به گزارش ایرنا محمد مهدی مروج الشریعه یکشنبه شب در نشست خبری افزود: در حال حاضر بیش از 10 میلیون نفر با فعالیت بیش از هفت هزار کارخانه و واحد تولیدی در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان ساکن هستند.
وی گفت: همچنین وجود بیش از هشت میلیون راس دام، تولید 11 میلیون تن محصولات کشاورزی در سال در استان هایی که با کمبود منابع آبی مواجه هستند باید مورد توجه بیشتر مسئولان مرکز قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نوع بیان فوق العاده مهم است چون نوع اثرگذاری مهم است، عنوان کرد: اخیرا در نامه ای به رهبری خواستار توجه ویژه به این سه استان شدیم و تا جایی که امکان دارد مطالبه گری خواهیم کرد تا به نتیجه مطلوب برسیم.
وی با تاکید بر نوع مطالبه گری ها و چگونگی بیان آن، اظهار کرد: نوع مطالبه گری های ما بر خلاف استان های غربی اشتباه است، مطالبه گری باید به شیوه صحیح آن انجام شود در غیر اینصورت نتیجه بخش نخواهد بود.
استاندار خراسان جنوبی در ادامه به موضوع حاشیه نشینی و خالی شدن روستاهای مرزی از سکنه اشاره کرد و افزود: مهمترین نکته استان این است که اگر به جوانان نپردازیم و برای اشتغال آنها فکری اندیشیده نشود به تخلیه روستاها و شهرها منجر خواهد شد.
مروج الشریعه ادامه داد: اگر هر آنچه در اختیار استان است که ناشی از سیاست های دولت مرکزی است به درستی استفاده نشود قطعا با تخلیه جمعیت مواجه خواهیم شد و اکنون نیز گرفتار این مساله هستیم.
وی اضافه کرد: نتایج 2 سرشماری انجام شده در سال های 90 و 95 نشان می دهد در برخی شهرستان ها با تخلیه روستاها و مهاجرت مواجه بوده ایم.
استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: لکه های جمعیتی در برخی محورها اگر به هر دلیلی دچار فروپاشی و نبود انسجام جمعیت شوند تا صدها کیلومتر در عمق استان بعدی هیچ چیزی نخواهیم داشت و این همان زنگ خطری است که اشاره کردیم.
وی اظهار کرد: بیرجند باید به تبعیت از تئوری مرکز به عنوان مرکز همه خدمات مدرن با یک نگاه حساس و با دیدی مراقب حاکم، کانون های رشد را طی کند.
وی یادآور شد: خیلی به مرکز کشور چشم امیدی نداریم باید به کمک مردم چاره اندیشی کنیم، مهمتر از همه این است که بر روی داشته های خود که منابع انسانی است نگذاریم آرایش منظم و منسجم این جمعیت به هم بخورد.
مقام عالی دولت در خراسان جنوبی، یکی از توانمندی های استان را تولیدات صنایع دستی و مشاغل خانگی دانست و گفت: چاره اندیشی برای طرح های بزرگ استان به ویژه درحوزه اقتصادی زمان می برد و ملزوماتی دارد اما در کوتاه ترین زمان می توان در حوزه صنایع دستی به پیشرفت های چشمگیری در حوزه اقتصادی دست یافت.
مروج الشریعه از حضور صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه نوروزگاه ایران در مشهد خبر داد و افزود: سالن عطار این نمایشگاه با 4 هزار و 500 مترمربع مساحت از چهارم تا 11 فروردین ماه 97 در اختیار صنایع دستی خراسان جنوبی قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه باید صنایع دستی استان در سبد خرید زائران مشهد مقدس قرار گیرد، بیان کرد: تولید کنندگان صنایع دستی استان از تمامی شهرستان هایی که توسط فرمانداران معرفی شد در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
وی عنوان کرد: هنرمندان و صنعتگران خراسان جنوبی در یک سالن اختصاصی به عرضه محصولات صنایع دستی و گردشگری خواهند پرداخت لذا ابتدا باید بازاریابی های وسیع را فراهم کنیم.
وی به پارچه بافی روستای خراشاد اشاره کرد و گفت: امید است سازمان حج و زیارت متوجه شود که حوله خراشاد بهتر از تمامی تولیداتی است که در اختیار زائران قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: اگر بازار صنایع دستی روستاهای استان در عرصه داخلی و خارجی معرفی شد این مهم سبب توانمندی سازی در حوزه اشتغال روستایی خواهد شد.
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: برخی مکان ها که مهاجرت ناخواسته اتفاق افتاده است باید به یک عنصر کارآفرین تبدیل شود در غیر اینصورت مشکل آفرین خواهد شد.
مروج الشریعه تاکید کرد: امروز اگر فکری برای پیشگیری از مهاجرت یا کند کردن آهنگ مهاجرت به ویژه برای مرکز استان نشود وقایع خطرناکی یکی پس از دیگری اتفاق خواهد افتاد و باید امنیت، آرامش، اشتغال و توسعه از دوردست آغاز شود.
