ادامه مطلب به این شرح است: دانه دانه مشکل، بال و پر صنعت مرغداری فردوس را شکسته و مرغداران این شهرستان را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.
به گزارش «خراسان جنوبی» نبود و کمبود شدید دان، افزایش افسارگسیخته قیمت نهاده های دام و طیور، افت قیمت مرغ، پرداخت تسهیلات بانکی با نرخ بالا و ... کار را به جایی رسانده که بیشتر مرغداران فردوس دیگر حاضر به جوجه ریزی در واحدهای خود نیستند و تعدادی هم که در این عرصه ورود کرده اند، سخت پشیمانند.

** گرانی و کمبود نهاده ها
یک مرغدار با سابقه فردوس که پروانه واحد مرغداری اش 35 هزار قطعه ای است با انتقاد از کمبود و البته افزایش قیمت نهاده های دام و طیور این مقوله را با توجه به تامین بیشتر سویا و ذرت از خارج کشور و نوسان نرخ ارز امری بدیهی می داند .
اما متحمل ضرر شدن مرغداران به این دلیل را قابل توجیه نمی داند.
«فرج ا... بادپر» بر این اساس از ضرر 140 میلیون تومانی واحد مرغداری اش در دوره 50 روزه صحبت می کند و می گوید: از چهار ماه گذشته تا کنون قیمت هر کیلوگرم سویا بیش از دو برابر افزایش یافته طوری که قبل از فروردین ماه امسال نرخ هزار و 200 تومانی هر کیلوگرم این نهاده به دو هزار و 500 تومان رسیده و این افزایش نرخ برای ذرت هم از 800 به هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم است.
وی در ادامه به این نکته هم اشاره دارد که با وجود افزایش چند مرحله ای قیمت سویا و ذرت که از نهاده های اصلی دان مرغ به شمار می رود نرخ پنج هزار و 800 تومانی هر کیلوگرم مرغ زنده قبل از ماه رمضان امسال به چهار هزار و 400 تومان کاهش یافته است.
وی ادامه می دهد: علاوه بر این در گذشته قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی دو برابر گوشت مرغ بود اما اکنون این تفاوت قیمت به شش برابر رسیده و قیمت مرغ همچنان رو به کاهش است و کسی هم پاسخگو نیست.
وی که چند عنوان مرغدار نمونه را درپرونده فعالیت خود دارد، معتقد است: حمایت از تولید کننده داخلی فقط در حد حرف است، چون در عمل نه تنها حمایتی نیست بلکه در بسیاری موارد موانعی هم سر راه تولید ایجاد می شود.

** فقط ضرر
یک پرورش دهنده مرغ گوشتی فردوس هم که به گفته خودش در چهار دوره ریسک جوجه ریزی را پذیرفته و در هر دوره ضرر کرده طوری که میزان ضرردهی واحد مرغداری اش فقط در دوره گذشته 180 میلیون تومان بوده است، دلیل ورشکستگی مرغداران را گرانی نهاده های دام و طیور، ارزانی مرغ و ارائه تسهیلات بانکی با نرخ بالا برمی شمرد.
سید «حسین وزیری» ادامه فعالیت در زمینه پرورش مرغ گوشتی را ضررده می داند و سفره دلش را این طور باز می کند: برای بازپرداخت 90 میلیون تومان وام دریافتی از یکی از بانک های خصوصی در دوره 9 ماهه باید 130 میلیون تومان پرداخت کنم که در این شرایط نرخ آن از 30 درصد هم بیشتر می شود.
اکنون که از زمان سر رسید این وام گذشته به دلیل ناتوانی در پرداخت اقساط روزانه 120 هزار تومان هم جریمه دیرکرد در نظر گرفته می شود که کمر شکن است.
وی تاکید می کند: با وجود ضرردهی به دلیل بدهی بالای بانکی مجبور به ادامه فعالیت هستم.
وی با این توضیح که با نرخ فعلی ارز نمی توان سویا و ذرت ارزان قیمت وارد کشور کرد و قیمت مرغ هم تحت تأثیر برخی جو سازی ها پایین است، ضرردهی فعالیت مرغداران را در این شرایط بدیهی می داند.
به گفته وی براساس برآورد و محاسبه اتحادیه مرغداران شهرستان فردوس در حالی که قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده برای مرغدار پنج هزار و 800 تومان تمام می شود نرخ فعلی چهار هزار و 400 تومان است ضمن این که دلالان و واسطه ها نیز در پرداخت وجه مرغ بدعهدی می کنند.

** گلایه ها به جاست
در پیگیری «خراسان جنوبی» رئیس اداره تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی فردوس گلایه و دغدغه مرغداران را به جا می داند و می گوید: با افزایش قیمت ارز، نرخ نهاده های دام و طیور مانند ذرت و سویا که بخش زیاد آن از خارج کشور تأمین می شود، افزایش چشمگیری داشته و باعث ضرر و زیان مرغداران شده است.
مهندس «جواد قاسم زاده» خواستار حمایت دولت از مرغداران می شود و تاکید می کند: در صورت تداوم مشکلات و به دنبال آن ناامیدی و بی انگیزگی مرغداران برای ادامه فعالیت، طبیعی است تولید داخل متوقف و تولید کننده با چالش های جدی مواجه می شود که این برخلاف شعار حمایت از تولیدات داخلی است.
به اعتقاد وی تنها راهکار جبران خسارت و ضرردهی مرغداران فردوس اعطای تسهیلات بلند مدت و کم بهره است که زمینه حمایت از تولید داخلی را فراهم می کند.

** یک راهکار
رئیس اداره تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی فردوس برای سامان دهی بازار نهاده های دام و طیور هم تامین این نهاده ها توسط شرکت پشتیبانی دام و طیور را پیشنهاد می دهد.
«قاسم زاده» می گوید: این شرکت علاوه برتأمین نیاز دان مرغداران و نهاده های دامی باید محصول تولیدی آن ها شامل گوشت قرمز و سفید را با قیمت تمام شده خریداری کند تا مرغداران و پرواربندان متضرر نشوند و دست دلالان نیزکوتاه شود.
وی همچنین نارضایتی دامداران و مرغداران را از آشفته بازار نهاده های دامی یادآور می شود و توضیح می دهد: در شرایطی که در مدت مشابه سال گذشته قیمت هرکیلوگرم کاه پرس 270 تومان و هم اکنون این نرخ به 520 تومان افزایش یافته قیمت شیر مانند چهار سال قبل بوده و بر این اساس طبیعی است دامداران هم برای ادامه فعالیت دلسرد و مأیوس باشند و انگیزه لازم را برای ادامه کار نداشته باشند.
7559 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.