علی اصغر کاراندیش مروستی روز دوشنبه در آیین افتتاح نمایشگاه بزرگ کتاب خراسان جنوبی در بیرجند افزود: حمایت از ناشران و ترویج فرهنگ کتابخوانی یکی از اهداف برپایی نمایشگاه های کتاب است اما حمایت از ناشر نباید منجر به حمایت نکردن از کتابخوانی و مطالعه شود.
وی ادامه داد: همه می دانیم یک کشور برای رسیدن به رشد و توسعه پایدار و هم جانبه باید دنبال تحقیق و پژوهش باشد، این زمانی میسر می شود که مطالعه وجود داشته باشد اگر مطالعه و فرهنگ مطالعه در یک کشور وجود نداشته باشد بدون شک تحقیق و پژوهش و توسعه پایدار رخ نخواهد داد.
وی به اهمیت مطالعه و توسعه سرانه مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت: در تمامی جوامع اگر بخواهند یک ملت را ارزیابی کنند یکی از شاخص های فرهنگی کشور مطالعه است، شاخص سرانه مطالعه کشورها به جد در ارزیابی ها مدنظر است و سرانه مطالعه باید جدا از سرانه مطالعه کتب درسی و آموزشی باشد.
وی بیان کرد: یکی از مباحث جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که حمایت از ناشر و کتابخوانی با هم پیش برود یعنی اعتبارات هم برای حمایت از ناشر و هم افزایش سرانه مطالعه و ترویج کتابخوانی توزیع و هزینه شود.
به گزارش ایرنا، کاراندیش مروستی اظهار کرد: در برخی امور مشاهده شده حمایت از ناشر سبب شده حمایت از سرانه مطالعه مغفول بماند.
وی عنوان کرد: در وزارتخانه برای افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ مطالعه اقداماتی زیادی انجام می شود که یکی از این اقدامات برگزاری جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) است.
وی ادامه داد: سال گذشته 238 هزار نفر اعم از کودک، نوجوان، جوان و میانسال در این جشنواره و مسابقه فرهنگی هنری شرکت کردند، امسال نیز 640 هزار نفر شرکت کردند که 138 هزار نفر کودک و نوجوان بودند.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه ترویج کتابخوانی انجام شد حضور ناشران و صنوف مربوطه در هیئت امنای نمایشگاه های فرهنگی است که در گذشته نیروهای دولتی و حقوقی این امر را بر عهده داشتند، این امر سبب ارتباط بیشتر بین ناشران و وزارتخانه در راستای تقویت کتابخوانی شد.
کاراندیش مروستی با اشاره به برگزاری مسابقات کتابخوانی در روستاها و عشایر بیان کرد: با ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق روستایی و عشایر اقدامات خوبی برای ایجاد زمینه های مطالعه در کشور فراهم شد.
وی ترویج نشدن پرسش گری در افراد را یکی از عوامل گرایش نداشتن به مطالعه و کاهش سرانه مطالعه در کشور نسبت به جوامع دیگر عنوان کرد و افزود: اگر در یک جامعه از نظر مسائل سیاسی و اجتماعی، روح پرسشگری و سوال در مردم افزایش یابد خود به خود این شرایط سبب می شود افراد به سمت مطالعه بیشتر روی بیاورند.
وی یادآور شد: در سال های اخیر سرانه مطالعه در کشور افزایش یافت اما هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: خودشیفتگی و قناعت در آنچه می دانیم یکی دیگر از این عوامل است، در بسیار مباحث سخنرانی ها و مجالس همیشه به گذشتگان افتخار می کنیم و باید اینگونه باشد اما نباید مانع شود بزرگان و زمان حال را بیان کنیم.
کاراندیش مروستی با بیان اینکه مطالعه از فضای مکتوب به سمت فضای مجازی رفته است، یادآور شد: اگر از دوران کودکی توسط دستگاه های فرهنگی زمینه علاقمندی کودکان به مطالعه فراهم شود از طرفی با حمایت از ناشران و صنعت چاپ می توان جامعه را به سمت افزایش سرانه مطالعه رساند.
وی افزود: در وزارتخانه اقدامات زیادی برای افزایش سرانه مطالعه انجام شد که نتیجه بخش بود امید است با همکاری سایر دستگاه های فرهنگی این راه ادامه یابد و شاهد ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه باشیم.
وی گفت: با نمایشگاه بین المللی کتاب خراسان جنوبی، تاکنون 336 نمایشگاه کتاب در دولت روحانی و 11 نمایشگاه کتاب دراین استان با هدف افزایش سرانه مطالعه برگزار شده است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557* 6054* خبرنگار - رقیه محمدی * انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.