به گزارش ایرنا محسن شاه رضایی روز پنجشنبه در همایش ملی نکوداشت خادمان علم و فرهنگ (ویژه خاندان راشد محصل) در دانشگاه بیرجند افزود: یکی از اهداف اولیه این مراسم قدرشناسی از نخبگان اثرگذار جامعه است اما کافی نیست.
وی بیان کرد: بنیاد ملی نخبگان شناسایی، معرفی و قدرشناسی از نخبگان واقعی کشور را از مهمترین ماموریت های خود می داند.
وی گفت: برای اینکه نشان دهیم مردمی قدرشناس هستیم و فعالیت علمی برادران راشد را قدر می نهیم باید آن را نشان دهیم و این جلسه نمونه کوچک قدرشناسی است.
مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان افزود: در حد توان خود به دنبال الگوسازی برای نسل جوان هستیم زیرا فعالیت های الگوساز مهم هستند و وقتی به یک خاندان نخبه مراجعه می شود، با آن همه اقدامات ارزشمند می گوید کاری نکرده است.
وی اظهار کرد: بزرگانی که افتخار شرکت در مراسم آنها را داریم همه خود را مدیون پدر و مادر می دانند و والدین بویژه مادر نقش بزرگی در پرورش فرزندان دارد.
وی با اشاره به اینکه بیشتر نخبگان افراد دارای پشتکار و به شهر و روستای خود وابسته هستند گفت: اکتشاف حلقه های مفقوده علمی از دیگر اهداف ما در برگزاری مراسم بزرگداشت است.
شاه رضایی افزود: یک نخبه در طول زندگی کارهای علمی فراوان کرده که همه آنها برای ما روشن نیست و امیدواریم در اینگونه جلسات اکشتشافات علمی خود را تبیین کنند.
وی بیان کرد: آماده کردن استان و کشور برای اثرگذاری بیشتر نخبه هدف غایی ماست و در کنار این کار جوانان امید و نشاط پیدا کرده و به عینه می بینند که می شود در یک روستا و شهر کوچک به بالاترین مقاطع علمی رسید.
وی گفت: اگر به سرآمدان و مشاهیر خود توجه کنیم از بسیاری وابستگی ها، بداخلاقی ها و پاره کردن پیمان ها مستقل می شویم چون توجه به خود نداریم.
مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد نخبگان افزود: از خاندان معزز راشد محصل تشکر می کنیم که اجازه برگزاری این مراسم را داده اند چون بسیاری از عالمان معمولا چنین اجازه ای را نمی دهند.
وی اظهار کرد: توضیح داده شد که هدف، تجلیل صرف از آنها نیست بلکه برای الگوسازی و ثبت در تاریخ و آماده سازی بستر لازم برای اثرگذاری بیشتر نخبگان این مراسم برگزار شد.
همچنین در این همایش از کتاب یاد یاران رونمایی شد. این کتاب با 500 صفحه شامل مجموعه مقاله هایی است که در پنج فصل تنظیم شده است.
فصل نخست کتاب به معرفی خاندان راشد، فصل دوم مقاله های این استادان و فصل سوم مربوط به مقاله هایی است که عالمان به این خاندان تقدیم کرده اند.
فصل چهارم کتاب یاد یاران مربوط به یادداشت ها و دلنوشته ها و فصل پنجم گزارش مصور از فعالیت های علمی خاندان است.
همایش ملی نکوداشت خادمان علم و فرهنگ (ویژه خاندان راشد محصل) با همکاری دانشگاه بیرجند و بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی با حضور استاندار، جمعی از مسئولان و شخصیت های علمی و فرهنگی برگزار شد.
شیخ محمدحسین راشد محصل از عالمان و مجتهدان بیرجند سال 1279 هجری شمسی در روستای افضل آباد خوسف متولد شد و سال 1353 دار فانی را وداع گفت. این شخصیت وارسته پنج فرزند پسر و یک دختر را به جامعه علمی کشور تقدیم کرد.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.