فاطمه شهابی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این محدوده های مطالعاتی شامل گزیک - آواز، بندان، نایبند و حلوان دارای 108 حلقه چاه با تخلیه چهار میلیون مترمکعب آب، 111 رشته قنات با حدود 12 میلیون مترمکعب و 55 دهنه چشمه با تخلیه سه میلیون مترمکعب در سال است.
وی مساحت ممنوعه دشت بندان را 2 هزار و 877 کیلومتر، دشت حلوان 6 هزار و 786 کیلومتر، گزیک - آواز یکهزار و 22 کیلومتر و دشت نایبند را چهار هزار و 291 کیلومتر بیان کرد.
وی گفت: در مجموع در استان خراسان جنوبی 40 دشت وجود دارد که به دلیل بهره‌برداری بیش از اندازه از آنها، هشت دشت ممنوعه بحرانی و 18 دشت ممنوعه اعلام شده است.

** 21 سانتیمتر افت سالانه منابع آب زیرزمینی استان
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی افزود: بر اثر خشکسالی های چندین ساله و اضافه برداشت، منابع آب زیرزمینی استان سالانه 21 سانتیمتر افت دارد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر سالانه یک میلیارد متر مکعب آب از سفره های آب زیرزمینی استان برداشت می شود که این رقم در چند سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب بوده است.
شهابی گفت: با اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و پلمب چاه های غیر مجاز، اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی استان به 127 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
وی بیان کرد: اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی خراسان جنوبی در دوره بلندمدت (15 سال گذشته) 152 میلیون متر مکعب و سال 1394 حدود 170 میلیون متر مکعب بوده است.
وی گفت: اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی باعث فرونشست زمین در برخی دشت های استان شده به طوری که در دشت سرایان - فردوس می توان آثار فرونشست را دید و در بخش هایی از سطح این دشت فرورفتگی ها، چاله ها، درز و شکاف عمیق قابل شناسایی و مشاهده است و با بررسی های کارشناسان پدیده فرونشست زمین نیز در این دشت تایید شد.
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی عنوان کرد: در دشت بشرویه نیز گزارش هایی مبنی بر فرونشست زمین داشته ایم که بررسی های کارشناسان برای تایید موضوع در انجام است و پدیده فرونشست زمین در دشت اسفدن شهرستان قاینات با بررسی های کارشناسان تایید نشد.
وی گفت: ادامه اضافه برداشت می تواند سایر دشت ها را نیز دچار پدیده فرونشست کند و از طرفی برداشت های بی رویه آب منجر به ضعیف شدن آب های زیرزمینی، شوری و کاهش کیفیت آب های موجود شده است.
وی تصریح کرد: واقعیت کاهش شدید منابع آب زیرزمینی را باید بپذیریم و کشاورزان و سایر مردم در زمینه صرفه جویی از منابع آبی بیش از گذشته تلاش کنند.
شهابی افزود: بررسی های ماهانه از دشت های استان به صورت مستمر انجام می شود و کیفیت آب های زیرزمینی متاثر از عمق کف شکنی و برداشت های غیر مجاز در حال کاهش است.
استان مرزی خراسان جنوبی در سال زراعی جاری جزء چهار استان کم بارش کشور بوده و نزدیک 2 دهه با خشکسالی مواجه است.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.