حجت الاسلام مهدی شجاع روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دستگاه هوشمن این امکان را به نابینایان می دهد تا با لمس اشیاء مکعبی شکل مختلف ظرف 45 دقیقه یک سوره از قرآن کریم را حفظ کنند.
وی اظهار داشت: تاکنون دو سوره مبارکه قدر و کوثر بر روی دستگاه هوشمند حفظ قرآن طراحی شده اما قابلیت طراحی همه سوره ها بر روی این دستگاه وجود دارد و بعد از حفظ آیات و سوره ها دیگر نیازی به تثبیت آن نیست.
او بیان کرد: دستگاه هوشمند حفظ قرآن ویژه نابینایان برای نخستین بار توسط کارشناسان و محققان اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی ساخته شده و مشابه خارجی ندارد.
رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی گفت: این دستگاه همانند یک پازل است و اشکال پازل مکعبی شکل هم به صورت مرتب در آن چیده شده اند. فرد نابینا هر قطعه از اشکال مکعبی را با دستانش لمس می کند و در داخل دستگاه قرار می دهد. به محض قرار دادن اشکال، دستگاه شروع به خواندن آیه می کند و در هر شکل یک آیه برنامه ریزی شده است. فرد نابینا با لمس جایگاه هر آیه را متوجه می ‌شود و با استفاده از این روش می تواند در مدت 45 دقیقه یک سوره را حفظ کند.
وی افزود: این دستگاه با استفاده از ظرفیت خیران حوزه قرآنی تولید شده و فعلا تصمیمی برای تجاری سازی آن گرفته نشده است.
او همچنین گفت: اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی در ایام هفته کلاسهای آموزشی قرآن و بازیهای خلاقانه قرآنی برای نابینایان، کودکان استثنایی، کودکان مبتلا به سندروم داون و اوتیسم برگزار می کند که مورد استقبال خانواده ها قرار گرفته است.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.