به گزارش ایرنا محمدمهدی مروج الشریعه روز دوشنبه در نشست بررسی همکاری های علمی و دانشگاهی خراسان جنوبی و ولایت فراه افغانستان با حضور والی این ولایت افزود: خراسان جنوبی ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه علمی و دانشگاهی دارد.
وی دانشگاه بیرجند را عالی ترین و بهترین مرکز آموزشی شرق کشور دانست و اظهار داشت: این دانشگاه می تواند علاوه بر تامین نیازهای داخلی در مبادلات علمی با کشورهای مختلف دنیا به ویژه افغانستان و استان فراه بپردازد.
استاندار خراسان جنوبی خواستار توسعه مبادلات علمی و دانشگاهی این استان و ولایت فراه شد و گفت: زمینه تحصیل دانشجویان افغان به ویژه ولایت فراه افغانستان در دانشگاه های استان فراهم می شود.
وی تاکید کرد: دانشگاه بیرجند تنها دانشگاه شرق کشور بوده که دارای مرکز افغانستان شناسی است لذا با وجود چنین مرکزی می طلبد مبادلات علمی و دانشگاهی میان ولایت فراه و خراسان جنوبی افزایش یابد.
مروج الشریعه با اشاره به سابقه طولانی و تاریخی خراسان جنوبی در حوزه فرهنگی و دانشگاهی افزود: زمینه همکاری های بیشتر در حوزه های علمی، دانشگاهی، دانش بنیان و تکنولوژی های نو در استان فراهم است که برای آینده توسعه همکاری های دانشگاه ها بسیار مهم است.
وی بیان کرد: اگر شرایط همکاری های علمی و دانشگاهی مورد استقبال والی فراه قرار گیرد، بیاد ماندنی و پایدار خواهد بود چراکه تمامی منشاهای توسعه از این همکاری نشات خواهد گرفت.
استاندار خراسان جنوبی گفت: استانداری برای جذب و تحصیل 6 دانشجوی ولایت فراه افغانستان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هر مقطع 2 دانشجو به صورت رایگان با معرفی والی فراه اعلام آمادگی می کند.
رئیس دانشگاه بیرجند نیز در این نشست از آمادگی این دانشگاه برای پذیرش دانشجویان افغان خبر داد و افزود: هم اکنون 70 دانشجوی افغان در این دانشگاه تحصیل می کنند.
احمد خامسان اظهار داشت: پذیرش یک دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و تخفیف ویژه تحصیلی و یک دانشجو در مقطع دکترا به صورت رایگان از جمله حمایت های این دانشگاه در خصوص دانشجویان افغان است.
وی پیشنهاد کرد که هیاتی از دانشگاه های خراسان جنوبی از دانشگاه های افغانستان به ویژه ولایت فراه بازدید داشته باشد تا تعاملات بین کشورها تسریع یابد.
والی فراه افغانستان امروز (دوشنبه) در ادامه سفر به خراسان جنوبی از مراکز علمی و اقتصادی در بیرجند بازدید کرد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.