محمد علی خاشی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت 575 کامیون شامل گاز مایع، مرغ منجمد، تخم مرغ، بنزین، هیدروکربن، کود شیمیایی، دی آمونیوم، فسفات، مخزن فلزی و تیر آهن از کشورهای آمریکا، پاکستان، برزیل، ترکمنستان، ترکیه، امارات متحده عربی و چین از طریق گمرک ماهیرود استان به افغانستان ترانزیت شده است.
وی علت کاهش ترانزیت کالا از مرز ماهیرود استان را کاهش تقاضای کالا از سوی تجار افغانی از تجار بخش خصوصی کشورهای صادر کننده کالا به افغانستان ذکر کرد.
خاشی ادامه داد: ترانزیت به معنای عبور کالا از کشوری به کشور دیگر است و در ترانزیت جابه جایی مسافر و کالا بین مبدا و مقصد مستلزم عبور از کشور ثالث است و از آن جایی که این موضوع به معنای صادرات و واردات کالا نیست، برای آن هیچ حقوق گمرکی در نظر گرفته نشده و معاف از همه آن موارد است.
وی با بیان اینکه سال گذشته، 119فقره اظهارنامه صادراتی امانات پستی به ارزش پنج هزار و 63 دلار و به ورزن 438 کیلوگرم در استان تشکیل شده است، اظهار کرد: این صادرات نسبت به سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه 10 درصد کاهش و از نظر ارزش 39 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی ادامه داد: عمده اقلام صادراتی امانات پستی استان خشکبار، قرآن، زعفران، داروهای گیاهی، گردو و کیف بوده است.
وی افزود: در این مدت 13 فقره اظهارنامه وارداتی امانات پستی به ارزش 529 دلار و به وزن 29 کیلوگرم در استان تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه 93 درصد، از نظر ارزش 94 درصد و از نظر وزن هم 94 درصد کاهش داشته است.
خاشی اضافه کرد: البسه، کفش، گوشی همراه، تبلت و انگشتر بدلی از مهمترین کالاهای وارداتی امانات پستی بوده است.
وی بیان کرد: همچنین سال گذشته به 22 هزار و 307 مسافر ورودی و 18 هزار و 587 مسافر خروجی در فرودگاه بین المللی بیرجند و گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه شده که نسبت به سال 95، تعداد مسافران ورودی هشت درصد و خروجی 11درصد کاهش داشته است.
مرز ایران و افغانستان حدود 945 کیلومتر است که 465 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی خراسان جنوبی قرار دارد و از چهار بازارچه مرزی استان با این کشور همسایه فقط بازارچه ماهیرود فعال است.
این بازارچه در فاصله 240 کیلومتری شهر بیرجند و در فاصله 140 کیلومتری شهر سربیشه قرار دارد، این بازارچه با شهر فراه مرکز استانی به همین نام در افغانستان 150 کیلومتر فاصله دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan و کانال تلگرام: irnabirjand@
7556* 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.