محمدرحیم نوروزیان روز پنجشنبه در نشست انجمن کتابخانه های عمومی خراسان رضوی افزود: دشمن تا کنون هر چه تحریم می خواسته علیه جمهوری اسلامی ایران کرده است ولی می خواهد ملت ایران را با این تهدیدات بترساند.
وی گفت: همگان باید بیش از پارسال به بزرگداشت 13 آبان توجه کنیم. روز استکبارستیزی باید به بهترین نحو برگزار شود شود تا نشان دهیم یکپارچه در مقابل دشمنان ایستاده ایم.

* فضاهای کتابخوانی به درستی استفاده نمی شوند
معاون استاندار خراسان رضوی در ادامه همچنین گفت: از کتابخانه ها و فضاهای موجود کتابخوانی در سطح این استان به درستی استفاده نمی شود. برای افزایش سرانه مطالعه باید در درجه نخست مردم را با کتاب آشنا کرد. فضاهای استاندارد برای کتابخوانی و مطالعه باید وجود داشته باشند. در خیلی از فضاها و نهادها کتابخانه وجود دارد ولی امکان جذب افراد در آنها کم است.
وی ادامه داد: هم اینک نه آمار درست در خصوص کتاب و سرانه کتابخانه در دست داریم و نه اشتیاق به کتاب خواندن. ارائه آمار از تعداد کتابخانه های عمومی خیلی نمی تواند در خصوص وضعیت کتاب و کتابخوانی ما را به نتیجه برساند لذا به آمار جامعتر نیاز است.

*شکستن طلسم کتابخانه مرکزی مشهد
نوروزیان در ادامه به وضعیت کتابخانه مرکزی مشهد اشاره و بیان کرد: این پروژه 21 سال است که بر زمین مانده و کم کم به تاریخ پیوسته است. این در حالی است که فضاهای مناسب و دلپذیر نقش مهمی در جذب افراد به مطالعه و کتابخوانی دارند.
وی افزود: طی یک سال اخیر تکمیل و بهره برداری این مجموعه به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت و کتابخانه مرکزی مشهد طبق اعلام مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در ایام دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.
او گفت: اقدامات ارزشمندی در کتابخانه های عمومی خراسان رضوی صورت گرفته اما نیازمندیها و مشکلات بیش از این است و باید بیشتر تلاش شود.

* لزوم خلاقیت و جذابیت
معاون استاندار خراسان رضوی در ادامه بر خلاقیت و پویایی برای جذب جوانان و نوجوانان به کتابخانه ها تاکید و بیان کرد: نهادهای مختلف به ویژه آموزش و پرورش باید این خلاقیت و پویایی را ایجاد کنند. آموزش و پرورش نقش مهمی در جذب دانش آموزان و جامعه به مطالعه و کتابخوانی دارد، اگر بتوان خانواده ها را در مطالعه درگیر کرد کار ارزشمندی است .
وی افزود: اخذ اعتبارات برای کتابخانه سازی کار مشکلی است اما در خراسان رضوی اقدام خوبی به خصوص در نواحی کم برخوردار صورت گرفته که قابل تقدیر است ولی باید بیشتر از این تلاش شود.
همچنین در این نشست مقرر شد دستگاههایی که شورای فرهنگی عمومی کشور آنها را موظف به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نموده است نماینده خود را به اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برای پیگیری این موضوع اعلام کنند.
207 باب کتابخانه عمومی در خراسان رضوی فعال است.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.