روزهای خاصی را از عصر جمعه گذشته تا آخرین ساعت های روز گذشته پشت سر گذاشته ایم. صحنه سیاسی - اجتماعی ایرانمان در همین سه روز، غافلگیری پر خطری را تجربه کرد که ریشه یابی آن در روزهای آخر با شفافیت بیشتری نمود یافت. تحلیل آنچه رخ داد و بعد نقاب برداشت، شوک دیگری به جریان آغاز شده وارد کرد. دست های روی پرده و پشت پرده از نگاه تحلیل گران گذشت و خیلی ها هم گفتند: یکی به ما بگوید چه خبر است؟ براستی چه کسی قرار است بگوید چه خبر است؟ آیا از ابتدای ماجرا فرد یا افرادی از پشت پرده جرقه مشکلات اقتصادی را زده اند و با به دام انداختن گروهی از مردم که از درد اقتصادی به تنگ آمده اند جریان یک تظاهرات اجتماعی برای اعتراض به گرانی را به انحراف آشوب و شورش کشانده اند. یا خیر برخی با انگیزه های سیاسی برای تخریب جریانی سیاسی دیگر بار مردم را به میدان کشاندند، از نارضایتی برخی از آن ها سوء استفاده کردند و در نهایت ناخواسته در دامی بزرگ تر گرفتار آمدند؟
دامی که بدخواهان در این بزنگاه و برای شروع اغتشاشات این روزها در کشور پهن کردند؟ آگاهی از پاسخ این سئوالات حق ملت است و مهم اما هرچه که باشد در این ورطه مه آلود مهم آن است که چهره های پشت نقاب به درستی شناسایی شود.
روز اول پس از فراخوان راهپیمایی هایی که غیر قانونی اعلام شد، بیشتر حاضران دعوای اقتصادی داشتند، از نوع پوشش و موهای سپید برخی نیز پیدا بود که این اعتراض، از جنس اقتصاد است و بس. اما طولی نکشید که میان این افراد، دیگرانی حضور یافتند که جنس شعارها و گفتمانشان، با اعتقاد و تفکر معترضان اقتصادی تفاوتی مسلم داشت. همان عصر جمعه خیلی ها وقتی جمعی ناجور با خود را میان جمعیت دیدند، تظاهرات را ترک کردند. در فراخوان های بعدی با سوء استفاده از شبکه های در دسترس اجتماعی ماهیت شعارها و چهره های حاضر در راهپیمایی ها به طور کامل تغییر کرد و خرابکاری ها و تخریب اموال عمومی آغاز شد و شدت گرفت. طوری که مسئولان امر بعد اعلام کردند: پس از بررسی ها مشخص شده است که بیشتر افراد بازداشت شده مشکلات اقتصادی نداشته اند. سرنخ اغتشاش ها از برنامه های ضد انقلاب اسلامی ایران در کشورهایی چون عربستان، آمریکا و ... پیدا و برخی عوامل مرتبط با اجرای این برنامه های ضد نظام در میان تظاهرات کنندگان شناسایی شده اند.
اتفاقات روزهای گذشته در بسیاری از نقاط کشور به ویژه تهران چهره افراد آموزش دیده ای را نمایان می کند که با شعارها، پوشش و رفتارهای رادیکال و مخرب سعی داشتند شدت بیشتری به اغتشاش ها بدهند. جریانی که ابتدا با یک مطالبه اقتصادی آغاز شد با ورود برخی افراد با گرایش های ضد نظام به سمتی جهت دهی شد که البته توانست عده ای را با موج خود همراه کند و نا آرامی ها و خسارات جانی و مالی را سبب شود. هرچند کنترل اوضاع در دست نیروهای نظامی و امنیتی و البته مردم است اما مسئولان باید بدانند مطالبات اقتصادی اهمیت دارد و همواره میتواند جرقه ای باشد که خطرساز می شود. اما آنچه در ماجرای اخیر باید مورد توجه مردم و مسئولان باشد این است که مطالبه گری هیچ وجه تشابهی با آشوب طلبی ندارد و مردمی که خواسته ای را مطرح کرده یا از روندی راضی نیستند، مطالبه مطلوب حق شان است و این بسیار تا بسیار با اغتشاش گری و پیوستن به جریان اشوب طلب متفاوت است.
پست الکترونیکی به نشانی birjand@irna.ir آماده دریافت اخبار دستگاه ها و همچنین مطالب رسانه های استان برای بازنشر در ستون 'دیگر رسانه ها' است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
3215*3028
دریافت: محمدرسول ابراهیمی اسفدن * انتشار: رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.