بحث راه و راه آهن از دیگر مسایل مهم استان بود که استاندار به آن اشاره کرد و افزود: این استان آزاد راه می خواهد و برای این مهم تلاش های زیادی انجام شد و هنوز در دست اجرا است.
وی بیان کرد: از آنجایی که ما وظیفه نداریم برای طرح های ملی کمک کنیم اما 15 میلیارد تومان برای پروژه دوبانده سازی بزرگراه بیرجند قاین بودجه گذاشتیم.
وی با بیان اینکه تنها عامل تصادفات را نمی توان جاده دانست، عنوان کرد: فرهنگ رانندگی و نوع دستگاه ها بسیار مهم هستند چراکه اکنون پراید وسیله برون جاده ای نیست و ماشین برون جاده ای باید استانداردهای بالاتری داشته باشد.
وی اضافه کرد: اگر فرهنگ رانندگی مناسب نباشد در بزرگراه ها اتفاقات بیشتری رخ خواهد داد، توسعه زیرساخت های راه از دیگر اولویت های مهم استان در سال 97 خواهد بود.
وی در ارتباط با خط راه آهن خراسان جنوبی گفت: ابتدا باید راه آهن چابهار به زاهدان هر چه سریعتر مسیر خود را طی کند و قطعه زاهدان - بیرجند - مشهد باید به یک فایناس برود، هیچ راه دیگری جز این وجود ندارد، یقینا اعتبار کلانی طلب می کند.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: مقدمات این قطعه برای فاینانس در وزارت راه فراهم می شود، و امید است به زودی در شورای اقتصادی این طرح مصوب شود.
مروج الشریعه افزود: از برخی مسئولان دستگاه های اجرایی که در مرکز مشغول بکار بوده و فرزند خراسان جنوبی هستند گله مند هستیم چراکه موضوعات استان را پیگیری نمی کنند.
وی اظهار کرد: یکی از معضلاتی که در استان وجود دارد اینکه بخاطر ضعف زیرساخت های حمل و نقل، قیمت تولیدی کالا و خدمات سرمایه گذار که قرار است به مقصد برساند گران تر تمام می شود و این مهم برای سرمایه گذار به یک مشکل تبدیل شده است.
وی بیان کرد: راه و راه آهن برای استان به عنوان یک زیرساخت اقتصادی فوق العاده حائز اهمیت است ما نیز تا حد توان این مسائل را پیگیری خواهیم کرد.
وی در ادامه به پرواز صنعت در استان اشاره کرد و گفت: در این همایش سرمایه گذاری که با حضور بیش از 97 سرمایه گذار خراسان رضوی برگزار شد 12 تفاهم نامه منعقد شد.
وی اظهار کرد: دولت مرکزی باید در راه جذب سرمایه گذار در استان به ما کمک کند، تسهیلاتی که اکنون در استان وجود دارد در تمامی استان ها نیز موجود است، سرمایه گذاران با توجه به نبود شرایط متفاوت و مناسب سرمایه گذاری وارد استان نمی شوند.
وی با بیان اینکه سال 97 نیز برای جذب سرمایه گذار از نقاط مختلف کشور برنامه ریزی خواهیم کرد،خطاب به خبرنگاران گفت: هر چقدر در تبیین شرایط برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی قلم بزنید باز هم کم است.
وی یادآور شد: چرا در یک همایش که یک تلاطم فکری و فرهنگی بوجود بیاید گفتمان مشخصی نداریم و برای حمله به یکدیگر همه گارد گرفته ایم.
استاندار خراسان جنوبی ظرفیت های گردشگری را از دیگر پتانسیل های استان دانست و افزود: خبرنگاران به سراغ ائمه جمعه بروند و در ارتباط با گردشگری با کارشناسان و ائمه جمعه و جماعات مصاحبه کنند، نظر آنها را بخواهید و گفتمان را مدیریت کنید.
مروج الشریعه خطاب به خبرنگاران گفت: از خود پرسیده اید چرا سرمایه گذاران بومی تمایلی به سرمایه گذاری در استان خودشان ندارند، از خود پرسیده اید چرا نیروهای کارآمد شما با اولین دعوت به خارج از استان عزیمت می کنند، می دانید چقدر زمان می برد یک مدیر مدیر توانایی شود.
وی با بیان اینکه هتل کویر بیرجند خودش در حال تبدیل شدن به یک میراث فرهنگی است اظهار کرد: اکنون که سرمایه گذار وارد شده باید شرایط را برای وی فراهم کرد، مطالبه گری از اهمیت زیادی برخوردار است، از مرکز کشور باید مطالبه گری شود.
