به گزارش ایرنا، از مجموع هشت هزار گونه گیاهی شناسایی شده در ایران دو هزار و 400 گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای، آرایشی و بهداشتی هستند. از این تعداد 350 گونه گیاهان دارویی در خراسان رضوی به صورت خود رو و یا دست کاشت وجود دارد که 300 نوع آن در گناباد شناسایی شده اند.
زیره سبز، گل ‌محمدی، خاکشیر، آویشن، نعنا فلفلی، رزماری، اسطوخدوس، بابونه، ختمی، پنیرک، شیرین بیان، کاسنی، همیشه بهار، سرخارگل، آلوئه ورا و گل گاو زبان از مهمترین گیاهان دارویی موجود در طبیعت گناباد هستند.
در این شرایط منجر به خسارت 433 میلیارد ریالی خشکسالی به کشاورزی گناباد، کاهش شش میلیون مترمکعبی آبدهی 294 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 9.5 میلیون مترمکعبی 106 دهنه چشمه این شهرستان احیاء، توسعه و بهره گیری اصولی از ظرفیتهای کشت گیاهان دارویی ضرورت رونق اقتصادی است.
پرورش گیاهان دارویی به دلیل نگهداری آسان و مصرف آب کم همچنین از راهکارهای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.
یکی از تولیدکنندگان گیاهان دارویی در گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان با وجود ظرفیتهای غنی در تولید گیاهان خود رو و دست کاشت دارویی از صنایع تبدیلی مناسب در این بخش بی بهره است و بخش زیادی از تولیداتش به صورت خام فروشی به بازار عرضه می شود.
علیرضا مجیدی ادامه داد: این نقیصه موجب شده حاصل دسترنج کشاورزان و فعالان این بخش به صورت خام به دیگر مناطق صادر و با بسته بندی و به نام آنها به بازار مصرف عرضه شود.
یکی دیگر از فعالان تولید گیاهان دارویی گناباد نیز گفت: تولیدکنندگان این بخش به دلیل شناخت نداشتن از بازارهای هدف داخلی و خارجی با محدودیتهای زیادی در عرضه کالاهای خود به بازار مواجه هستند لذا بخشی از محصولات آنها به تدریج از بین می رود اما می توان با اقداماتی مانند برگزاری نمایشگاه تولیدات گیاهی این مشکل را تا حدی جبران کرد.
محمد ضمیری افزود: تنها یک واحد فرآوری گیاه آلوئه ورا در گناباد فعال است ولی با جذب سرمایه گذار در سایر بخشها هم می توان با فرآوری دیگر گیاهان دارویی ضمن اشتغالزایی بستر رونق اقتصادی منطقه را فراهم کرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد هم به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان به دلیل ویژگی اکولوژی، تنوع پوشش گیاهی، تنوع اقلیمی و وضعیت خاک از گونه‌ های مختلف گیاهان دارویی متنوع طبیعی و زراعی برخوردار است.
حسین چمنی افزود: 85 درصد از عرصه شهرستان گناباد را منابع طبیعی تشکیل می دهد که 25 درصد ارزش اقتصادی این حوزه در بخش تامین علوفه دام و بقیه در حوزه ارزش زیست محیطی از جمله اکوتوریسم، گیاهان دارویی و صنعتی است. بسیاری از گونه های گیاهی دارویی در گناباد به صورت خود رو در طبیعت وجود دارند.
وی ادامه داد: 100 تن انواع گیاهان دارویی سالانه در گناباد برداشت می شود و با توجه به آنکه این گیاهان به اندازه یک چهارم محصولات دیگر نیاز به آبیاری دارد می‌تواند جایگزین خوبی برای محصولات پر آب طلب در شرایط بحران کم آبی و ظرفیت خوبی برای اشتغال و توسعه پایدار باشد.
رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی گناباد نیز گفت: کاشت هر هکتار گیاهان دارویی زراعی و فراورده های اولیه آن پنج نفر و هر هکتار مرتع طبیعی یک نفر اشتغالزایی به همراه دارد. این شهرستان با توجه به ظرفیتهای خاص خود از امسال به عنوان منطقه محوری طرح تحقیقات تولید زعفران وگیاهان دارویی در خراسان رضوی تعیین شده است.
یدالله قیصری به اجرای طرح جامع زعفران خراسان رضوی با محوریت گناباد در ایستگاه زعفران این شهرستان نیز اشاره و بیان کرد: در مرحله نخست اجرای این طرح جامع 10 طرح تحقیقاتی، پژوهشی و ترویجی تعریف شده است.
وی افزود: بخش اعظم محصولات تولیدی گیاهان دارویی به صورت عرقیات با روش تولید می شود در صورتی که تولید اسانس با دستگاههای جدید چندین برابر درآمدزایی به دنبال دارد.
معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد نیز گفت: افزایش شوری منابع آبی به دلیل خشکسالی سالهای گذشته علاوه بر کاهش کیفیت محصولات کشاورزی منجر به حذف برخی ارقام از گردونه تولید شده است.
نعمت غفوری کاخکی ادامه داد: با توجه به موقعیت گناباد از نظر کشت گیاهان دارویی و وجود ارقام شاخص خود رو در آن مدیریت جهاد کشاورزی در قالب تفاهمنامه ای با مجتمع آموزش عالی، دانشگاه فردوسی مشهد و مرکز تحقیقات کشاورزی از این ظرفیت برای تقویت بخش کشاورزی بهره می گیرد.
مدیر جهاد کشاورزی گناباد هم به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود ظرفیتهای خوب در تولید گیاهان دارویی و فراهم شدن بستر اشتغال و تولید، تولیدکنندگان ابن شهرستان بخاطر محدودیت در بازار فروش با تنگناهایی مواجه هستند.
علیرضا حسین زاده افزود: با توجه به تداوم پدیده خشکسالی، برای اصلاح الگوی کشت در گناباد پس از بررسیهای فراوان به کشت گیاه دارویی آلوئه ورا که مقاوم و سازگار با کم آبی منطقه است دست یافتیم و نخستین واحد تولید گیاه آلوئه ورا در این شهرستان ایجاد و واحد تولیدی فرآوری آبمیوه و نوشیدنی آلوئه ورا با تسهیلات و خودیاری بخش خصوصی راه اندازی شد.
وی همچنین به وجود گیاهان دارویی همچون 'زیره سبز، گل ‌محمدی، خاکشیر، آویشن، نعنا فلفلی، رزماری، اسطوخدوس، بابونه، ختمی، پنیرک، شیرین بیان، کاسنی، همیشه بهار، سرخارگل، آلوئه ورا و گل گاو زبان' در عرصه طبیعی گناباد اشاره و بیان کرد: با جذب مشارکت سرمایه گذاران می توان زمینه راه اندازی واحدهای تولید و فرآوری این گیاهان را نیز فراهم کرد. از متقاضیان سرمایه گذاری در این بخشها با پرداخت تسهیلات حمایت می شود.
مدیر جهاد کشاورزی گناباد افزود: 30 درصد گیاهان دارویی گناباد جنبه صادراتی دارد.
وی ادامه داد: این شهرستان از نظر سطح زیر کشت سماق نیز رتبه نخست خراسان رضوی را دارد. سماق در بخشهای صنعت، گیاهان دارویی، مواد غذایی و حتی ایجاد فضای سبز و اشتغال پایدار برای روستاییان نقش مهمی دارد و به عنوان یکی از ادویه های پر کاربرد در طبخ بسیاری از غذاها شناخته شد که در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها به خصوص قلبی و سکته مغزی و دیابت موثر است.
گناباد در 287 فاصله کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.