به گزارش ایرنا، رشد چشمگیر شاخصهای آبرسانی به ویژه در روستاها پس از پیروزی انقلاب اسلامی بگونه ای بوده که بهره گیری از آب سالم و بهداشتی تا اقصی نقاط کشور و روستاهای دوردست گسترش یافته است.
این در حالی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی درصد اندکی از روستاهای کشور از آب سالم و بهداشتی برخوردار بودند.
در خطه پهناور خراسان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فقط هشت درصد روستاها از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار بودند اما در پی 40 سال تلاش هم اینک این میزان به 97 درصد افزایش یافته است.
با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جهاد سازندگی در سال 1358 به فرمان امام خمینی(ره) بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران کمیته آب روستایی در این نهاد برآمده از انقلاب اسلامی شکل گرفت که بعدها به واحد و اداره مهندسی و بهداشت تغییر نام یافت تا وظیفه آبرسانی به مناطق روستایی را بر عهده گیرد.
با توجه به لزوم تامین آب شرب سالم و بهداشتی بطور مستمر برای مردم روستاها و حفظ و حراست از سرمایه های ملی پیرامون تاسیسات و شبکه های آب شرب روستایی 'قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب روستایی' نیز سال 1374 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
این شرکتها از ابتدای سال 1377 زیر نظر وزارت جهاد سازندگی فعالیت خود را آغاز کردند و سال 1381 از وزارت جهاد کشاورزی منفک و به وزارت نیرو ملحق شدند.
پس از تقسیم پهنه وسیع خراسان به سه استان در اوایل دهه 1380 حدود 22 درصد از کل روستاهای خراسان در جغرافیای استانهای خراسان جنوبی و خراسان شمالی قرار گرفتند و 78 درصد روستاها در محدوده خراسان رضوی جای گرفتند.
شرکت آب وفاضلاب روستایی خراسان رضوی با استقرار تشکیلات اداری خود در 28 شهرستان هم اکنون وظیفه تامین آب شرب و بهداشتی و همچنین جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب را در روستاهای این استان بر عهده دارد.

* 97 درصد پوشش آبرسانی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون جمعیت زیر پوشش این شرکت به تنهایی از جمعیت 15 استان کشور بیشتر است. این شرکت با زیر پوشش داشتن دو هزار و 500 روستا با جمعیت یک میلیون و 580 هزار نفر بیشترین جمعیت روستایی زیر پوشش را در کشور به خود اختصاص داده است.
محمد دانشگر افزود: هم اکنون حدود 80 درصد آب مورد نیاز روستاهای خراسان رضوی توسط چاهها و منابع زیرزمینی شامل هزار و 320 حلقه چاه، قنات و چشمه و بقیه از طریق منابع سطحی، سدها، چشمه ها و قناتها تامین می شود.
وی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هشت درصد جمعیت استان خراسان زیر پوشش خدمات آبرسانی قرار داشتند و در بدو تاسیس شرکت آب و فاضلاب روستایی این میزان 33 درصد بود اما اکنون به 97 درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: سه درصد باقیمانده هم به دلایلی مانند خودگردان بودن تاکنون زیر پوشش قرار نگرفته اند و طی سالهای آینده زیر پوشش خدمات شرکت آبفار خراسان رضوی قرار می گیرند.
وی افزود: از سوی دیگر شمار روستاهایی که با تانکر سیار در خراسان رضوی آبرسانی می شدند طی چند دهه اخیر کاهش چشمگیری یافته بطوری که طی پنج سال اخیر تعداد این روستاها از هزار مورد به کمتر از 500 روستا کاهش یافته است.

* 860 میلیارد هزینه آبرسانی
دانشگر ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 860 میلیارد تومان در پروژه های آب روستایی خراسان رضوی هزینه شده است. ساخت 313 هزار مترمکعب مخازن آب روستایی، اجرای 9 هزار کیلومتر خطوط انتقال آب و اجرای 13 هزار کیلومتر شبکه توزیع از جمله اقدامات انجام شده طی این مدت هستند.
وی به ساخت مجتمعهای روستایی در خراسان رضوی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز اشاره و بیان کرد: در چارچوب فعالیت دولت تدبیر و امید برای نخستین بار در کشور برداشت از صندوق توسعه برای ساخت مجتمعهای روستایی در سال 94 انجام و در همین چارچوب ساخت 51 مجتمع روستایی در خراسان رضوی برنامه ریزی شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی افزود: این مجتمعهای آبرسانی 837 روستا را با جمعیت 670 هزار نفر را زیر پوشش دارند که بخشی از این آنها تاکنون مورد بهره برداری قرار گرفته و بقیه نیز با تخصیص اعتبارات در سالهای آتی به بهره برداری می رسند.

* تامین آب شرب سالم در روستاها
مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی نیز گفت: تامین و توزیع آب شرب با کیفیت مطلوب، سالم و بهداشتی از خطوط قرمز وزارت نیرو برای آبرسانی به روستاهای کشور به شمار می رود لذا در این استان اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است.
سیدرضا موسوی افزود: هم اکنون شاخص مطلوبیت میکروبی آب تولیدی روستاهای خراسان رضوی بیش از 99 درصد است که دو درصد از استاندردهای تعیین شده در کشور بالاتر می باشد.
وی ادامه داد: 24 آزمایشگاه میکروبی، شیمیایی، فیزیکی، بیولوژیکی، ریزآلاینده های عالی و معدنی برای کنترل کیفی حوزه آب و فاضلاب روستایی در خراسان رضوی دایر است.
او گفت: برای روستاهایی که با مشکل کیفیت آب روبرو هستند و در کوتاه مدت امکان پروژه آبرسانی نیست هم دستگاههای آب شیرین کن نصب می شود. تاکنون 36 دستگاه آب شیرین کن برای مصارف شرب خانگی در روستاهای خراسان رضوی نصب شده اند.
1،7 میلیون نفر از جمعیت شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی در دو هزار و 500 روستای این استان سکونت دارند.
3027/6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.