به گزارش ایرنا، اگر بخواهیم روستاییان در محل زندگی خود ماندگار شوند و حاشیه نشین شهرها نشوند، یکی از مهم ترین راهکارها توجه به حل مشکلات معیشتی روستاهاست.
روستای تخته جان درمیان با جمعیت 900 نفری در فصل تابستان با بحران شدید آب مواجه است، افت فشار و کیفیت آب در این روستا به حدی است که برخی مردم در شبانه روز تنها 15دقیقه آب دارند.
هم اکنون آب این روستا با تانکر های سیار تامین می شود که حجم آب ارسالی نیاز مردم را تامین نمی کند، کار آبرسانی به این روستا روزانه از طریق یک تانکر 10هزار لیتری انجام می شود.
هرچند آبرسانی پایدار به این روستا از محل مجتمع کلاته ملا با پیشرفت فیزیکی بالا در حال انجام است اما روند اجرای طرح آبرسانی به تخته جان به دلیل بدهی شرکت آب و فاضلاب روستایی به پیمانکار به کندی پیش می رود و مسئولان قولی قطعی در خصوص افتتاح این طرح در سال جاری نداده‌اند.
درخواست مردم تخته جان از مسئولان این است که تا زمان افتتاح طرح آبرسانی به روستا، حجم آبرسانی سیار را افزایش دهند تا مردم برای دریافت آب پای تانکرهای آبرسانی صف نکشند.

**علیرغم کمبود اعتبار آبرسانی سیار به تخته جان افزایش می یابد
مدیر آب و فاضلاب روستایی درمیان در گفت و گو با ایرنا، گفت: در روستاهای شهرستان با بحران آب مواجه هستیم، در روستای تخته جان نیز مانند سایر روستاها مردم با کم آبی شدید دست و پنجه نرم می کنند.
راستین راستکار با بیان اینکه در چند سال گذشته آب این روستا از قنات کلاته ژرف تامین شده است، افزود: اما به دلیل کم شدن آب قنات ژرف، آبرسانی سیار به این روستا در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه روزانه یک سرویس آب برای مردم تخته جان ارسال می شود، گفت: شرکت آبفار به دلیل کمبود اعتبار توان ارسال آب بیشتر را ندارد.
وی افزود: علیرغم مشکل کمبود اعتبار تلاش خواهیم کرد حجم آب ارسالی به تخته جان را افزایش دهیم.

**بدهی 900 میلیون تومانی آبفار درمیان در زمینه آبرسانی سیار
مدیر آب و فاضلاب روستایی درمیان عنوان کرد: تعداد تانکرهای آبرسانی شهرستان بسیار کم است، علت تاخیر در آبرسانی سیار در برخی روستاها همین موضوع است.
وی با اشاره به اینکه در زمینه آبرسانی سیار به روستاهای شهرستان 900 میلیون تومان بدهی داریم، گفت: کمبود اعتبار مهمترین مشکل آبرسانی سیار شهرستان است و نیازمند پیگیری مسئولان استانی است.
وی بیان کرد: هم اکنون به 55 روستای شهرستان با تانکر آب ارسال می شود.
وی با بیان اینکه آبرسانی پایدار به روستای تخته جان از محل مجتمع کلاته ملا در حال انجام است، بیان کرد: برای آبرسانی به این روستا و روستاهای تابعه پنج میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم.
وی اظهار کرد: طی یک ماه گذشته فرماندار درمیان و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی سفری به تهران داشته اند و مشکلات کم آبی شهرستان را با حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مطرح کرده اند.
راستکار اضافه کرد: در این سفر معاون وزیر نیرو قول اختصاص اعتبار برای حل مشکلات کم آبی شهرستان را داده است.
وی یادآور شد: در صورت تخصیص اعتبار پروژه آبرسانی به تخته جان در دهه فجر امسال افتتاح می شود.

