علیرضا رزم حسینی چهارشنبه شب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان خراسان رضوی در مشهد افزود: این در حالی است که برخی افراد صادرکنندگان را زالو صفت و سرمایه بر می دانند که فرهنگ غلطی است.
وی اظهار داشت: صادرکنندگان و دارندگان سرمایه، خمس و زکات می پردازند و درخت دین را آبیاری می کنند.
وی گفت: هدف از این مراسم ایجاد اجماع و جمع کردن همه بخشها، توان و نیروهای استان حول یک محور یعنی توسعه اقتصادی در قالب یک مثلث اقتصادی است که قاعده آن سرمایه گذاران و کارآفرینان و ضلع های دیگر آن
نمایندگان مجلس و کارگزاران نظام هستند و ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی بر عملکرد این مثلث نظارت دارند.
رزم حسینی افزود: الگوی اقتصاد مقاومتی چیزی نیست که امروز در جامعه اجرا می شود بلکه اقتصاد مردمی است و از این رو باید شرکتهای نامدار و توسعه گرا و خیرین توسعه را به ویژه در مناطق محروم تقویت کرد و سرمایه ها را صرف توسعه آنها نمود و خراسان رضوی هم در بخش مردمی ظرفیت و سرمایه قابل توجهی دارد که باید به میدان آورده شود.
وی اظهار داشت: این استان ظرفیت آن را دارد که با هدف توانمند سازی جوامع محلی به 12 منطقه اقتصادی تقسیم شود تا مردم دست در جیب خود کنند نه اینکه با توزیع پول بین مردم بخواهیم به آنها کمک کنیم.
وی با بیان اینکه همه ما در این کشور با هر نگاه و سلیقه و دیدگاه عضو جناح و گروه خدمت هستیم گفت: باید کارنامه جناح های سیاسی مختلف در حوزه خدمت ارزیابی شود.
رزم حسینی افزود: اختلافات و دعواهای سیاسی به اعتماد جوانان و جامعه خدشه وارد کرده و آنان را ناامید می کند و امنیت اقتصادی را از بین می برد و وقتی احساس ناامنی یا حتی بی مهری برای سرمایه گذار ایجاد شود پول و سرمایه به جاهایی می رود که احترام و امنیت در آنجا وجود داشته باشد.
وی عدم وحدت رویه در دستگاههای اجرایی را مشکل مهم خواند و اظهار داشت: سیاستهای متناقضی که در مرکز تصمیم گیری می شود و دستگاههای اجرایی در استانها خبری از آن یا نقشی در اجرای آن ندارند معضلی دیگر در مسیر توسعه اقتصادی است.
وی بوروکراسی گسترده اداری را از جمله موانع تحول و پیشرفت کشور عنوان کرد و گفت: امروز یکی از معضلات جدی نظام اداری کشور، بوروکراسی بسیار کهنه 60 ، 70 ساله به جا مانده از گذشته است که در سالهای بعد از انقلاب هم کسی به خود جرات نداد تغییر جدی در آن ایجاد کند.
استاندار خراسان رضوی افزود: انبوه قوانین مخل و مزاحم از دیگر موانع مسیر توسعه اقتصادی است که امروز بر گرده اقتصاد کشور سنگینی می کند و باید شناسایی و نسبت به اصلاح یا حذف آنها اقدام کرد.
وی ادامه داد: تمرکز گرایی در نظام اداری در تمام سالهای گذشته تا امروز از جمله معضلاتی است که مانع جدی در مسیر توسعه اقصادی کشور بوده و هست و با اینکه در همه برنامه های توسعه ای کشور تاکید بر تمرکز زدایی وجود دارد اما هیچگاه به آن عمل نشده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این مراسم گفت: هدف از اقتصاد مقاومتی تاب آوری اقتصاد در برابر تکانه های خارجی است که اگر ایجاد شود بیشترین اثر را بر روی درآمد حاصله از نفت می گذارد.
غلامحسین شافعی افزود: هدف از تکانه های خارجی که به اقتصاد کشور وارد می شود این است که مدیریت کشور اختیاری بر فروش و درآمد نفت نداشته باشد و چیزی که می تواند این تکانه شدید را جبران کند صادرات غیر نفتی است.
وی ادامه داد: اگر فروش نفت کشور کاهش یابد راه اصلی حصول درآمد ارزی، توسعه صادرات غیرنفتی است و پیشران اقتصاد مقاومتی توسعه صادرات است و توسعه صادرات زمانی پایدار است که متکی بر یک تولید قوی باشد و تولید قوی هم حاصل استفاده از تکنولوژی روز است که در این زمینه مشکل داریم.
رئیس اتاق ایران با بیان این که دولت و بخش خصوصی باید مکمل یکدیگر باشند گفت: این امر نیازمند اعتماد بسیار زیاد است به طور مثال در زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی ایشان اعلام کرد که دولت در تامین ارز دچار مشکل شده است و بخش خصوصی را به کمک طلبید.
شافعی افزود: در آن زمان همه صادر کنندگان از جمله صادرکنندگان خراسانی به کمک دولت آمدند و با آسیای میانه که در آن زمان امنیت نیز نداشت ارتباط برقرار کردند و تجارت نمودند و دلارها را در آن شرایط نا امن به کشور آوردند.
وی ادامه داد: بخش خصوصی ایران گرگ باران دیده است اما در شرایطی که تولید کننده نمی داند فردا صادرات کالایش ممنوع می شود یا هنوز آزاد است، چگونه می توان برند سازی کرد لذا باید برخی از شیوه ها را تغییر داد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز گفت: مشکل کمبود و نبود واگن در خراسان رضوی حدود 20 سال است که صادرکنندگان را آزار می دهد.
محمد حسین روشنک افزود: وزارت راه و سازمان توسعه تجارت ایران باید یارانه صادرات ریلی به خراسان رضوی اختصاص دهند در غیر این صورت کالاهای صادراتی در انبار می ماند و بعد هم با ممنوعیت صادرات مواجه می شود.
وی همچنین خواستار پرداخت جوایز صادراتی صادرکنندگان استان شد و اظهار داشت: از جمله درخواستهای صادرکنندگان استان خراسان رضوی، اجرای طرح دائمی توسعه صادرات استان است که به تصویب شورای گفت و گوی استان رسیده و از مصوبات سفر استانی رئیس جمهوری نیز بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: مطالعات نشان می دهد در شرایطی که تحریم ها شدت پیدا می کند سهم صادرات استان خراسان رضوی از صادرات کشور افزایش می یابد.
راضیه علیرضایی افزود: این بدان معناست که خراسان رضوی به بازارهایی دسترسی دارد که اوضاع صادراتی آن در زمان تحریم بهتر از سایر مناطق کشور است و تمام تلاش بخش خصوصی و دولتی استان هم این است که در بازار آسیای میانه از حمایتها بهره مند شویم.
در این مراسم از 27 صادر کننده نمونه استانی و سه صادرکننده نمونه کشوری خراسان رضوی قدردانی شد.
1922/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.