به گزارش ایرنا محمد اصغرزاده روز دوشنبه در نشست خبری افزود: کارکنان این اداره کل در روز عید سعید قربان (چهارشنبه هفته جاری) در قالب 33 اکیپ ثابت و 33 اکیپ سیار حضور فعال خواهند داشت.
وی گفت: در این مدت 14 ناظر ذبح شرعی دام در کشتارگاه های استان حضور دارند و در کنار آنها 30 دامپزشک و 64 بازرس بهداشتی گوشت از ساعت هفت صبح در اجرای این طرح فعالیت خواهند کرد.
وی اظهار داشت: همکاری مردم مهمترین راهکار برای رعایت مسایل بهداشتی در عید قربان است و این همکاری از بسیاری مشکلات احتمالی پیشگیری می کند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه کانونی در زمینه بیماری تب کریمه کنگو، تب مالت و هاری در استان وجود ندارد تصریح کرد: تنها راه نگهداری این وضعیت آموزش صحیح و همکاری بیش از پیش مردم با توجه به وجود کانون بیماری در سایر استان های همجوار است.
وی گفت: مردم با توجه به اهمیت بهداشت و سلامت عمومی باید نکات بهداشتی را در ذبح دام رعایت کنند و دام را برای کشتار به کشتارگاه ها و مکان های مورد تایید دامکپزشکی برای ذبح انتقال دهند.
اصغرزاده بیان کرد: خیرین قبل از تقسیم گوشت قربانی مراحل پیش سرد گوشت را در دستور کار قرار دهند و در مرحله دوم افرادی که گوشت قربانی تحویل می گیرند، نسبت به پیش سرد گوشت قبل از خرد کردن آن اقدام کنند.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 56 نفر در کشور آلوده به تب کریمه کنگو شدند و هشت نفر جان باختند افزود: تا مردم در پیشگیری همراه نشوند دستگاه های نظارتی به تنهایی نخواهند توانست بیماری ها را کنترل کنند.
وی اظهار داشت: تمامی دام های وارد شده به استان توسط دامپزشکی رصد و قرنطینه می شوند و وارد کنندگان دام و طیور باید بدانند که دامپزشکی نسبت به سلامت مردم محکم ایستاده است.
اصغرزاده با بیان اینکه بر ذبح اسلامی دام در کشتارگاه ها و سایر مناطق تحت نظارت پایبند هستیم گفت: خیرین نگران چگونگی ذبح در این مکان ها نباشند.
وی مسلمان بودن ذابح، گفتن بسم الله الرحمن الرحیم، جهت قبله، حرکت پس از ذبح حیوان، قطع شدن چهار رگ و نحر شتر را از مهمترین آداب واجب ذبح اسلامی بیان کرد و افزود: برای اطمینان قطع شدن چهار رگ قسمت برآمدگی گلو باید به سمت سر دام باشد.
وی اظهار داشت: برای رعایت هرچه بهتر الزامات ذبح و توزیع از پنج سال گذشته قصاب های استان در کلاس های آموزشی شرکت می کنند و برای آنها شناسنامه بهداشتی صادر می شود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه صیانت و حراست از سلامت و سرمایه دامی استان با توجه به جنگ اقتصادی نیازمند حرکتی جهادی است افزود: دامپزشکی استان به صورت داوطلبانه و حضور در مناطق محروم اقدام به سم پاشی و معاینه دام ها می کند که این خدمات به طور کامل رایگان است.
وی گفت: امروز دامپزشکی با نگاه مدیریت بحرانی و با اولویت مناطق محروم اقداماتی را در حوزه تامین نهاده های حمایتی انجام می دهد که امیدواریم نقش تعیین کننده ای در رسالت پیش روی دامپزشکی داشته باشد.
وی اظهار داشت: با توجه به خشکسالی های 20 ساله و علیرغم وسعت استان، صنعت طیور در این منطقه کامل است و دومین قطب پرورش شتر در کشور هستیم اما باید به سمت توسعه پرورش های استراتژیک مثل شتر و شترمرغ برویم زیرا هم بهره وری ایجاد می کند و هم با تکمیل زنجیره جلوی خام فروشی گرفته خواهد شد.
اصغرزاده گفت: با توجه به فرارسیدن هفته دولت ساختمان شبکه دامپزشکی بیرجند که سال گذشته در این هفته کلنگ زنی شد با اعتبار 755 میلیون تومان و مساحت 490 مترمربع به بهره برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: در این هفته فاز اول آزمایشگاه تشخیص مولکولی استان که یکی از زیرساخت های توسعه است با اعتبار 550 میلیون تومان افتتاح می شود و نرم افزار سلامت یار که به همت کارشناسان فناوری اطلاعات این مجموعه طراحی و در نمایشگاه الکامپ تهران با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد، رسما آغاز به کار می کند.
وی همچنین از پیگیری های مجدانه دامپزشکی در مورد تکمیل و تجهیز بزرگترین آزمایشگاه دامپزشکی شرق کشور خبر داد و گفت: 40 درصد عملیات تکمیل این نمایشگاه در هفت سال گذشته انجام شده است و در دیداری که با رئیس سازمان برنامه بودجه صورت گرفت این طرح در اولویت استان قرار گرفته و امیدواریم سال 97 به بهره برداری برسد.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.