مطبوعات که همواره به رکن چهارم دموکراسی شهرت داشته است این روزها متاثر از شرایط اقتصادی و سیاسی کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند که مهمترین آن کاغذ است.
نشر مطبوعات براساس آرشیو نشریات موجود در خراسان جنوبی قدمت بالایی دارد و از بین نشریات معاصر عمر قدیمی ترین آن به بیش از 20 سال می رسد.
خراسان جنوبی در بدو تاسیس فقط 11 نشریه فعال داشته و اکنون این آمار به 109 رسیده است که نشان از رشد 10 برابری دارد.
مطبوعات محلی به عنوان جزئی از فرهنگ این مرز و بوم همسنگ سایر بخش ها در بدعت های اقتصادی و گرانی های افسار گسیخته روزگار می گذارند و همچنان یکی از منابع معتبر مردم برای کسب اخبار و اطلاعات در کنار خبرگزاری ها و صدا و سیما است.
گرانی کاغذ و کاهش عرضه آن در بازار، صنعت چاپ را در ماه های اخیر با التهاب مواجه کرده به طوری که برخی روزنامه ها، نشریات و مجلات محدود منتشر شده یا در تعداد صفحات و روزهای انتشارشان تغییراتی ایجاد شده است.
حتی قدیمی ترین نشریه خراسان جنوبی با بیش از 20 سال سابقه فعالیت اکنون روزنامه را با 2 صفحه کمتر چاپ می کند.
اگرچه کم شدن 2 صفحه از یک نشریه برابر است با رویدادی تلخ اما این روزنامه با انتشار سرمقاله ای اعلام کرده که به جای هشت صفحه، با 2 صفحه کمتر یعنی در 6 صفحه منتشر می شود و احتمالا برخی صفحات ضمیمه آن نیز با تغییراتی در تعداد صفحات یا تعداد روزهای انتشار مواجه شود.
چشیدن مزه «تلخ» مشکلات اقتصادی و درد تازیانه کمبودها از عواملی است که این نشریه علت کاهش تعداد صفحات خود می داند، با این حال این رسانه به مردم استان اطمینان داده که صفحات روزنامه هرچه هم کم شود، ارادت خدمت و شوق اطلاع رسانی چند برابر خواهد شد و به جای 2 صفحه کمتر، چهار قدم پیشتر و بیشتر از قبل به سمت مسیر توسعه گام برمی دارد.
درد دل های نماینده مطبوعات در جلسه روز خبرنگار امسال که با حضور مدیرکل امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیرجند برگزار شد حکایت از مشکلات اقتصادی داشت که مطبوعات را بر سر دو راهی ماندن و رفتن گذاشته است.
با این وجود شرایط خاص کشور ایجاب می کند مطبوعات کنار مردم و مسئولان بمانند و مانند گذشته با همراهی نظام در پیچ ها و گردنه های سخت دست به قلم بزنند تا خواب آشفته معاندان پریشان ذهن که به دنبال زانو زدن کشور هستند را وارونه تعبیر کنند.
امید می رود با تخصیص یارانه و اجرای روش های نو، نقدینگی لازم برای مطبوعات تامین و مشکل کاغذ نیز با تدبیر ویژه دولت به زودی رفع شود.
انتظار است در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی مطبوعات با قوت بیشتر کنار مردم، پای نظام و دولت بمانند و بذر امید را در جامعه بکارند؛ باشد که روزگاری بعد از این سختی ها، خرمن شادی و نشاط درو کنند.
*خبرنگار ایرنا خراسان جنوبی
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.