به گزارش ایرنا حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا روز چهارشنبه در سومین نشست کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد ستاد استانی بازآفرینی شهری در بیرجند افزود: برابر دستورالعمل ابلاغی در ارتباط با تشکیل این ستاد، تمامی فعالیت های دستگاه های ذیربط باید منسجم باشد و طبق این ابلاغیه دستگاه ها باید اقدام در مبداء و مقصد را با رعایت تمامی موازین در دستور کار قرار دهند.
وی بیان کرد: توانمندسازی مهمترین راهکار جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به حواشی شهرهاست و دستگاه ها باید از هرگونه اقدام پراکنده در این حوزه خودداری کنند.
وی گفت: توانمندسازی و جلوگیری از مهاجرت بی رویه در روستاها با توجه به خشکسالی های مکرر و محرومیت موجود باید در اولویت قرار گیرد زیرا با توجه به مجاورت این استان با کشور افغانستان؛ در صورت تخلیه روستاها با مشکلات امنیتی رو به رو خواهیم شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار کرد: توسعه گردشگری، ارتقای پتانسیل های بوم گردی و ایجاد بازارچه های صنایع دستی در مناطق روستایی کمک شایانی به حفظ روستاییان و جلوگیری از مهاجرت می کند و این مهم باید در دستور کار متولیان قرار گیرد.
وی افزود: تدوین طرح جامع حد نگار (کاداستر) و کمربند سبز از مهمترین اقدام های مربوط به مقصد است که در حوزه شهری باید از ساخت و سازهای بی رویه جلوگیری شود و از طرفی دستگاه هایی که مالکیت زمین های این مناطق را دارند باید ملزم شوند از این املاک مراقبت و صیانت کنند.
وحدانی نیا از تمامی دستگاه های عضو در این کارگروه درخواست کرد از هرگونه موازی کاری پرهیز کنند و در قالب اقدامات منسجم به خروجی مد نظر دست یابند.

** توانمندسازی بیش از سه هزار نفر در حوزه روستایی و عشایری
معاون اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی هم گفت: از ابتدای امسال تاکنون در طرح توانمندسازی این اداره کل به سه هزار و 29 روستایی و عشایری با صرف 500 هزار ساعت، خدمات آموزشی ارایه شده است.
ابوالفضل حق پرست با بیان اینکه سال گذشته یک سوم تعهدات این اداره کل در بخش توانمند سازی روستاییان و عشایر محقق شد افزود: از تعهد سه میلیون و 500 هزار ساعت آموزش، یک میلیون و 500 هزار ساعت به متقاضیان ارایه شد که امیدواریم مثمر ثمر واقع شده باشد.
وی گفت: در سکونتگاه های بافت فرسوده هم یکهزار و 273 نفر معادل 228 هزار ساعت خدمات آموزشی ارایه شد که در توانمند سازی جامعه هدف اقدام های خوبی صورت گرفت.
خشکسالی متوالی در خراسان جنوبی که وارد نوزدهمین سال آن شده ایم و کمبود شدید منابع آبی، بخش کشاورزی و دامداری این استان را بشدت دچار آسیب کرده و چون شغل های جایگزین در این مناطق وجود ندارد روستاییان به حواشی شهرها می روند که علاوه بر مشکلات معیشتی، آسیب های اجتماعی را نیز تشدید کرده است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
3215*3028
خبرنگار: محمدرسول ابراهیمی اسفدن * انتشار: رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.