به گزارش ایرنا محمدمهدی مروج الشریعه روز جمعه در نشست جمع بندی و نتایج بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از مزارع و طرح های بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی افزود: در شرق کشور از بندر چابهار تا سرخس به طول 2 هزار کیلومتر بیش از 10 میلیون نفر جمعیت ساکن هستند.
وی گفت: یکی از مهمترین مشکلات کمبود آب و خشکسالی در استان تخلیه شدن روستاهاست که بین سال های 90 تا 95 تعداد هفت هزار نفر از شهرستان مرزی نهبندان کوچ دایم کردند.
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با بیان اینکه تخلیه روستاهای مرزی استان امنیت کشور را به خطر می اندازد عنوان کرد: برای کمک به خراسان جنوبی باید از طریق صندوق توسعه ملی تلاش شود.
وی گفت: صندوق های اعتباری بخش کشاورزی یکی از زیباترین نمادهای مشارکت مردم است و صنعت و معدن در 25 سال گذشته از این الگو بسیار عقب افتاد.
مروج الشریعه افزود: تمام هم و غم ما تقویت اینگونه صندوق هاست اما سرمایه هشت میلیارد تومان بانک کشاورزی کفایت نمی کند و بهترین ساز و کار همکاری مردم در توسعه طرح های کشاورزی است که باید این صندوق ها را بارورتر از اکنون کرد.
وی تصریح کرد: یک ریشه اشکال در استان نبود رشد متوازن و متعادل توسعه است که الگوی پیشنهادی استان تقدیم نمایندگان می شود تا تصمیم سازی مناسب تری انجام شود.

**مدیران سکوت نکنند
وی با گلایه از اینکه در این بازدیدها مباحثی از طرف مدیران استان مطرح شد که به عنوان استاندار از این مشکلات بی خبر بوده است گفت: حق این بود این مطالب قبلا طرح می شد و روحیه ای که در سکوت مدیران استان داریم باید مقداری تلطیف شود اما به خرده فرهنگ تبدیل شده است.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: بخش کشاورزی استان های کمتر توسعه یافته از جمله خراسان جنوبی نیازمند ورود سرمایه گذارانی مانند سرمایه گذاران ایدرو و ایمیدرو در بخش صنعت و معدن است.
وی روند پیگیری مشکلات استان در مرکز را بسیار طولانی و زمان بر دانست و گفت: بخش زیادی از پروازهای فرودگاه مهرآباد تهران را مدیران دستگاه های اجرایی استان ها تشمیل می دهد که باید به جای این اتلاف وقت برخی مسائل را به استان سپرده و اینجا حل و فصل کرد.
مروج الشریعه اظهار کرد: برای حل مشکلات بخش کشاورزی استان باید سه دستگاه جهاد کشاورزی، محیط زیست و شرکت آب منطقه ای پیوندهای اطلاعاتی خود را با یکدیگر بیشتر کنند.
وی در ارتباط با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی یادآور شد: بپذیریم بعد از گذشت 40 سال باید ساختارها عمیقا در کلان کشور مورد بازنگری قرار گیرد در غیر اینصورت هزینه های زیادی بیهوده صرف کرده ایم.
وی گفت: از عملکرد بنیاد مستضعفان در استان تشکر می کنم اما روابط مالکیت برای سازمانی که امروز خودش قیم این داستان است باید مقداری سخت باشد.
استاندار خراسان جنوبی درباره استفاده از انرژی خورشیدی در استان گفت: این استان جزو چهار استان نخست از نظر تابش شدت تابش و گرمای خورشید است.
وی بیان کرد: در حال حاضر از 600 مگاوات برق تولیدی استان 300 مگاوات در داخل استفاده و مابقی را صادر می کنیم.
اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از معاونان وزرا روز چهارشنبه وارد بیرجند شدند و در هیات های جداگانه از بخش کشاورزی شهرستان های مختلف استان خراسان جنوبی بازدید کردند.
خراسان جنوبی 11 شهرستان دارد و کشاورزی بخش اصلی اقتصاد این استان مرزی را به خود اختصاص داده است.
کم آبی ناشی از کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی متوالی و کاهش سفره های آب زیرزمینی از چالش های این استان است و تغییر الگوی کشت و بهبود روش های آبیاری از الزامات و روش های مقابله موثر با این چالش به شمار می رود که نیازمند حمایت همه جانبه دولت و مجلس است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.