به گزارش ایرنا سید علی هاشم آبادی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از تاسیسات شبکه آب مهر شهر بیرجند( ایستگاه پمپاژ مرکزی) در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طرح فاضلاب مهرشهر شامل 64.5 کیلومتر در هفت زون پیش بینی شده و طبق برآورد سال 94 مبلغ 220 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی ادامه داد: از این مقدار کلکتور اصلی به طول 4.5 کیلومتر با هزینه کرد حدود 50 میلیارد ریال به صورت 100 درصد اجرا شده است.
وی بیان کرد: فازهای 6 و هفت به طول 20 کیلومتر به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی دارای اولویت بود لذا عملیات اجرایی آن آغاز شده که به ترتیب 60 و 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی اضافه کرد: عملیات طراحی شبکه فاضلاب فازهای 2 تا پنج نیز تهیه شده به طول تقریبی 40 کیلومتر آماده شده که در صورت تامین اعتبار مناسب در سال های آینده اجرایی خواهد شد.
به گزارش ایرنا هاشم آبادی اظهار کرد: تاکنون 10 کیلومتر شبکه برای نصب انشعابات تحویل شده و برای پروژه فاضلاب مهرشهر هفت میلیارد تومان هزینه شده است.
وی در ادامه با اشاره به ایستگاه های پمپاژ بیرجند، یادآور شد: در حال حاضر چهار ایستگاه پمپاژ فعال با ظرفیت 900 لیتر بر ثانیه در شهر وجود دارد که آب را از پایین دست به بالادست، مخازن و تصفیه خانه پمپاژ می کند.
مدیر امور آب و فاضلاب شهری بیرجند افزود: ایستگاه مرکزی پمپاژ بیرجند با ظرفیت 300 لیتر بر ثانیه مجموع چاه های دشت رکات را تحت پوشش قرار می دهد، در این دشت 11 حلقه چاه وجود دارد که به طول چهار و نیم کیلومتر به تصفیه خانه آب منتقل می شود.
هاشم آبادی گفت: اختلاف ارتفاع آب از این ایستگاه تا تصفیه خانه شهر 140 متر است.
وی در بازدید از مخزن شماره 2 آب شرب شمال شهر بیرجند افزود: در این شهر 6 باب مخزن با ظرفیت 40 هزار مترمکعب حجم ذخیره آب فعال است.
وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده در حال حاضر 17 هزار مترمکعب کسری مخزن آب در بیرجند وجود دارد، عنوان کرد: لذا در سال های آینده باید مخازن بیشتری ایجاد شود تا پیک مصرف را به راحتی پشت سر بگذاریم.
وی اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، در حال پیگیری برای احداث مخازن بیشتر در شهر هستیم، در حال حاضر در بیرجند 77 هزار مشترک آب با تعداد کل 83 هزار واحد مسکونی تحت پوشش قرار دارند.
وی ادامه داد: همچنین در بیرجند 600 کیلومتر شبکه توزیع وجود دارد که آب تولیدی چاه ها با 150 کیلومتر خط انتقال به مخازن شهر می رسد و قسمتی از آب به تصفیه خانه منتقل شده و آنجا نیز حدود 30 کیلومتر خطوط ارتباطی وجود دارد.
مدیر امور آب و فاضلاب شهری بیرجند با بیان اینکه در مجموع 36 حلقه آب شرب در این شهر موجود است، یادآور شد: از این تعداد 2 حلقه در وضعیت بحرانی قرار دارد.
هاشم آبادی میزان مجوز بهره برداری از چاه های آب شرب شهر را 960 لیتر بر ثانیه دانست و گفت: خشکسالی های پیاپی، افت سطح آب دشت ها و فرسودگی تاسیسات سبب شده نتوانیم به میزان مجوز آب برداشت کنیم و حدود 850 لیتر بر ثانیه برداشت می شود.
وی بیان کرد: با احداث مخزن پنج هزار متری شمال شهر بیرجند که در هفته دولت امسال به بهره برداری رسید در حال حاضر ظرفیت مخازن مقداری بهبود یافته است.
وی تصریح کرد: ساکنان بخشی از مسکن مهر بیرجند از جمله بلوار همت با کمبود آب مواجه هستند این در حالیست که واحدهای مسکن مهر در مجاور مخزن ساخته شده اما از آنجایی که تامین فشار آب با اختلاف ارتفاع بین مخزن و واحدها تامین می شود چون در جواز مخزن تاسیسات انجام شده فشار آب نیز پایین است.
وی اضافه کرد: با پیگیری هایی متعددی که داشتیم در دهه فجر امسال کلنگ مخزن 2 هزار مترمکعبی با اعتبار 2 میلیارد و 500 میلیون تومان در ارتفاعات بالادست برای ایجاد اختلاف ارتفاع کلنگ زنی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه اکنون آب شرب منطقه مهرشهر از چاه های دشت سربیشه تامین می شود، عنوان کرد: در این دشت هشت حلقه چاه فعال است که هفت حلقه با دبی 155 لیتر بر ثانیه وارد مدار بهره برداری است و یک حلقه چاه نیز تجهیز شده و دهه فجر امسال به بهره برداری خواهید رسید.
وی یادآور شد: نزدیک به 67 کیلومتر خط انتقال از چاه های دشت سربیشه تا مسکن مهر با 400 متر اختلاف ارتفاع می باشد در این زمینه سه ایستگاه فشار شکن نیز فعال است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*6054
خبرنگار: رقیه محمدی * انتشار: مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.