**بحران آب در روستای تخته جان امان مردم را بریده است
دهیار روستای تخته جان هم گفت: کم آبی امان مردم روستا را بریده است، آب ارسالی توسط تانکر های آبرسانی نیاز آبی مردم را تامین نمی کند.
فاطمه کاملی بیان کرد: تامین آب یکی از نیازهای معیشتی مردم روستا است، گاها تاخیر تانکرهای آبرسانی مشکلات مردم را دو چندان می کند.
وی با اشاره به اینکه آبرسانی به روستای تخته جان از محل مجتمع کلاته ملا شهرستان در حال اجراست، اضافه کرد: مسئولان قول داده اند که آبرسانی به روستا در ابتدای سال 1395به بهره‌برداری برسد که تاکنون این قول عملیاتی نشده است.
وی عنوان کرد: نیاز است آبرسانی پایدار به روستا هرچه سریعتر انجام شود و تا زمان افتتاح طرح، حجم آب ارسالی به روستا افزایش یابد.
کاملی عنوان کرد: روستای تخته جان 11شهید را تقدیم نظام و انقلاب کرده است، مردم روستا خواسته ای جز تامین آب ندارند.
به گفته وی تاکنون مسئولان در خصوص تامین آب روستا قول های زیادی داده اند ولی در عمل اقدامی انجام نداده اند.

**خرید آب از بخش خصوصی برای مراسم عزاداری و شادی
وی بیان کرد: گرچه در سال های گذشته مشکلات بی آبی در روستا نسبت به امروز کمتر به چشم می آمد اما عملا در سال جاری مردم طعم تلخ بی آبی را بیشتر از هر زمان دیگری چشیده اند.
دهیار روستای تخته جان عنوان کرد: مردم روستا در مراسم عزاداری، تعزیه و عروسی مجبور به خرید آب از بخش خصوصی می شوند، بعضا بخش خصوصی نیز جوابگو مردم نیست.
وی ادامه داد: کم آبی شدید در روستا و نرسیدن آب به تمام اهالی باعث دلخوری مردم از هم می شود، اکثر در زمان برداشت آب از تانکر مردم با هم دعوا و جر و بحث می کنند.
وی با بیان اینکه در چند سال گذشته و بخصوص در سال جاری مهاجرت مردم روستا به شهرها افزایش یافته است، افزود: طی یک سال گذشته 40 خانوار از این روستا به شهر مهاجرت کرده اند، در صورت توجه نکردن مسئولان موج جدید از مهاجرت اهالی روستا را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.

**کم آبی امور عادی مردم را با مشکل مواجه کرده است
یکی از اهالی روستای تخته جان هم گفت: بر اثر خشکسالی های پی در پی، قنات روستا و درختان چندین ساله از بین رفته است و نبود آب آشامیدنی باعث مهاجرت جوانان این روستا به حاشیه شهر شده است.
غلامحسین غفاری با بیان اینکه در روستا مردم برای برداشت یک گالون آب از تانکر با هم دعوا می کنند، افزود: با ارسال روزانه 10هزار لیتر، آب به تمام مردم روستا نمی رسد.
وی ادامه داد: در برخی خانه ها مردم حتی یک قطره آب هم ندارند، باید مردم هر روز منتظر تانکر آب باشند که بتوانند نیاز آبی روزانه خود را تامین کنند.
به گفته وی در بعضی روزها یک تانکر و در بعضی روزهای دیگر دو تانکر آب به روستا ارسال می شود، تاخیر تانکرها مشکل مردم روستا را دو چندان کرده است.
غفاری عنوان کرد: به دلیل کم آبی استحمام و امور عادی زندگی مردم با مشکل رو به رو شده است.
وی گفت: از مسئولان درخواست داریم هرچه سریع تر در این خصوص کم آبی روستا چاره‌ای بیندیشند، مردم باید در طول روز چند ساعت را در صف آب شرب باشند.
وی بیان کرد: نبود آب مورد نیاز برای استحمام و تامین آب با تانکر در این روستا مردم را نگران مواجه شدن با بیماری ها کرده و وعده های مسئولان نیز برای آب رسانی به روستا از محل مجتمع کلاته ملا نیز تاکنون محقق نشده است.
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در 105کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7556* 6054*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.