بر این اساس هم اینک 140 مرکز معاینه فنی خودرو در سراسر کشور فعالیت دارند ولی نه تنها تاثیر عملکرد آنها بر مهار آلودگی هوا چندان ملموس نیست بلکه از حاشیه سازیهای افراد سودجو و بعضا سوءعملکرد پیرامون فعالیت این مراکز خبرهایی شنیده می شود که مطلوب نیست.
در مشهد سه و نیم میلیون نفری به عنوان دومین کلانشهر بزرگ ایران که سالانه پذیرای 27 میلیون مسافر و زائر نیز می باشد روزانه افزون بر یک میلیون دستگاه خودرو رفت و آمد دارند. این حجم ترافیک خودرویی 200 هزار تن آلودگی را به هوای تنفسی شهروندان تخلیه می‌ کند.

* محکومیت قضایی
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: ماده 6 قانون هوای پاک پارسال به دستگاههای اجرایی ابلاغ و تاکید شد که یکی از بندهای آن مربوط به مراکز معاینه فنی خودرو است.
قاضی محمد بخشی محبی افزود: طبق قانون چنانچه این مراکز گواهی خلاف قانون صادر کنند مشمول مجازات حداکثر جعل معنوی شده و با آنها برخورد قضایی می شود.
وی ادامه داد: طی روزهای اخیر یک مرکز معاینه فنی خودرو در مشهد از سوی اداره کل محیط زیست به دادگاه معرفی و مشخص شد خودروهایی که از این مرکز خارج می شوند و گواهی معاینه فنی اخذ کرده اند همچنان آلاینده بوده و استانداردهای لازم را ندارند.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: همچنین چند روز پیش فردی که لاستیک به خودروهایی که قصد مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو داشتند کرایه می داد، شناسایی و دستگیر شد. این فرد سودجو در قبال اخذ مبلغی، لاستیکهای در حداستاندارد را به خودروهای متقاضی کرایه می داد و پس از اتمام معاینه فنی لاستیکها را پس می گرفت.
وی افزود: مطابق بند 20 ماده 55 قانون شهرداریها، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداریها حق دارند نسبت به متوقف کردن خودروهای دودزا اقدام کنند که از ابتدای امسال با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی آزمایش خودروها انجام می شود.
بخشی محبی گفت: همچنین پارسال تمامی خودروهای ناوگان عمومی شهرداری مشهد مورد پایش قرار گرفتند و شهرداری این شهر نسبت به رفع نقص خودروهای فعال در ناوگان اقدام کرد.

* مرکز معاینه فنی متخلف
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: طی روزهای اخیر یک مرکز معاینه فنی در مشهد دلیل به تخلف و صدور گواهی خلاف واقع، به مرجع قضایی معرفی شد.
محمد عرفانی افزود: این مرکز به خودروهای غیراستاندارد، به صورت غیرمجاز گواهی معاینه فنی داده بود که پس از بررسی لازم تخلف احراز و به دادگاه معرفی شد.
وی به فعالیت 20 مرکز معاینه فنی خودرو در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: مراکز معاینه فنی در صورت رعایت نکردن استانداردهای تعیین شده و نحوه عمل ناقص، موجب و عامل بروز آلودگی هوا می شوند.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: مشهد از شهرهای آلوده کشور است که مانند کاسه ای بار آلودگی را در خود نگه می دارد و از آنجا که مراکز معاینه فنی خودرو نقش مهمی در جلوگیری از فعالیت خودروهای آلاینده دارند پایشها روی این مراکز افزایش یافته است.
وی گفت: روند پایش مراکز معاینه خودرو از سال 1393 تشدید شده و پارسال 50 مورد بازدید از این مراکز صورت گرفت که در نتیجه آن 141 مورد نمونه برداری توسط کارشناسان ناظر و بازدید کننده محیط زیست برداشته و مورد آزمایش قرار گرفت. در آزمایشات و سنجشهای انجام شده تعداد 761 فاکتور مورد سنجش قرار گرفته و سه مورد تخلف نیز احراز شده است.