وی ادامه داد: برای اینگونه پروژه ها و پروژه هایی که سالیان سال طول کشیده است قلم مرز نمی شناسد، همچنین اگر مدیران دستگاه ها و مدیران ستادی استانداری پیگیری های لازم را نداشته باشند به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
وی از خبرنگاران خواست برای گردشگری قلم بزنند و مطالبه گری کنند، همچنین از اندیشمندان دانشگاهی، علما، ائمه جمعه و ... بخواهند نقاط آسیب، ضعف و مشکلات را بیان کنند.
استاندار خراسان جنوبی در ادامه به ارزیابی مدیران دستگاه های اجرایی و فرمانداران شهرستان اشاره کرد و افزود: همه وجوهات کاری یک مدیر یا فرماندار را ارزیابی می کنیم ومعیارهای سنجش ما دفتر بازرسی، معاونان و بازخورد فرد در ارزیابی عملکرد وی است.
مروج الشریعه گفت: مدیران دستگاه های اجرایی رصد می شوند اما برگزاری جلسات تنها معیار ارزیابی آنها نیست بلکه خروجی کارها دیده می شود.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری که کارش در چند اداره با مشکل مواجه می شود نقطه ضعف است باید کاری کنیم مطالبه گری جدی از مدیران دستگاه های دولتی و فرمانداران به بدنه کل سیستم سرایت کند.
وی اضافه کرد: بدنه سیستم باید اصلاح یا در صورت لازم با آن برخورد شود، برخی مدیران یا بدنه سیستم توجیه نیستند و گاهی به سهو، عادت به کار نکردن و سستی مواجه هستند که این موارد باید اصلاح شود.
وی عنوان کرد: آمادگی تقویت یا قوی بودن بنیان های اقتصادی، بنیان های فکری، تفکرات اجتماعی، مطالبه گری های قوی، تعامل مناسب و... هر کدام در جای خود تاثیرگذار هستند.
وی اظهار کرد: صاحبان قلم بدانند این قلم برای آنها بر گردن مردم حقی ایجاب می کند و آن رفع مشکلات و تسهیل گری برای امورات مردم است.
وی تاکید کرد: خبرنگاران می دانند هر آنچه می نویسند و هر اندیشه ای در جامعه ترویج می کنند و به هر چه معتقدند بیان می کنند به همه ارزش ها و تبعات آن برای نسل آینده نیز آگاهی کامل دارند.
وی با تاکید بر اینکه مدیران باید ظرفیت شنیداری خود را بالا ببرند، بیان کرد: احساس تاسف کردم برای مدیرانی که بابت انتشار یک خبر در یک سایت یا کانال رو به قوه قضائیه آورد در صورتیکه باید از طریق دیگری این مسیر را می رفت، اینکه راهی که نامناسبت ترین مسیر برای پیگیری اینگونه قضایا را بروید نه تنها مناسب نیست که نشان از پایین بودن ظرفیت شنیداری مدیر است.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه همه ارزش و رسالت قلم برای مردم است، یادآور شد: اگر غیر از این باشد اصحاب رسانه و قلم عمر خود را تباه کرده اند، اگر گاهی اوقات با نیش یک قلم مقداری کدورت به مردم وارد کنید یا اگر شادی اضافی در جامعه تزریق کنید مسئولیت خواهید داشت.
مروج الشریعه با بیان اینکه آنچه به دموکراسی اعتقاد دارم پای آن هستم، یادآور شد: تنها ارزش انسان خدمت رسانی به مردم است، شما خبرنگاران مسئولیتی بر عهده گرفته اید که خداوند به آن قسم خورده است.
وی تاکید کرد: در استان با خروج 2 ثروت بزرگ نقدینگی و مغزهای متفکر یا نیروی انسانی کارامد مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه در استان نیازمند انسجام فرهنگی هستیم، اظهار کرد: نیرو های انسانی نشکفته ای در استان داریم که جای شکوفایی برای آنها فراهم نشده به همین دلیل کمک برای حل معضل فرهنگی برای ایجاد انسجام فرهنگی مهم است.
وی افزود: سال 97 جلسات اقتصاد مقاومتی کماکان ادامه خواهد داشت، همچنین ابلاغ قانون بودجه سال 97 و سایست های بودجه، سند آمایش استان، برگزاری جلساتی با نخبگان، دانشگاهیان، فرهنگیان، برگزاری شورای اداری در 11 شهرستان ها و ... از دیگر اولویت های سال آینده در استان خواهد بود.
وی تاکید کرد: باید به سمت ایجاد شرکت های دانش بنیان برویم، باید کار نهادسازی انجام بدهیم که با فرهنگ سازی توام است.
وی یادآور شد: هر کسی در هر جایی بخواهد شهرک کارگاهی ایجاد کند کمک خواهیم کرد به شرطی که جوانان دیده شوند، در هر شهرک یا ناحیه صنعتی که بخواهند برای تولید، زیرساخت ها را فراهم کنند دراختیارشان قرار می دهیم.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.