسات متعدد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی به انسجام بخشی بخشهای مختلف برای تحقق اقتصاد مقاومتی توجه می کند.
رئیس انجمن سینمای جوان گناباد نیز گفت: برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باید در مرحله نخست فرهنگ عمومی جامعه را برای درک صحیح آن ارتقاء دهیم و لازمه تحقق این امر رعایت وجدان کاری است.
برادران افزود: با این وجود اقدام موثری برای تحقق کامل اهداف اقتصاد مقاومتی از سوی متولیان ذیربط انجام نشده و گرچه تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در قالب بنرها در سطح شهر منتشر شده و اما اکثر افراد از اهمیت اقتصاد مقاومتی تنها شعار اقتصاد مقاومتی می دهند ولی در عمل اقدام موثری برای عینیت بخشیدن آن انجام نداده اند.
وی علت آسیب پذیری جامعه را در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان ضعیف بودن فرهنگ عمومی برای مصون سازی جامعه ذکر و بیان کرد: مسئولان تاکنون از ظرفیت فرهنگ و هنر برای تبیین اهمیت خرید کالای ایرانی و حمایت از تولیدات داخلی بهره مطلوب نگرفته اند. برای ترویج فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی باید به فرهنگ و هنر فرصت بازیابی جایگاه خود را در این عرصه بدهند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد نیز در ادامه میزگرد ایرنا گفت: فرهنگ و هنر با دامنه وسیع خود در رشته های مختلف ظرفیتهای زیادی برای اشتغالزایی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد لذا باید این ظرفیتها را شناخت و با حمایت از متولیان ذیربط آنها را در مسیر توسعه و رونق اقتصادی جهتدهی کرد.
مهدوی افزود: موسسات فرهنگی، کانونهای آگهی و تبلیغات، پایگاههای اطلاع رسانی متعدد از ظرفیت موثری برای نقش آفرینی در این زمینه برخوردارند. بسیاری از این بخشها با حمایتهای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان ذیربط تشکیل و زمینه اشتغال تعداد زیادی را فراهم کرده اند. تنها در سه ماهه سوم امسال 15 هزار نفر از برنامه های فرهنگی گناباد بازدید داشته و این بخشها بالغ بر دو میلیارد ریال گردش مالی داشتند.
وی راه اندازی کاروان فرهنگ و هنر در روستاهای گناباد را که برای نخستین بار در سطح کشور طی دو سال اخیر انجام شد اقدام مهمی برای شناخت قابلیتها و ظرفیتهای بالقوه این بخش در بین روستاییان و امکان بروز و به فعلیت رساندن آنها توصیف و بیان کرد: این طرح هم اکنون به عنوان یک الگو در سطح استان خراسان رضوی و حتی کشور مورد توجه قرار گرفته است.
استاد دانشگاه آزاد گناباد هم گفت: اقتصاد مقاومتی رویکرد فرهنگی به اقتصاد می باشد و محتوای آن فرهنگی، خلاقیت و خودباوری و توجه به ظرفیتهای داخلی برای شکوفایی اقتصاد است.
دکتر شفیعی افزود: ولی متولیان و کنشگران موثر در حوزه اقتصاد مقاومتی برای تبیین این مهم و تبدیل آن به فرهنگ عمومی ضعیف عمل کرده اند. ستاد نماز جمعه باید فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در این زمینه گفتمانسازی کند و مسئولان از ظرفیتهای اصحاب فرهنگ و هنر در این بخش بیشتر بهره گرفته تا بعد از گفتمانسازی به سمت رویدادسازی این مهم پیش برویم.

* موازی کاری آسیب مهم فعالیتهای فرهنگی
رئیس انجمن سینمای جوان گناباد در ادامه میزگرد ایرنا گفت: موازی کاری از مشکلات و آسیبهای مهم در انجام فعالیتهای فرهنگی است و اثربخشی آنها را کاهش می دهد. تا زمانی دست اندرکان و مدیران ذیربط درک صحیح از فرهنگ نداشته باشند و تنها به دنبال پر کردن برنامه ها و یا تبلیغات باشند موفق نخواهند بود.
دکتر شفیعی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گناباد هم گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی باید به عنوان سیاستگذار عرصه فرهنگ در انسجام بخشی این فعالیتها و پرهیز از موازی کاری آنها بیشتر تلاش کنند. باید هر ساله برنامه های مبتنی بر رویکردهای محلی تدوین و به ادارات ابلاغ شوند.
مهدوی مقدم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی موازی کاری را یکی از تنگناهای مهم در فعالیتهای فرهنگی توصیف و بیان کرد: شرای فرهنگ عمومی در کنار توجه به ظرفیتهای فرهنگی و هنری در مسیر توسعه و تاکید بر لزوم رعایت پیوست فرهنگی سعی می کند به نقش خود در انسجام بخشی این فعالیتها عمل کند.
مرکز شهرستان 89 هزار نفری گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.