* نظارت تصویری
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در سطح شهر مشهد پنج مرکز معاینه فنی خودرو با ظرفیت 16 خط فعالیت دارند. این مراکز به دوربین نظارتی مجهز هستند.
هادی عطارزاده طوسی افزود: مراکز معاینه فنی کشور از سال 1394 از طریق سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران با یکدیگر در ارتباط هستند و تمامی اتفاقات در این مراکز، از تهران رصد می‌شود.
وی ادامه داد: از طریق این سامانه کل مراکز معاینه فنی کشور رصد و پایش و برچسبهای معاینه فنی نیز تحت نظارت مرکزی و بر اساس پایش اطلاعات درست صادر می شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: با توجه به اینکه کلانشهر مشهد در رده شهرهای آلوده کشور قرار دارد نظارتها بر مراکز معاینه فنی آن به صورت دقیق وجود دارد زیرا پای سلامتی شهروندان و سلامت زیست محیطی در میان است.

* امکان جعل برچسب
مدیر اجرایی مراکز معاینه فنی خودرو مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به فعالیت سامانه نظارت مرکزی امکان برچسب فروشی در مراکز معاینه فنی خودرو وجود ندارد ولی این برچسبها قابلیت جعل دارند و برخی اوقات افراد سودجو در بیرون از این مراکز اقدام به جعل برچسب می کنند.
سیاوش میلانیان افزود: شماره پلاک خودروها از لحظه ای که وارد مراکز معاینه فنی می شوند توسط دوربینهای نظارتی ثبت و به صورت سیستمی برای پلیس راهنمایی و رانندگی ارسال می شود. این سامانه تحت وب است لذا نمی توان به صورت دستی و خارج از سیکل معاینه فنی برچسب فروشی کرد.
وی ادامه داد: نظارت مراکز معاینه فنی خودرو در هر شهری بر عهده ستاد معاینه فنی آن شهر با عضویت نمایندگان شهرداری، اداره کل محیط زیست و پلیس راهنمایی و رانندگی می باشد. این ستاد از سال 1384 فعال شده است.
مدیر اجرایی مراکز معاینه فنی خودرو مشهد گفت: بطور متوسط روانه هزار دستگاه خودرو در مراکز معاینه فنی این شهر پذیرش که 25 درصد آنها این خودروها مردود می شوند و دلیل 40 درصد مردودیها نیز آلایندگی خودروها است.

* 17 روز هوای پاک در 172 روز
رئیس مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ظرف 172 روز گذشته امسال شهروندان مشهدی تنها 17 روز هوای پاک تنفس کردند. در این مدت 135روز هوا سالم و 17 روز ناسالم برای گروههای حساس بود.
رضا اسماعیلی افزود: از لحاظ رتبه بندی آلاینده های اصلی هوا ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون، ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون، اکسیدهای نیتروژن، منواکسیدکربن، ازن و دی اکسیدگوگرد به ترتیب اهمیت قرار دارند.
وی ادامه داد: برای تشخیص دقیق فهرست آلاینده های هوای شهر مشهد و تعیین سهم منابع، با دانشگاه صنعتی شریف قراردادی با عنوان 'طرح انتشار'منعقد شده و امیدواریم هر چه سریعتر این طرح به سرانجام برسد.
او گفت: در چارچوب اجرای این طرح سهم منابع آلاینده به تفکیک منابع متحرک و ثابت، هواپیماها و صنایع نیروگاهی مشخص می شود که با به سرانجام رسیدن آن طرح میزان دقیق نقش خودروها در آلوده سازی هوای شهر مشهد مشخص خواهد شد.
هم اینک 23 ایستگاه سنجش آلایندگی متعلق به شهرداری و محیط زیست در سطح شهر مشهد فعال هستند.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.