حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس آمار در 10 سال گذشته 40 درصد روستائیان استان مهاجرت کرده اند.
وی تجمع جمعیت در حاشیه شهرهای استان را نشان دهنده وضعیت نامناسب روستائیان دانست و گفت: علل اصلی مهاجرت روستائیان استان عدم اشتغال، کاهش سطح درآمد و کم آبی است.
وی عنوان کرد: در مجموع در روستاهای استان زیرساخت های خوبی در زمینه برق، تلفن و جاده وجود دارد و مهاجرت روستائیان، کمتر ناشی از نبود و کمبود زیرساخت هاست.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه براساس آمارها تعدادی زیادی از قنات های روستاهای استان خشک شده است گفت: هم اکنون حدود 500 روستای استان با تانکرهای سیار آبرسانی می شوند.
وی اضافه کرد: کم آبی و خشکسالی ها درآمد روستائیان را به شدت کاهش داده و بر کشاورزی استان تاثیر منفی گذاشته است.
عبادی یکی از راهکارهای ماندگاری جمعیت در روستاها را رونق صنایع دستی و ایجاد صنایع با حداقل نیاز آبی دانست و گفت: در صورت رونق صنایع دستی باید دولت در زمینه بازاریابی و فروش این محصولات نیز از روستائیان حمایت کند.
وی با بیان اینکه دولت باید تلاش بیشتری در راستای اجرای طرح های آبخیزداری در روستاها داشته باشد افزود: سالانه حجم زیادی از روان آب های موجود در استان به هدر می رود که با اجرای طرح های آبخیزداری این آب می تواند برای کشاورزی و تغذیه سفره های آب زیرزمینی استفاده شود.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید قبل از اینکه به دلیل مهاجرت، آسیب جدی تری به شرق کشور وارد شود دولت طرح انتقال آب به خراسان جنوبی را دنبال کند و تاکنون در خصوص اجرای این طرح اقدامی انجام نشده است.
وی گفت: افزایش مهاجرت، تامین امنیت استان و شرق کشور را برای دولت هزینه بر می کند و در آینده در صورت ادامه روند مهاجرت با مشکلات امنیتی مواجه خواهیم شد.
استان مرزی خراسان جنوبی با ۱۵۱٬۱۹۳ کیلومتر مربع از نظر وسعت سومین استان ایران است و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از 768 هزار نفر جمعیت دارد.
این استان 11 شهرستان و 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7556*3028
خبرنگار: حکیمه مصطفایی * انتشار: رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.