پوریا نخعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: 15 سال از عمرم را با حرفه ای که از بزرگانم به ارث بردم گذراندم، حرفه ای که شاید امروز با صنعتی شدن متقاضی کمتری دارد.
به گفته وی از کودکی در کارگاه کوچک پدرم با ساز و ساخت انواع ساز های سنتی آشنا شدم، در رشته عمران تحصیل کردم اما عشق به حرفه پدری بعد از تحصیل باز هم من را به همان کارگاه کوچک اما با صفا کشید.
وی ادامه داد: 9 سال است که کارم را به صورت حرفه ای شروع کردم و در کارگاه کوچکی که هم اکنون در باغ اکبریه بیرجند دارم با ساز های زیاد و متفاوتی ارتباط برقرار کردم.
نخعی اظهار کرد: بیشتر این نوع کارگاه ها در کشور منسوخ شده اند، شاید دیگر کسی حوصله وقت گذاشتن یک ماه برای ساخت یک ساز را نداشته باشد.
به گفته وی دستگاه های صنعتی توان تراش چند کاسه تار را در یک روز دارند اما تراش این کار به طور سنتی از 30 تا 45 روز طول می کشد.
سازنده سازهای موسیقی سنتی ادامه داد: کارگاه های ساز سنتی نیاز به سرمایه زیادی ندارد تنها چیزی که در این کارگاه به درد می خورد تجربه و ظرافت کار است که باعث شده از تمام کشور مشتری های خاص داشته باشم.

**اشتغالزایی برای سه نفر در صورت حمایت
این سازنده ساز با بیان اینکه هنرمندان این حرفه کمتر دیده می شوند، افزود: اگر حمایت شوم برای سه نفر اشتغال ایجاد می کنم اما متاسفانه حتی برای بیمه هنرمندان هم با مشکل مواجه هستم.
به گفته وی حرفه ساخت ساز تا زمانی ارزش دارد که با دست ساخته شود زیرا استاندارد هایی که سازنده سنتی رعایت می کند در صنعتی رعایت نمی شود.
وی ادامه داد: دستگاه ها با الگوی کامپیوتری همه چوب ها را با یک الگو می تراشند اما هنرمند از هر چوب برای یک ساز استفاده می کند و اصولا مشتری هم از آن راضی است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر استفاد از مواد پلیمری و صنعتی در ساخت ساز روال شده است اما هنرمندان در کارگاه های سنتی هنوز از استخوان های شتر و شاخ قوچ استفاده می کنند.
وی اظهار کرد: اگر جوانان در هنرهای دستی حمایت شوند نیازی به کار دولتی ندارند، ماهانه با ساخت یک تار از 2 تا سه میلیون تومان درآمد دارم اگر بتوانم کارم را گسترش دهم حتما درآمد بیشتری خواهم داشت،
نخعی در ادامه افزود: تولیدات کارگاه های صنایع دستی خیلی زود به فروش می رسد، این درحالی است که از سال 95 سفارش دارم اما به تنهایی نتوانستنم سفارش ها را آماده کنم.
در کارگاه کوچک این هنرمند ساز هایی همچون تار، دوتار، سنتور، تنبک و سه تار به چشم می خورد که هنر هنرمند را به خوبی نمایان می کند.
*3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.