به گزارش ایرنا داوود شهرکی شنبه شب در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان با محوریت موضوعات کشور افغانستان، افزود: محدودیت واردات تنها از یک بازارچه، یکی از دلایل مهم کاهش واردات از کشور افغانستان به ایران بوده است.
وی گفت: در این مدت هفت قلم عمده وارداتی به ارزش 546 هزار و 937 دلار به وزن 952 هزار و 83 کیلوگرم کالا از گمرکات خراسان جنوبی وارد شد.
وی بیان کرد: برنج، شاهدانه بو داده، شکر، شتر، بی کربنات سدیم صنعتی، سدیم بی کربنات گرید خوراکی و دستگاه عمل آوری و بسته بندی قیر از اقلام عمده وارداتی به استان بوده است.
به گزارش ایرنا شهرکی اظهار کرد: خراسان جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی یزدان، میل 73، میل 78 و دوکوهانه و 2 گمرک بیرجند و ماهیرود است و 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.
وی مجموع صادرات کشور در هفت ماهه گذشته را 20.5 میلیارد دلار عنوان کرد و یادآور شد: از این میزان حدود 1.5 میلیارد آن به افغانستان به عنوان پنجمین مقصد صادراتی ایران صادر شده است.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر 6 درصد ارزش کل صادرات کشور به افغانستان صورت گرفته است از این رقم حدود 26 درصد از مرزهای خراسان جنوبی خارج شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افزود: ارزش کل صادرات خروجی استان به افغانستان 423 میلیون دلار و وزن خالص صادرات یک میلیون و 999 هزار تن بود که از لحاظ ارزش 24 درصد و از نظر وزنی 43 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.
شهرکی اضافه کرد: همچنین کل صادرات استان به افغانستان از 2 بازارچه ماهیرود و گمرک بیرجند 80 میلیون دلار و وزن 637 هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 20 درصد کاهش و از لحاظ وزنی 29 درصد افزایش داشته است.
وی عنوان کرد: کشورهای افغانستان، عراق و پاکستان بازارهای هدف صادراتی خراسان جنوبی هستند که مهمترین شریک تجاری استان افغانستان با 92 درصد مجموع صادرات است.
وی در ارتباط با ترانزیت خارجی صورت گرفته در استان یادآور شد: سال 95 حدود 926 دستگاه کامیون به وزن تقریبی 22 هزار تن شامل مرغ منجمد، کود شیمیایی، گاز مایع و مخزن، تخم مرغ و پارچه از کشورهای ترکمنستان، ترکیه، عراق، اردن، جمهوری آذربایجانو امارات از طریق گمرک ماهیرود به افغانستان ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث تعداد 76 درصد و وزن 72 درصد رشد داشت.
وی تاکید کرد: تعداد کامیون ها در هفت ماهه گذشته امسال 863 دستگاه به وزن 23 هزار تن بوده است.
فعال شدن گذرگاه های مشترک مرزی به منظور استفاده از ظرفیت های تولیدی 2 کشور و گسترش مشاغل مولد در 2 سوی مرز و ایجاد مراکز عرضه خرده فروشی اقلام مجاز 2 طرف در فروشگاه های عرضه مستقیم بازارچه ای از جمله پیشنهادات شهرکی در این جلسه بود.
وی خواهان سرمایه گذاری مشترک و راه اندازی واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی مرز ماهیرود شد و افزود: همچنین می توان در تولیدات مزیت دار افغانستان سرمایه گذاری و با سرمایه گذاری مشترک تجار ایرانی افغانستانی شهرک های صنعتی در مناطق مرزی راه اندازی کرد.
راه اندازی کنسولگری ایران در ولایت فراه افغانستان و متقابلا کنسولگری افغانستان در بیرجند و تسهیل صدور روادید و استفاده از ظرفیت کشت فراسرزمینی در کشور افغانستان از دیگر پیشنهاداتی بود که در این جلسه بر آن تاکید شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7557*6054*خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.